Showing posts with label kolesterol. Show all posts
Showing posts with label kolesterol. Show all posts

Apr 12, 2018

10 Cara mudah menurunkan dan mengawal kolesterol dengan cepat


cara turunkan kolesterol

Cara menurunkan kolesterol dan mengawal koelsterol dengan cepat. Ada beberapa cara yang anda boleh amalkan dan praktikkan selalu agar menjadi rutin harian. Cara ini bukan saja baik untuk mengawal koelsterol anda tapi juga baik untuk kesihatan.


10 Cara mudah menurunkan dan mengawal kolesterol dengan cepat 

1. Diet seimbang
Amalkan pemakanan yang seimbang dalam makanan harian kita dari segi karbohidrat, protein, vitamin, mineral dan serat. Makanan yang tinggi dan rendah karbohidrat boleh mempengaruhi paras kolesterol jahat (LDL). Kawal juga penggunaan garam, gula dan lemak di dalam masakan dan makanan harian kita.

2. Ubah cara memasak
Cara menyediakan makanan juga penting untuk mengawal paras kolesterol tubuh. Jika selalu menggoreng, cuba ubah kepada cara lebih baik seperti merebus, stim dan memanggang. Cara ini boleh mengawal jumlah minyak masak yang digunakan dalam makanan. Pastikan juga masakan yang kita masak tidak terlebih masak kerana ia boleh membunuh kandungan nutrien dalam bahan-bahan masakan.

3. Perhati kandungan lemak dalam makanan
Kawal had pengambilan lemak tepu (saturated fat) dan elak mengambil lemak trans yang boleh membawa kepada pembentukan kolesterol jahat (LDL).

4. Ambil serat
Serat terbahagi kepada dua, serat larut air dan tidak larut air. Yang penting serat jenis larut air lebih banyak membantu menurunkan kadar kolesterol LDL (jahat). Contohnya oat, buah-buahan, sayuran dan kekacang.

5. Jangan abaikan asid lemak
Asid lemak omega 3 EPA dan DHA tidak mempengaruhi kolesterol jahat (LDL). Tetapi ia mmeberi manfaat kepada kesihatan jantung, meningkatkan kolesterol baik (HDL), dan menurunkan trigliserida. Contoh, ikan tuna, sardin, salmon dan kekacang seperti walnut, badan dan biji rami.

6. Kawal pengambilan protein
Jumlah protein yang diperlukan dalam diet harian dalam 30 peratus. Sumber protein boleh diperolehi daripada sumber haiwan dan tumbuhan.

Tapi awas! Diet yang tinggi protein boleh menyumbang kepada pembentukan kolesterol tinggi jika tidak diambil dalam kuantiti yang betul. Terutama protein dari sumber haiwan mengandungi lemak tepu dan lemak trans yang tinggi. Sebaliknya protein dari sumber tumbuhan kebanyakan tiada lemak.

7. Berhenti merokok
Mereka yang berhenti merokok boleh membantu memperbaiki tahap kolesterol baik, HDL di dalam darah. Dalam masa 1 tahun selepas berhenti merokok, boleh mengurangkan risiko penyakit jantung separuh daripada orang yang merokok. Selepas 15 tahun, risiko penyakit jantung akan menurun dan menyamai mereka yang tidak pernah merokok.

8. Kawal stress
Stress atau marah boleh mempercepatkan aliran darah dan pergi lebih laju ke kepala kerana pada masa ini aktiviti jantung aktif secara mengejut. Pada masa ini juga, koelsterol jahat, LDL akan mengganggu aliran darah dan membawak kepada risiko strok atau serangan jantung. dan pergi lebih laju ke kepala kerana pada masa ini aktiviti jantung aktif secara mengejut. Pada masa ini juga, koelsterol jahat, LDL akan mengganggu aliran darah dan membawak kepada risiko strok atau serangan jantung.

9. Kawal berat badan
Info baru! Tiap tambahan berat badan dalam kilogram boleh membawa kepada peningkatan paras kolesterol! Sebaiknya kawal berat badan anda dengan mengamalkan pemakanan dan diet yang sihat serta bersenam. Satu lagi kawal pengambilan gula juga.

10. Aktif secara fizikal
Bersenam boleh membantu memperbaiki paras kolesterol dan juga membantu menurunkan berat badan. Juga boleh melakukan aktiviti fizikal yang lain seperti berjalan kaki, berbasikal, berenang, berkebun dan sebagainya.

-info: iSihat-


Dah baca? 9 kepentingan kolesterol di dalam tubuh yang sangat penting untuk anda!

Dah baca? Cara kawal kolesterol secara semulajadi




Continue Reading

Apr 11, 2018

9 Kepentingan Kolesterol Di Dalam Tubuh Yang Sangat Penting Untuk Anda!


Kepentingan kolesterol di dalam tubuh. Apa manfaat kolesterol kepada tubuh badan kita?


Ramai yang ingat bila kolesterol terus tak elok untuk tubuh. Tapi sebenarnya kolesterol juga berperanan penting kepada tubuh badan kita. Apa kepentingan kolesterol di dalam tubuh kita?

9 Kepentingan Kolesterol Di Dalam Tubuh Yang Sangat Penting Untuk Anda!

1. Hormon
Hormon di dalam tubuh berfungsi untuk mempercepatkan tidakan kimia. Hormon seksual membantu mematangkan organ dan perkembangan seksual lelaki dan wanita. Tugas lain hormon termasuk membolehkan wanita mengalami menstruasi, melahirkan anak secara normal., mengeluarkan susu dan sebagainya.

2. Pembentukan vitamin D
Vitamin D penting untuk tubuh manusia. Ia berfungsi untuk membentuk tulang dan gigi serta mengukuhkannya. Dengan adanya kolesterol, tubuh boleh mendapatkan manfaat vitamin D sendiri (diproses dalam tubuh).

3. Sistem percernaan
Kolesterol juga membantu melancarkan proses pencernaan. Kolesterol mmebantu menghasilkan cairan hempedu yang akan membantu usus dalam melakukan pencernaan makanan. Cairan hempedu ini berguna untuk membantu proses penyerapan lemak serta nutrisi dalam badan.

4. Penyerapan kalsium
Mineral yang datang daru luar tidak boleh diserap apabila ia masuk ke dalam tubuh. Tapi, satu cara dengan bantuan kolesterol. Kolesterol akan memproses vitamin D yang digunakan di dalam tubuh. Vitamin D pula akan membantu tubuh menyerap kalsium.




5. Metabolisme tubuh
Kolesterol juga dapat meningkatkan proses metabolisme tubuh. Kolesterol akan menghasilkan hormon korteks adrenal yang akan digunakan untuk membantu meningkatkan metabolisme tubuh. Apabila metabolisme tubuh meningkatk, kesihatan dan daya tahan badan akan bertambah.

6. Menjaga kebersihan pembuluh darah arteri
Kolesterol juga membantu menjaga keadaan dan kebersihan pembuluh darah arteri. Jika pembuluh darah arteri masih bersih, maka akan terhindar daripada risiko penyakit jantung dan stroke. Dua penyakit ini merupakan penyakit berbahaya yang boleh menyerang bila-bila masa dan sesiapa saja.

7. Mengurangi gejala aterosklerosis
Aterosklerosis atau penyumbatan pembuluh darah di tahap yang teruk akan menyebabkan bekalan oksidan terhenti. Otot jantung yang terlibat akan mati dan ini boleh membawa risiko serangan jantung yang teruk dan membawa kematian. Tapi ia boleh dicegah dengan cara menambah HDL atau kolesterol baik. HDL mempunyai sifat antioksidan yang mampu menjaga daripada sebarang penyakit berkaitan aterosklerosis.

8. Mengurangkan darah beku
Kesan daripada antioksidan tubuh daripada koelsterol baik dangat dierlukan tubuh dalam membantu mengurangkan pembekuan darah. Ia boleh mengurangkan gejala serangan jantung.

.9. Melindungi kulit dari sinar UV
Kolesterol juga berguna untuk melindungi kulit daripada sinaran matahari. Sinar UV A dan UV B boleh menyebabkan seseorang terkena radiasi seperti kanser kulit.


~Info: iSihat~


Kolesterol sangat penting kepada tubuh kita. Anda boleh menilai sendiri tugas dan fungsi kolesterol di dalam tubuh. Yang penting anda bijak mengawal paras kolesterol di dalam tubuh anda.

Dah baca >> Cara kawal kolesterol secara semulajadi



Continue Reading

May 16, 2017

Bacaan Kencing Manis & Darah Tinggi Turun dengan Vivix!



Assalamualaikum dan hi semua ;)

Entri kalini gee nak share sharing dari salah seorang rakan Shaklee kami di Grup S2UMarvelous. 

Kisah mak Imma consume Vivix Shaklee. 





Nak tau kisah penuh dr Imma jom baca...


Sharing dari Shaklee by Imma~

Pagi semalam, mok Imma gi Hospital Kubang Kerian. 

Nak ambil result darah. Hari tu dah pergi untuk ambik darah. Biasalah hospital kerajaan ambil masa sikit nak tau result darah kan.. Kene tunggu tarikh berikutnya baru boleh dapat tahu result. 

Bila mok update result kat whatsapp group, 1 family happy dan bersyukur sangat. Sebab mok kata, bacaan kencing manis dah turun kepada 5.1! 

Imma ingat lagi, 2 bulan lepas, Imma balik kampung. Masa tu ibu jari kaki mok luka dan bernanah. Risau sangat, sebab bernanah dan keluar air bisa. Bawa mok pergi klinik, doktor cek kencing manis mok 14. Doktor kata, at least nak 8 sebab mok memang dah lama menghidap kencing manis.. so doktor macam tak konfiden nak target turun banyak, tu yang doktor kata at least 8. 

Masa tu baru 2 botol vivix mok makan, Imma bagitau mok, teruskan je makan. Imma akan kirim vivix kat mok tiap bulan. Masuk bulan April, Imma kirim botol ke 3 kat mok. 

Alhamdulillah. Tak sangka pulak semalam bacaan kencing manis mok turun banyak. 5.1.. syukur sangat sangat. 

Pastu, mok kata kolestrol jahat pun turun jugak, daripada 8 kepada 4. 

Syukur alhamdulillah. Hadiah untuk mok sempena Hari Ibu semalam. 

Imma pesan kat mok, kalau consume vivix jangan tinggalkan ubat yang hospital bagi. Just makan macam biasa ubat hospital tu. Air kosong kene minum. 

Syukur alhamdulillah.. happy sangat. Tq Allah, kerana izinkan semua ini berlaku. 

Kalau ada kawan-kawan yang ada mak menghidap kencing manis, Imma sangat rekomen bagi mak korang consume vivix. Serius, Imma boleh katakan pelaburan yang sangat samgat berbaloi. Lagi pun, mak kita sendiri juga yang sihat. 

Botol ke 4 vivix bakal menyusul dengan ikatan reben dan kotak berbalut cantik, istimewa untuk bonda tersayang.

Sayang mok. 


Testimoni dr mak Imma sendiri







Hubungi Gee untuk mendapatkan maklumat lebih lanjut tentang produk Shaklee, proses pendaftaran keahlian Shaklee dan juga harga istimewa serta konsultasi ekslusif Shaklee.


Nurzhiana Mohd Yunus

Pengedar Shaklee: ID 1085116

SMS/WhatsApp: 013-5707812

FB: Ziana Eunos


Terima Kasih kerana memilih Shaklee!




Continue Reading

May 5, 2015

Cara kawal kolesterol secara semulajadi dengan Shaklee




Hasil tinjauan Kesihatan dan Morbiditi Kebangsaan (2011) menunjukkan satu daripada tiga orang dewasa di Malaysia mempunyai paras kolesterol yang tinggi. Adakah anda salah seorang daripadanya ??


Apakah kolesterol ?
Kolesterol ialah komponen sterol yang penting dalam metabolisme dan penghasilan hormon. Ia bergerak sekali dengan aliran darah sebagai lipoprotien.


Kolesterol sebenarnya bermanfaat kepada tubuh :

Membantu dalam penghasilan cecair hempedu

Membantu metabolisme vitamin larut lemak

Menjadi penebat kepada jaringan saraf

Membina dan menjaga membran sel dengan mengelak pengkritalan hidrokarbon dalam membran

Terlibat dalam penghasilan hormon androgen dan estrogen

Penting dalam penghasilan hormon yang dibebaskan oleh kelenjar adrenal seperti kortisol, kartikosteron dan sebagainya.



Terdapat 2 jenis kolesterol dalam darah :

Lipoprotein ketumpatan rendah (LDL) boleh membentuk plak dan menyumbat arteri, seterusnya meningkatkan risiko serangan jantung dan strok. Lazimnya ia dikenali sebagai ‘kolesterol tidak baik’.

Lipoprotein ketumpatan tinggi (HDL) atau kolesterol ‘baik’ dapat menyingkirkan kolesterol tidak baik dengan membawanya ke hati untuk disingkirkan.


Sebab itu penting untuk mengekalkan paras kolesterol HDL yang tinggi dan paras kolesterol LDL yang rendah. Paras kolesterol yang terlalu tinggi atau rendah boleh menyebabkan risiko strok, jantung, penyempitan arteri dan darah tidak dapat mengalir dengan baik.






Kolestrol yang tidak dikawal juga akan membuatkan anda akan diserang tekanan darah tinggi akibat tekanan pengepamam pada jantung. Jantung akan mula bekerja keras mengepam darah untuk disalirkan ke seluruh tubuh. Ini menyebabkan otot dan arteri jantung menjadi keras dan bermulalah penyakit lemah jantung. Lama-lama, jantung yang lemah membuat aliran darah berlaku dengan perlahan. Apabila darah mengalir perlahan, penimbunan lemak mula berlaku dalam darah. Ianya akan menjadikan salur darah semakin sempit dan penyumbatan akan berlaku pada bila-bila masa. Yang pasti itulah"SILENT KILLER". Dalam beberapa saat, apabila penyumbatan berlaku, usia kita ditentukan oleh Nya.



Cara mudah untuk mengawal paras kolesterol ialah:

Pemakanan yang seimbang – mengawal makanan yang tinggi lemak tepu seperti makanan diproses

Menurunkan berat badan pada paras ideal

Aktiviti fizikal – seperti bersenam, berjalan, turun naik tangga

Menjauhi rokok



Di Shaklee, ada suplemen yang boleh membantu mencegah dan mengawal masalah kolesterol tinggi.



Omega Guard kaya dengan asid lemak omega 3 yang diperlukan badan termasuk EPA & DHA. Malangnya badan tidak mampu menghasilkan sendiri asid lemak perlu ini.. sebab itu kita mengambil dari sumber makanan dan juga supplemen.

Antara manfaat Omega Guard Shaklee ini adalah :
  • merendahkan kolesterol LDL
  • memelihara tekanan darah, paras trigliserida dan kolesterol yang normal
  • membersih saluran darah
  • memperbaiki kesihatan kardiovaskular
  • mengelak masalah darah beku dalam badan
 


Phytocol-ST satu produk baru daripada Shaklee dan ia khusus untuk masalah kolesterol. Phytocol-ST mengandungi phytosterol yang mempunyai struktur sama seperti kolesterol. Phytosterol ini akan bersaing dan mengalahkan kolesterol daripada menyerap ke dalam usus.

Semakin banyak phytosterol diambil, semakin kurang kolesrerol yang dapat diserap tubuh dan berpeluang tinggi untuk merendahkan paras kolesterol. Phytosterol ini terbukti secara klinikal mampu mengurangkan paras kolesterol dalam lebih 80 kajian.




Garlic Complex juga bagus untuk masalah kolesterol tinggi. Tahukah anda, 2 tablet Garlic Shaklee membekalkan 1000mg ekstrak garlic tulen dan juga bersamaan 2 ulas garlic segar !!

Antara manfaat Garlic Complex ialah :
  • Menurunkan kolesterol LDL, trigliserida dan kelikatan darah
  • Meningkatkan HDL
  • Menghalang strok dan penyakit koronari
  • Mengekalkan tekanan darah dan paras kolesterol yang normal



Selain itu, Lecithin juga berperanan penting dalam mengawal paras kolesterol. Lecithin digelar sebagai 'pengemulsi semulajadi' kerana ia melekat pada lelemak. Lecithin akan menyebabkan lemak terapung dalam darah dan mencegah lemak dari melekat pada dinding mambran. Hakikatnya Lecithin sangat penting kepada tubuh etapi ia tidak boleh dihasilkan oleh badan kita. Dan yang bestnya Lecithin Shaklee adalah daripada soya non-GMO.. soya adalah sumber lecithin yang paling berkhasiat dan bebas kolestrol.

Antara manfaat Lecithin ini adalah :
  • Bertindak sebagai pembersih salur darah
  • Memecahkan lemak dan kolesterol
  • Membantu mengemulsi dan metabolisme lemak, kolesterol dan trigliserida dalam tubuh
  • Menggalak peredaran darah



Vitamin E Complex adalah antioksidan yang kuat yang sangat bagus untuk menyokong kesihatan jantung selain untuk kulit sihat dan kesuburan lelaki.

Antara manfaat Vitamin E Complex ini adalah :
  • Meningkatkan kolesterol HDL
  • Mengurangkan tekanan darah tinggi
  • Melindungi jantung, sel darah merah bagi mengelak pengasidan lipid



Satu lagi vitamin yang penting ialah Vitamin C Plus. Vitamin C biasanya terkenal dalam kecantikan. Tapi vitamin C juga sebenarnya sangat bagus untuk menurunkan kolesterol LDL.

Antara manfaat Vitamin C PLus ini adalah :
Membantu dalam metabolisme kolesterol dalam badan untuk membentuk asid hempedu (Bile Acids). Jadi ia dapat mengurangkan kendungan kolesterol dalam darah sekaligus mencegah batu karang dalam pundi hempedu.
  • Menambah kolesterol HDL.
  • Mencegah atherosclerosis – mendapan kolesterol pada dinding dalur darah.



Di samping itu, Alfalfa Complex merupakan tumbuhan terbaik yang mengandungi segala zat keperluan harian. Ia mengandungi Vitamin A, C dan E serta asid lemak, kalsium, protien, potasium, fosforus, serat dan zat besi.

Antara manfaat Alfalfa Complex ini adalah :
  • Mengawal paras kolesterol dalam badan.
  • Menyingkirkan lemak dan kolesterol . kajian klinikal terbukti bahawa penggunaan jangka panjang daripada alfalfa akan menghapuskan lemak, mengurangkan kolesterol, mencegah penyakit jantung, strok dan darah tinggi.
  • Mengandungi seponin yang bertindak sebagai span yang akan menyerap dan menyingkirkan lemak lemak kolesterol yang telah terurai keluar dari badan.



Dan produk Shaklee yang paling terbaik untuk kesihatan menyeluruh ialah Vivix Shaklee. Satu satunya supplemen shaklee dalam bentuk cecair yang mudah ditelan dengan rasa masam masam manis. Hanya 1 sudu sehari pelbagai manfaat dan kebaikan anda perolehi.

Kandungan resveratrol dalam Vivix didapati dapat mengurangkan pengoksidaan kolesterol LDL, jumlah kolesterol dan risiko penyakit kardiovaskular.


Testimoni kolesterol

















 Wahh banyaknya supplemen untuk kolesterol ni?? Jangan risau tak perlu ambil semua ok. 



Hubungi Cik G untuk mendapatkan maklumat lebih lanjut tentang produk Shaklee , proses pendaftaran keahlian Shaklee dan juga dapatkan harga istimewa bagi setiap produk Shaklee .



Nurzhiana Mohd Yunus


Shaklee Independent Distributor - ID 1085116


sms/whatsapp : 013-570 7812


FB Page : Ziana Beauty Shoppe



Terima kasih kerana mendapatkan produk Shaklee daripada saya. Sebarang pembelian produk Shaklee bakal mendapatkan khidmat nasihat. Sekiranya berminat menjadi Pengedar Sah Shaklee, boleh menghubungi saya untuk pendaftaran ahli Atau pergi terus ke mana-mana cawangan Shaklee, mendaftar di bawah ID Shaklee 1085116 dan anda bakal mendapat bimbingan daripada saya.



Continue Reading