Feb 21, 2014

Omega Guard shaklee untuk kurus (baik untuk minda kanak kanak ) : Cara makan Omega Guard



Assalamualaikum..

Hari ni saya nak berkongsi kebaikan Omega Guard untuk minda dan kurus.

Omegaguard ni kaya dengan sumber DHA dan EPA terbaik untuk kesihatan, orang dewasa dan kanak kanak. Omegaguard digelar minyak ikan terbaik di dunia. Sumber Omegaguard ialah ikan dari air laut sejuk di perairan negara Jepun.

Omegaguard Saklee ni kaya dengan asid lemak omega 3 dan ia bebas dari pencemaran logam berat. Sebab apa? Sebab Shaklee menggunakan proses penyulingan proprietari tiga molekul untuk mengekalkan ketulenan dan sifat semulajadi asid lemak omega-3 dan menyingkirkan bahan yang berbahaya kepada kesihatan seperti arsenik, dioksin, kadmium, merkuri, plumbum, dan PCB. Memang ketat piawaian Shaklee ni kan.


Untuk kanak kanak Omegaguard ni sangat bagus untuk minda sebab ia lengkap dengan EPA dan DHA. Untuk sistem imun kanak kanak juga bagus.


Bagaimana cara makan untuk kanak kanak ??
Kanak kanak bawah 1 tahun boleh makan melalui susu ibu (untuk ibu menyusu yang makan Omegaguard).
Kanak kanak yang berumur 1 tahun dan ke atas boleh diberi Omegaguard.
Kanak kanak boleh makan 1capsul jer sehari. Capsul dia ni gel lembut jadi mudah larut.
Kalau yang tak boleh makan terus tu, ibu boleh cucuk Omegaguard dan beri terus kepada kanak kanak guna sudu ke contohnya.
Kalau jenis yang tak boleh telan atau memilih boleh campur dalam makanan atau minuman mereka.

Untuk orang dewasa Omegaguard bagus untuk membantu diet/pengurusan berat badan.

Sebab omega 3 berfungsi meningkatkan hormone leptine yang mengawal selera makan. leptin juga dapat meningkatkan kadar metabolisme badan dan pembakaran lemak jadi lebih cepat. 


Bagaimana cara makan Omegaguard untuk kurus bagi orang dewasa??
Omegaguard tak boleh makan lebih daripada 3 biji sehari. Nak makan 1 biji lepas sarapan, 2 biji lepas makan tengahari tau makan malam boleh jugak.

Ambil lepas makan supaya dapat kenyang lebih lama. Tapi jangan makan masa perut kosong.


Selain tu, Omegaguard ni banyak manfaat lain dia..

- Omega 3 mengimbangi perubahan dan kepekatan hormon PMS wanita
- Melicinkan kulit dan kelihatan kemerah-merahan
- Mencegah salur darah dari tersumbat
- Omega 3 dapat mengelakkan strok
- Mengekalkan tekanan normal darah
- Membantu mengurangkan ketegangan urat leher
- Mengurangkan sakit kepala
- Merendahkan kolestrol
- Omega 3 dapat mencegah pembekuan darah dalam badan
- Kekalkan tahap kesihatan trigliserida dan kolestrol LDL
- Mengawal masalah obesiti
- Mengurangkan risiko penyakit jantung
- Sangat bagus untuk ibu hamil kerana DHA membantu tumbesaran dan perkembangan otak janin dalam kandungan
- Membantu menyihatkan paru-paru
- Omega 3 juga boleh memperbaiki masalah alahan kulit seperti ekzema, psoriasis, etc
- Mengurangkan demam hay, bronkitis, penyakit lelah, hepatitis, SLE (lupus erythematosus)
- Omega 3 juga membantu memperbaiki penyakit buah pinggang
- Membantu menentang kanser paru-paru, payudara, kanser prostat dan kanser kolon.
- Membantu meningkatkan kesihatan hati selepas pembedahan
- Membantu pankreas pesakit kanser berfungsi dengan lebih baik
- Memelihara fungsi-fungsi sendi
- Mencegah penyakit gout






Hubungi Cik G untuk mendapatkan maklumat lebih lanjut tentang produk Shaklee , proses pendaftaran keahlian Shaklee dan juga dapatkan harga istimewa bagi setiap produk Shaklee .



Nurzhiana Mohd Yunus


Shaklee Independent Distributor - ID 1085116


sms/whatsapp : 013-570 7812


FB Page : Ziana Beauty Shoppe



Terima kasih kerana mendapatkan produk Shaklee daripada saya. Sebarang pembelian produk Shaklee bakal mendapatkan khidmat nasihat. Sekiranya berminat menjadi Pengedar Sah Shaklee, boleh menghubungi saya untuk pendaftaran ahli Atau pergi terus ke mana-mana cawangan Shaklee, mendaftar di bawah ID Shaklee 1085116 dan anda bakal mendapat bimbingan daripada saya.




Continue Reading

Feb 14, 2014

BAHAYA STEROID DALAM UBAT HERBA [Barhati-hati dalam memilih ubat untuk rawatan sendi]

Bila sakit mestilah jumpa doktor kan. Lepas tu doktor akan bagi ubat semua tu. Tapi, ada juga yang bila dah sakit, dah selalu jumpa doktor, tiba-tiba hari tu malas nak jumpa doktor, pergilah farmasi atau kedai ubat.. apa lagi beli sendiri lah ubat tu kan. ‘Hari ni saya nak beli ubat herba lah pulak’. Ramai cakap ubat herba ni bagus.. brand apa? Macam-macam brand ada..

Tapi tapi tahu tak kita.. mesti ramai tak tahu kan.. ubat herba ada yang ada kandungan steroid.

Jom baca kisah bawah ni, saya amik dair FB Dr Zubaidi.

"SALAM doctor, saya pesakit gout dan sedang mengamalkan ubat herba. Sangat mujarab dan sakit saya telah hilang sepenuhnya. Cuma saya perasan berat saya bertambah. Adakah ubat herba seperti ini boleh diamalkan dan berkesan untuk penyakit gout saya?”

Ini jawapan Dr Zubaidi,
Waalaikummussalam.

Saya percaya “ubat herba”yang diamalkan oleh saudara mengandungi steroid.

Pihak berkuasa telah banyak melakukan serbuan dan rampasan ubat yang mengandungi steroid berbahaya. Kebanyakan ubat ini dijual untuk merawat sakit sendi.


Biar pun rampasan demi rampasan dilakukan, namun masih banyak ubat-ubat yang dijual semata-mata untuk mendapatkan keuntungan. Pembuat ubat ini selalunya berselindung atas nama ubatan herba semulajadi untuk melegakan kesakitan.

Padahal banyak kesan sampingan yang boleh didapati dari ubat-ubat tiruan yang mengandungi steroid. Antaranya ialah peningkatan berat badan secara tiba-tiba.

Tanpa disedari, ginjal mereka turut menjadi rosak dan boleh mengalami pendarahan dalam perut. Pengguna juga boleh mendapat penyakit kencing manis serta penyakit tekanan darah tinggi.

Walaupun rasa sakit sendi akan berkurangan, namun ia menyebabkan tulang menjadi rapuh dan menyebabkan patah.

Terdapat juga pesakit yang biasa diberi steroid oleh doctor seperti pesakit rheumatic, gout dan asma, tetapi mereka mendapat dos yang terkawal.

Jadi jika menggunakan sebarang “ubat herba” untuk melegakan sakit sendi seperti gout, dalam masa yang sama mengalami penambahan berat badan dan muka menjadi tembam secara tiba-tiba, berkemungkinan, “ubat herba”yang digunakan telah dicampur dengan steroid bagi mendapat kesan yang cepat.

Berlainan dengan ubat steroid yang diberikan oleh doctor, kebanyakan "├╝bat herba" yang dicampurkan steroid ini mengandungi dos yang tinggi sehingga memberikan kesan sampingan yang teruk.
Wallahu a’lam.

Itu jawapan daripada Dr Zubaidi. Steroid memang bahaya kan jika ambil tak ikut dos yang betul.

Sekarang dah tahu kan. Jadi berhati-hatilah dalam memilih ubat. Terutama yang suka beli ubat tanpa guide doktor anda. Bukan ubat untu sakit sendi jer.. macam-macam sakit la..

Kalau dapat elakkan, bila sakit sikt makan ubat.. ubah gaya hidup dengan makan makanan berkhasiat. Amalkan gaya hidup sihat.Hidup sihat permulaan kesihatan yang sihat.
Badan kita ni milik Allah. Allah Cuma beri pinjam kepada kita. Bila sampai masa nanti Allah akan ambil balik. Sementara masih bernafas ni, jom jaga badan kita. jaga sendi. jaga HATI.



Nurzhiana Mohd Yunus
Shaklee Independent Distributor - ID 1085116
sms.whatsapp - 0135707812
FB Page: Ziana Beauty Shoppe




Continue Reading

Feb 9, 2014

Set Berpantang Shaklee (untuk ibu berpantang) : Selamat, Berkesan & Semualajdi










Kenapa Ibu bersalin perlu berpantang? 



Berpantang ialah proses pemulihan ibu lepas mengandung dan melahirkan. Menerusi berpantang ibu kembali pulih dan bertenaga. Biasanya tempoh berpantang antara 44 hingga 100 hari. Bergantung kepada ibu-ibu.


Apa yang kita tahu ada macam2 cara berpantang ni, antaranya bertungku, makan jamu dan minum air akar kayu, berurut, berbengkung, berpilis, jaga makan minum dan macam2 lagi. Yang ini berpantang cara tradisional.

Nak cara moden pulak?





Antara berpantang cara moden dengan mengambil makanan tambahan/vitamin untuk keperluan tubuh ibu lepas bersalin dan melahirkan. Vitamin ini berfungsi untuk memenuhi keperluan nutrisi badan. Lepas bersalin badan sangat2 perlukan vitamin dan mineral untuk mengganti balik apa yang dah hilang waktu bersalin.

Saya mencadangkan supplement Shaklee kerana ia semulajadi, selamat, berkesan, dan telah mendapat kelulusan KKM, halal juga telah melalui banyak ujian secara klinikal. 




Set cadangan Shaklee untuk ibu yang berpantang ini terdiri daripada :



Vita-Lea Iron Formula – 1 biji sehari

Vita-Lea ialah multivitamin dan mineral yang lengkap. Vitalea membekalkan 100% nutrient dan zat yang diperlukan oleh ibu masa berpantang kerana untuk sembuh dari luka bersalin. Vitalea ini juga mengandungi IRON (zat besi) untuk membentuk semula sel darah merah yang hilang semasa proses kelahiran. Ia membantu ibu sentiasa cergas dan bertenaga sepanjang proses berpantang. Kekurangan zat besi boleh menyebabkan ibu kelihatan pucat, lesu, letih dan tak bermaya. Vitalea ini sangat2 bagus untuk ibu yang menyusukan anak untuk membantu pertumbuhan pembesaran anak.



B-Complex with Folic Acid – 1 biji sehari

B-Complex Shaklee lengkap dengan 8 jenis vitamin B dan asid folik. vitamin B ini dapat membekal tenaga kepada ibu kerana ia akan menukar makanan kepada tenaga, terutama ibu yang berjaga malam menyusukan bayi. Vitamin B ini juga lengkap dengan asid folik yang sangat penting untuk pembentukan sel dan tisu baru. Vitamin B12 membantu memelihara sistem saraf dari tekanan dan stress sekaligus membantu menenangkan emosi ibu (boleh elak meroyan) dan menstabilkan hormon.



Vitamin C 500mg – 1 biji sehari

Sebiji Vitamin C bersamaan dengan 7.5 biji oren. Ia berasaskan konsep pelepasan masa yang mana vitamin C dilepaskan sedikit demi sedikit mengikut keperluan badan. Semasa berpantang, ibu sangat memerlukan vitamin C untuk meningkatkan sistem imun si ibu bagi mengelak jangkitan terutamanya jangkitan dari luka bersalin. Vitamin C juga penting dalam pembinaan tisu penghubung untuk mencantumkan semula tisu yang koyak semasa proses bersalin. Ia juga dapat memelihara kalenjar dari tekanan dan kecederaan, termasuk kalenjar susu.


Zinc Complex - 1 biji sehari


Mineral yang sangat2 penting untuk membantu penyembuhan luka luaran dan luka dalaman. Zinc membantu mempercepatkan lagi proses penyembuhan luka dalam badan. Zinc bermanfaat kepada ibu-ibu yang melahirkan anak secara caesarean atau yang bersalin secara normal. Zinc juga penting mengatasi masalah keguguran rambut selepas bersalin. Pengambilan Zinc bagi ibu yang menysusu membantu meningkatkan sistem imun badan bayi termasuk ibu. Ikan haruan merupakan salah satu makanan yang diperkaya dengan zinc.


Energizing Soy Protien (ESP) – 1-2 kali sehari

ESP kaya dengan protin yang berkualiti tinggi. Protin penting untuk membantu melancarkan penghasilan susu ibu. ESP juga boleh membantu mengurangkan risiko jaundice dan memberi tenaga kepada ibu serta mencantikkan kulit si ibu dan bayi. 

 Ostematrix – 2 ke 4 biji sehari


Ostematrix ini lengkap dengan kalsium, magnesium dan vitamin D. Ostematrix ini penting kepada ibu yang berpantang kerana ia membekalkan tenaga untuk ibu agar mendapat rehat yang cukup dan berkualiti. Ostematrix juga membantu melancarkan penghasilan susu ibu dan mengurangkan risiko jaundice.Ostematrix dapat membantu mengelak sembelit semasa proses berpantang. Untuk ibu yang tak gemar minum susu Ostematrix ini lebih sesuai untuk diambil kerana 1 biji Ostematrix bersamaan 1 gelas susu tinggi kalsium juga bersamaan dengan 80 biji badam. huh, banyak kan khasiat dia.



Boleh juga tambah ...

 Alfafa – 2 hingga 10 kapsul sehari (bergantung kepada tubuh dan keperluan masing-masing)


Mempunyai 1001 khasiat terutamanya kepada golongan wanita. Alfafa terkenal sebagai salah satu makanan untuk milk booster. Jadi, Alfalfa sangat sesuai untuk ibu-ibu yang mengalami masalah kekurangan susu atau susu lambat dihasilkan. Tapi, pengambilan Alfalfa untuk membanyakkan susu ibu perlukan sesi perahan atau menyusu anak secara langsung. Jika tidak ia boleh menyebabkan duktus susu tersumbat dan ibu boleh terkena demam teruk. Selain itu, Alfafa juga membantu merawat keputihan dan mengatasi masalah miss v yang kering dan kegatalan. Membantu melawaskan masalah penghadaman dan membuang angin dalam badan.


" Bak kata Dr Hamid Arshat, setelah bersalin TERUSKAN makan supplement2 untuk cepatk pulih rahim dan kekuatan badan serta untuk susu ibu yang berkualiti. Saya cadangkan pil2 tersebut patut dimakan terus menerus hingga akhir hayat seseorang wanita."


 Apa kata ibu-ibu yang berpantang dengan mengambil supplemen Shaklee ...





















Jika ada sebarang pertanyaan boleh menghubungi saya untuk mendapatkan maklumat lebih lanjut 
berkenaan produk SHAKLEE dan setiap pembelian bakal mendapat HARGA ISTIMEWA..

Nurzhiana Mohd Yunus

Shaklee Independent Distributor - ID 1085116

sms/whatsapp - 013 570 7812
FB Page: Ziana Beauty Shoppe


Terima kasih kerana mendapatkan produk Shaklee daripada saya. Sebarang pembelian produk Shaklee bakal mendapatkan khidmat nasihat. Sekiranya berminat menjadi Pengedar Sah Shaklee, boleh menghubungi saya untuk pendaftaran ahli Atau pergi terus ke mana-mana cawangan Shaklee, mendaftar di bawah ID Shaklee 1085116 dan anda bakal mendapat bimbingan daripada saya.


Continue Reading

Feb 7, 2014

45 Tip Kurus Dengan Cepat Dan Sihat




Tip-tip kurus dengan cepat dan sihat yang boleh anda amalkan.

1. Tidur mesti cukup 6 hingga 8 jam sehari.

2. Berfikir dahulu sebelum masuk program kuruskan badan. Berbaloi atau tak dan mampu atau tak.

3. Makan lebih sayur-sayuran, kurangkan daging merah, kopi, gula dan garam dalam makanan dan minuman.

4. Jangan skip makan sarapan pagi, makan tengah hari dan makan malam.

5. Jangan makan hidangan yang tidak lengkap.

6. Jangan amalkan sikap suka berlapar semata-mata untuk berdiet.

7. Elakkan tekanan, stress. Cuba cari jalan untuk mengatasi stres tanpa melibatkan makanan.

8. Makan mengunakan tiga jari sahaja ketika makan (amalan pemakanan Rasulullah).

9. Baca doa sebelum dan selepas makan supaya makanan yang dihadam memberi kesihatan berpanjangan.

10. Elakkan makan makanan ringan, snek, jungkfood, fast food semua tu. Jika lapar gantikan dengan makan buah misalnya.

11. Pilihlah roti bijirin sebagai kudapan harian.

12. Elak makan makanan yang mengandungi lemak lebih dari 10%. Baca label maklumat pemakanan sebelum makan.

13. Cuba rekod semua makanan yang anda makan selama 2 minggu.

14. Detox badan sekali-sekala untuk mengeluarkan lemak-lemak dan toksin dalam badan. Jika dapat tiap hari lagi better.

15. Cari kawan, adik or sepupu ke untuk berdiet bersama. Cara ni akan menaikkan lagi semangat anda nak kurus sebab ada teman yang sama-sama nak kurus kan.

16. Banyakkan minum air kosong. Amalkan membawa botol air sendiri ke mana sahaja untuk mengelakkan minum minuman bergas atau air manis.Minum air kosong juga membuat anda rasa kenyang.

17. Banyakkan makan sayur-sayuran dan buah-buahan. Buat jus buah-buahan ke.

18. Diet mestilah seimbang & berterusan. Jangan skip-skip diet anda. Contoh hujung minggu tak berdiet.

19. Penggemar coklat boleh pilih coklat yang rendah lemak.

20. Amalkan makan makanan yang direbus daripada digoreng, dibakar atau yang bersantan.

21. Cuba gunakan penyepit/chopstik untuk melambatkan metabolisme makanan.

22. Bagi yang suka makan yogurt amalkan yogurt rendah lemak.

23. Makan cili or rempah untuk meningkatkan metabolisme badan supaya lemak dapat dibakar dengan cepat.

24. Kurangkan makan di luar, kalau dapat masak sendiri lagi bagus sebab kita boleh mengawal sendiri jumlah kalori yang perlu diambil.

25. Banyakkan membaca artikel mengenai diet yang sihat dan cuba amalkan.

26. Minum susu berasaskan soya adalah alternatif yang terbaik untuk diet daripada mengambil susu rendah lemak.

27. Cuba minum teh hijau tanpa gula.

28. Makan kacang sebab ia bagus untuk pembakaran lemak yang maksimum.

29. Cuba amalkan menggunakan tangga dari lif. Ikut keadaan jugak la..

30. Makan secara perlahan-lahan, kalau dapat mengunyah sebanyak 40 kali seperti Rasullullah S.A.W. lagi baik.

31. Minum segelas air yang ditambah dengan jus lemon untuk membantu meningkatkan metabolisme.

32. Mulakan hari anda dengan menu dan jumlah sarapan yang mencukupi. Ini akan membantu mengurangkan jumlah kalori sepanjang hari.

33. Hidangan untuk makan tengahari dan makan malam haruslah mengandungi sayuran dan buah-buahan. Makan buah dulu sebelum makan tengahari dan makan malam.

34. Kalau ada majlis makan malam makanlah sedikit sebelum anda pergi menghadirinya.

35. Gunakan piring salad setiap kali anda makan tengahari dan makan malam.

36. Ambillah hidangan sup sebelum makan makanan lain. Sup biasanya rendah kalori dan membuatkan anda cepat kenyang.

37. Bawalah bekal ke pejabat. Selain berjimat boleh elak pengambilan makanan yang berlebihan.

38. Cubalah untuk tidak mengambil gula selama dua minggu.

39. Cuba mengambil menu yang rendah kalori.

40. Tulis di atas sekeping kertas ‘tutup selepas makan malam’. Tampalkan di pintu peti.

41. Gosok gigi selepas waktu makan malam. Ini untuk mengingatkan anda bahawa waktu makan sudah habis.

42. Belajarlah petua dari orang lama cara untuk berdiet sambil menjaga kesihatan.

43. Periksa sebab anda berasa lapar.

44. Amalkan bersenam seperti senaman berterusan aerobik di rumah, berjogging, berbasikal atau jika malas bersenam lakukan aktiviti seperti mengemas rumah, membakar sampah, menyapu kawasan laman atau berkebun.

45. Sesekali amalkan pemakanan kesihatan yang berasaskan bahan semula jadi sebab ia perlu dan lengkap dengan khasiat setiap makanan itu, selain murah, ianya bermanfaat untuk kesihatan jangka panjang.



Nak kurus mesti dengan cara yang betul. Kesihatan dan tubuh badan kena jaga. Semoga berjaya okey :))



Continue Reading