Showing posts with label Whitehead. Show all posts
Showing posts with label Whitehead. Show all posts

Dec 12, 2017

Punca Blackhead Whitehead | Cara Mencegah dan Menghilangkan Blackhead Whitehead


Ramai yang ada masalah whitehead dan blackhead. Bayangkan jika muka bebas dari whitehead blackhead mesti seronok kan? Muka bersih licin betul tak? 

Entri kali ini gee akan berkongsi apa  punca sebenar berlaku whitehead blackhead dan cara mencegah dan menghilangkan blackhead whitehead.


Punca sebenar blackhead whitehead

Whitehead dan blackhead berlaku akibat lebihan minyak dari kilang minyak (sabeceous gland) di liang kulit kita atau dalam liang rambut (folikal).

Apabila kilang minyak terlalu aktif ia akan mengeluarkan minyak maka liang pori-pori tersumbat.



- Whitehead
Whitehead berlaku apabila liang pori-pori jadi sempit dan banyak minyak terkumpul tapi tidak dapat keluar. Maka jadilah whitehead atau benjolan putih .

- Blackhead
Blackhead berlaku apabila liang pori-pori terbuka menjadi lebih besar dan ia bercampur dengan minyak dan sel mati. Kemudian apabila ia terkeluar dan teroksida lalu menjadi berwarna hitam.


Tahu tak apabila terjadi blackhead ia berisiko menjadi jerawat yang kemerahan disebabkan bakteria telah masuk melalui bukaan pori-pori. Kemudian ia menjadi merah dan bengkak.



* * *

Cara mencegah dan  menghilangkan blackhead whitehead


Cara paling mudah dan semulajadi untuk menghilangkan dan mencegah whitehead blackhead adalah dengan vitamin. Ada beberapa vitamin yang boleh membantu mencegah dan menghilangkan blackhead whitehead.

1. Vitamin A

Vitamin A juga tinggi antioksidan. Ia memberikan kulit sihat dan bersih kerana antioksidan bertindak secara semulajadi untuk regenerasi kulit dan membaiki sel yang rosak.

Pengambilan makan yang tinggi vitamin A seperti hati, lobak, kentang dan sayuran berdaun hijau gelap boleh menghalang penghasilan sebum dan mencegah blackhead whitehead.

Anda juga boleh mengambil suplemen vitamin A atau Carotomax.



2. Vitamin C
Mempunyai sifat antibakteria memboleh vitamin C berkesan untuk mencegah dan menghilangkan blackhead whitehead. Vitamin C membunuh bakteria yang terdapat di dalam liang pori-pori skaligus mengeluarkan kotoran dari liang-liang dan menjadikan kulit bersih. 

Vitamin C juga penting untuk memperbaiki kulit dan menghasilkan kolagen. Cukup kolagen kulit jadi muda dan berseri. 
Bukan itu saja, vitamin C juga bagus untuk sistem imun dan membantu 'rejuvenate' untuk hati. Hati organ penting untuk mengeluarkan toksin dalam sistem badan yang mana ia juga punca berlaku blackhead whitehead.

  • Satu lagi cara untuk menghilangkan blackhead whitehead ialah dengan menggunakan masker vitamin C di muka. 

Amalkan makanan kaya vitamin C dan juga suplemen. Cadangan pengambilan harian vitamin C ialah 1000 mg. Anda boleh mengambil 2 biji Vita C Plus sehari yang bersamaan 1000 mg.

Yang menariknya Vita C Plus ini juga boleh dibuat masker. Cara buat masker vitamin C lihat di sini.


3. Vitamin E
Vitamin E ialah vitamin antioksidan yang penting untuk memperbaiki kulit dan melambatkan penuaan. Ia juga berkesan sekatakan tona kulit, mengurangkan kesan parut dan mengeringkan jerawat.

Vitamin E boleh mengurangkan kesan parut dan bengkak akibat blackhead whitehead yang teruk. 

  • Tahukah anda Vitamin E juga boleh disapu terus pada kulit untuk mengurangkan dan menghilangkan kesan blackhead dan bekas parut pada kulit. 
 
 Makanan kaya vitamin E seperti kejacang, brokoli & sayuran berdaun hijau juga boleh mencegah dan menghilangkan blackhead whitehead.

Anda juga boleh mengambil Vitamin E Complex. Apa yang menariknya Vitamin E Complex ini boleh dibuat masker dan di sapu pada kulit. Jadi ia sangat membantu mereka yang ada blckhead whitehead dan jerawat.

Lihat di sini: Cara Buat Masker vitamin E Complex



4. Magnesium
Juga penting untuk mencegah berlakunya blackhead whitehead kerana ia membantu mengekalkan keseimbangan hormon. 

  • Tahu tak hormon yang tak seimbang dan tak teratur boleh menyebabkan jerawat dan menghasilkan minyak seperti minyak sebum (yang boleh menyebabkan liang pori tersumbat dan berlakunya blackhead whitehead). 

Anda boleh amalkan makanan tinggi magnesium seperti kekacang, dedak, benih dan kacang soya boleh membantu menstabilkan hormon dan liang pori bersih.Untuk suplemen Magnesium anda boleh mengambil Ostematrix ataupun mulvitamin Vitalea.



5. Selenium
Antara yang bagus untuk mencegah dan menghilangkan blackhead whitehead. Selenium sangat penting untuk kulit yang elastik dan meningkatkan keberkesanan antioksidan lain seperti vitamin E. 

  • Tahu tak mereka yang ada jerawat didapati kekurangan selenium.
  • Selenium boleh menghalang keradangan akibat jerawat dan ia juga antara rawatan yang berkesan untuk kulit berminyak, blackhead (bintik hitam) dan pustules.

Pengambilan Selenium bersama Vitamin E sangat efektif untuk mencegah dan menghilangkan blackhead, whitehead dan jerawat.

Anda boleh mengambil Vitamin E Complex  kerana ia juga mengandungi vitamin E dan 10 mg selenium sekali di dalamnya.



6. Zinc
Zinc boleh mencegah blackhead whitehead dengan cara meningkatkan sistem imun tubuh dan membunuh bakteria penyebab jerawat. 

Pengambilan Zinc penting untuk penyerapan vitamin A. Ia juga membantu mengawal tahap vitamin E di dalam darah.Vitamin A dan Vitamin E juga penting untuk blackhead whitehead seperti di atas tadi.

Makanan mengandungi Zinc seperti tiram, daging lembu panggang dan kacang tanah. Anda juga boleh mengambil mulvitamin Vitalea kerana di dalam Vitalea ini ada kandungan zinc.




 Cadangan suplemen Shaklee untuk blackhead whitehead






www.wasap.my/6013-5707812



Continue Reading

May 18, 2017

Cara Mudah Buang Whitehead Di Muka


GOODBYE STUPID HEAD!

Head kepala ke? BUKAN. Ada yang tanya gee pasal whitehead & blackhead! 

Gee apa lagi terus rekomen GENTLE ACTION MAKEUP REMOVER NUTRIWHITE! 

Sebab dia best sangat sangat. Gee sendiri pun guna. Wajib la gee share benda best kan?!




Macam mana guna? 

Mudah saja cara dia. Sapu atau sental makeup remover Nutriwhite hari-hari kat muka. Rajin buat boleh hilang segala 'stupidhead' kat muka tu tau. Tapi yang penting korang kena rajin la ye. 


Meh gee share sikit pasal bestnya MAKEUP REMOVER ni untuk korang:

1. Melicinkan, melembutkan dan menyerikan kulit muka. 

2. Dalam dia ada kandungan Tunas Pokok Bic untuk menyingkirkan sel kulit mati dengan menyeluruh tanpa merosakkan kulit kita.

3. Ada Aloe untuk menyegarkan dan menegangkan kulit.

4. Paling best dia tidak berminyak dengan aroma semulajadi! Jerawat pun tak naik lepas guna.  

5. Semua orang boleh guna Makeup Remover Nutriwhite ni.


Sangat berbaloi guna remover ini tau. Tahan lama. Gee sendiri guna dah lebih 6 bulan satu tiub tu. Dan confirm lepas korang guna makeup remover korang rasa puas hati sangat dan nak order lagi!








Hubungi Gee untuk mendapatkan maklumat lebih lanjut tentang produk Shaklee, proses pendaftaran keahlian Shaklee dan juga harga istimewa serta konsultasi ekslusif Shaklee.

www.wasap.my/6013-5707812




Continue Reading

Feb 15, 2017

Buang Whitehead dengan Makeup Remover NutriWhite


Assalamualaikum & hi semua ;))

Entri kalini gee nak share pasal makeup remover Nutriwhite dari Shaklee. Ni salah satu item yang Gee dah lama guna dekat 2 tahun rasanya. Alhamdulillah. Best sangat2 lagi2 tang whitehead tu!




Setiap hari gee memang paksa untuk rajinkan diri guna makeup remover Nutriwhite ni. Hihi. Walaupun kadang2 ada masa culas jugak. Tapi sebelum tidor gee akan pastikan tak skip guna makeup remover Nutriwhite untuk pastikan kulit wajah betul2 bersih. Terutama yang ada whitehead tu memang korang WAJIB buat setiap malam ok! 


Ada beza tak kalau tak guna or Gee ada terskip guna? 

Yes. Ada tau memang beza sangat2 gee rasa. Bila terskip sapu makeup remover Nutriwhite tu muka rasa macam tak bersih macam ada something jer.. macam kasar2 je kat area hidung pun ada. 


Ok. Bagaimana Makeup Remover Nutriwhite boleh membantu? 

1. Ia bertindak membuang kotoran, sel kulit mati dan daki2x di muka dengan lebih bersih termasuk buang WHITHEAD! Efeknya kulit rasa lembut dan licin!  

2.Tunas Pokok Bic bertindak lembut untuk menyingkirkan sel kulit mati dengan menyeluruh tanpa merosakkan kulit.

3. Aloe pulak untuk bantu menyegarkan dan menegangkan kulit!

4. Rumusan ringan dan bestnya makeup remover ni tidak berminyak dengan aroma yang menyegarkan. 


Sangat berbaloi guna remover ini tau.. Tahan lama! Gee sendiri guna lebih dari 6 bulan untuk satu tiub tu. Dan gee confirm lepas korang guna rasa puas hati dan order lagi. Jom2 dapatkan makeup remover ni sekarang juga! 


Jom cuci mata tengok testimoni dari kawan2 Gee sendiri yang dah guna makeup remover Nutriwhite ni. 









Hubungi gee untuk dapatkan maklumat lebih lanjut tentang produk Shaklee, proses pendaftaran keahlian Shaklee dan juga harga istimewa serta konsultasi ekslusif Shaklee.


Nurzhiana Mohd Yunus

Pengedar Shaklee: ID 1085116

SMS/WhatsApp: 013-5707812

FB: Ziana Eunos


Terima Kasih kerana memilih Shaklee!




Continue Reading

Aug 24, 2015

Cara mudah buang whiteheads dan blackheads

Asalamualaikum dan Hi ^_^

Gee tahu ramai yang ada masalah whiteheads dan blackhead ini. Sebelum tu cik gee nak bagitahu dulu apa yang menyebabkan ia berlaku sebenarnya.


Punca whitehead dan blackhead berlaku:

Punca sebenar whitehead dan blackhead berlaku kerana kurang menjaga kebersihan kulit. Biasa sebelum tidur kita digalak membersih muka dengan pencuci muka. Inilah sebenarnya sebabnya.





Apa kaitan muka tak bersih, pori tersumbat dengan whitehead & blackhead?

Menurut Nutritionist Shaklee, kulit muka kita sangat sangat mudah terdedah kepada kotoran dan pencemaran termasuk kosmetik, air dan udara serta sentuhan. Sebab itu kita perlu membersihkan muka sebersihnya sebelum tidur.
Mudah sebenarnya nak elak dan buang whiteheads dan blackheads ini kalau tahu cara. Dengan menjaga kebersihan kulit.

Caranya menggunakan makeup remover dan pencuci muka untuk memastikan pori pori tak tersumbat. sebab waktu malam adalah waktu penting sel sel kulit dalam proses pembaikan dan pembinaan semula.

Dan Gee tahu ramai yang ingat kalau tak memakai makeup dan duduk di rumah sahaja tak perlu nak bersihkan muka terutama makeup remover. Salah sebenarnya. Walaupun duduk di rumah tapi muka anda tetap kena kotoran dan pencemaran.


-
-
-
-
-


Gee nak berkongsi pencuci muka dan makeup remover yang terbaik, iaitu jenama NUTRIWHITE. Kenapa? Apa yang best?


Sebab utama cik Gee pilih skincare NUTRIWHITE ialah berasaskan bahan-bahan botani semulajadi dari 16 negara terpilih dan dibuat oleh saintis dan pakar penjagaan kulit Jepun dan AS. Paling penting skincare NUTRIWHITE ini sesuai untuk kulit orang Asia!


Gentel Deep Foaming Cleanser 


Inilah pencuci muka terbaik pernah cik gee pakai. Dah setahun lebih guna bari 2kali beli. Jimat tak jimat? Paling penting pencuci muka NutriWhite ini memang membersih muka sebersihnya. Muka juga rasa lebih lembut dan segar. Memang sangat hebat la penuci muka ini. Yang dah guna tu mesti setuju dengan Cik Gee kan.
    • Rumpai laut berfungsi membuang kotoran, sel-sel mati dan menegangkan kulit.
    • Alga hijau membuang toksin dan mengekalkan kelembapan kulit.
    • Strawberi Begonia menyeragamkan warna kulit.



      Gentle Deep Action Makeup Remover 

      Bukan sebarang makeup remover macam yang biasa di pasaran. Tapi lain daripada yang lain. Tak melekit dan tak berminyak. Sebaliknya muka rasa lebih lembut dan bersih. Sebabnya remover ini bila sental/gosok pada muka dia akan bertindak membersih dan membuang segala kotoran termasuk whiteheads dan blackheads sekali. Cik Gee sendiri dah guna sejak 3-4 bulan yang lepas tapi tak habis lagi satu tiub. Alhamdulillah .. sejak menjadi pengguna remover NutriWhite ini Cik Gee perasan whiteheads makin kurang.
        • Tunas Pokok Bic menghilangkan sel mati dengan lembut tanpa meninggalkan kesan
        • Aloe Vera menyegarkan dan menegangkan kulit
        • Hasilnya kulit lebih licin, lembut dan berseri.







          www.wasap.my/6013-5707812




          Continue Reading