21 November 2019

Segmen Blogwalking 2019 MiaLiana.com




Segmen Blogwalking 2019 MiaLiana.com bermula pada hari ini, 20 November 2019, iaitu tepat jam 10.00 pagi sehingga 11.59 malam 20 November 2019. Semua dijemput join.


Syarat-syaratnya :
  1. Follow blog MiaLiana.com dan Like Fanpage Mialiana.com
  2. Buat entri bertajuk Segmen Blogwalking 2019 MiaLiana.com
  3. Copy coding yang telah disediakan dan paste kan ke dalam ruangan HTML dan Publish entri.
  4. Tinggalkan URL entri anda ke dalam ruangan komen INI

5 blog yang bertuah akan dipilih secara manual dan akan dimasukkan ke bloglist Mia selama setahun pada tahun 2020. Keputusan pemenang akan diumumkan pada 15 Disember 2019.

** jom support Mia Liana....




Continue Reading

Sukaneka SK Kampung Senau 2019


Datang lagi sukan akhir tahun. Acara wajib tiap tahun kat sekolah Gee, sukan sekolah dan pibg + orang kampung. Meriah sungguh. Macam-macam aktiviti ada.



Aktiviti sukan.



Pertandingan gasing ibu-ibu.




Pertandingan anyam ketupat sapa paling banyak.


Selpie tengah lanas

Hepi orang kampung dapat cabutan bertuah. Meriah.



Pertandingan ratu cilik.



Pertandingan tarik tali lelaki dan wanita.




Pertandingan bowling padang.



Cuaca cantik cerah masa event. Alhamdulillah.



Seronok meriah tengok. Gee tak join. Tengok jer. Hihi.



Continue Reading

20 November 2019

5 Nutrien Yang Bantu Tingkatkan Metabolisme Badan


Bagi sesetengah orang, metabolisme badan penting terutama yang nak kuruskan badan dan menjaga berat badan yang ideal. Apa makanan yang bagus untuk meningkatkan metabolisme badan kita?

Apakah metabolisme?

Metabolisme merupakan satu proses tubuh untuk menukar apa yang kita makan kepada tenaga. Makin tinggi metabolisme, makin bagus kerana ia berupaya untuk membakar kalori lebih cepat, jagi kita tidak mudah untuk mengalami pertambahan berat badan. Sebaliknya, jika metabolisme badan rendah, proses pembakaran kalori badan juga berlaku lebih perlahan.

Kalini Gee nak kongsikan apakah nutrien atau jenis makanan yang boleh membantu meningkatkan metabolisme badan kita.


5 Nutrien Yang Bantu Tingkakan Metabolisme Badan

1. Vitamin B

Vitamin B berfungsi untuk membantu tubuh mencerna karbohidrat, protein, serta lemak, dan seterusnya menggunakan tenaga yang tersimpan dalam makanan. Metabolisme badan penting untuk memastikan tubuh kita dapat menggunakan segala nutrien menjadi tenaga dan bukan menyimpan di dalam badan kita sebagai lemak.

Makanan yang kaya dengan Vitamin B;

Sumber makanan vitamin B

Supplemen vitamin B >> B-Complex 


2. Protein tanpa lemak

Protien dan metabolisme badan. Apa kaitannya?

Protein tanpa lemak bukan sahaja membuatkan kita berasa kenyang, protein ini juga membanti meningkatkan termogenesis, iaitu satu proses di mana tubuh kita menukar kalori untuk menghasilkan haba. Proses pertama, badan membakar tenaga tambahan dengan mencerna protein tanpa lemak dan proses yang kedua, protein akan mengekalkan jisim otot, kalori badan dan mesin pembakar lemak kita.

Makanan protein tanpa lemak;

Makanan sumber protein, sebaiknya pilih tanpa lemak

Supplemen protein >> ESP



3. Asid lemak Omega 3

Asid lemak Omega-3 juga penting untuk metabolisme badan kita. Omega 3 mampu membantu meningkatkan paras metabolisme badan dan proses pembakaran lemak kerana ia berupaya mempengaruhi leptin. Leptin ialah sejenis hormon yang bertugas mengawal kadar metabolisme dan ia akan memberitahu otak kita bahawa kita kenyang. 

Makanan yang kaya dengan omega 3;

Makanan kaya asid lemak Omega 3

Supplemen Omega 3 >> Omega Guard



4. Zink 

Zink juga bagus meinggikan metabolisme tubuh. Zink penting untuk Kelenjar tiroid, kerana badan kita memerlukan zink untuk menghasilkan hormon tiroid. Hormon tiroid ini yang dapat mengekalkan metabolisme dan tenaga kita . 

Diet yang kurang zink boleh mengurangkan keupayaan kelenjar tiroid untuk menghasilkan jumlah hormon yang mencukupi dan ini akan merendahkan metabolisme badan kita.

Makanan yang kaya dengan Zink;

Makanan kaya Zink

Supplemen Zink >> Zinc Plus



5. Zat besi

Zat besi juga berperanan penting untuk meninggikan paras metabolisme badan kita. Zat besi bertugas untuk mengangkut oksigen ke dalam sel badan kita, termasuk otot , yang membantu membakar lebih banyak lemak. Jika diet kurang zat besi juga boleh mengakibatkan masalah anemia, kekurangan zat besi. Ini yang boleh mmenyebabkan kita jadi tidak bermaya dan melambatkan metabolisme badan.

Makanan yang kaya dengan Zat besi;

Makanan kaya zat besi

Supplemen zat besi >> Vitalea 



Itulah dia 5 jenis nutrien atau jenis makanan yang kita boleh ambil untuk bantu meningkatkan kadar metabolisme badan kita. 









Rujukan:

1. Stephanie AE, J.Michael Overton et al., Regulation of Metabolic Rate and Substrate Utilization by Zinc Deficiency. Metabolism Clinical and Experimental, June 2004,
Volume 53, Issue 6, Pages 727–732
2. Gregory JF III, Park Y, Lamers Y, Bandyopadhyay N, Chi YY, et al., Metabolomic Analysis Reveals Extended Metabolic Consequences of Marginal Vitamin B-6 Deficiency in
Healthy Human Subjects. 2013, PLOS ONE 8(6): e63544.
3. Fernandez JM, Castro JD, Alferez MJM and Aliaga IL., Iron Deficiency and Neuroendocrine Regulators of Basal Metabolism, Body Composition and Energy Expenditure in
Rats, March 2019, Department of Physiology and Institute of Nutrition and Food Technology, University of Granada, Spain.
4. Gerber PA, Gouni B, Berneis K., Omega-3 Fatty Acids: Role in Metabolism and Cardiovascular Disease. Curr Pharm Des. 2013;19(17):3074-93.
5. Halton TL, Hu FB., The Effects of High Protein Diets on Thermogenesis, Satiety and Weight Loss: A Critical Review. Dept of Nutrition, Harvard School of Public Health. J Am
Coll Nutr. 2004 Oct;23(5):373-85.





Continue Reading

19 November 2019

15 November 2019

Rahsia Awet Muda Dan Sihat Selalu


Semua nak awet muda dan sihat selalu walupun umur makin bertambah. Jika boleh nak kekal cantik, sihat dan cergas walaupun sudah berumur.




Ada macam-macam tips yang dikongsikan kat google kan. Tapi kalini Gee nak berkongsi tip mudah juga dan tip ni juga paling penting untuk kita tahu sebenarnya.


Rahsia awet muda, lebih sihat dan lanjut usia dengan menjaga telomere kita. Apakah itu telomere?

Telomere ialah topi perlindungan yang ada pada seiap hujung rantaian DNA kita. Ia bertugas melindungi setiap kromosom, sama seperti getah padad hujung tumit kasut kita. Tanpa getah tersebut, tumit kasut kita akan berburas dan tidak boleh lagi membuat tugas.

Begitulah telomere, tanpanya elemen DNA kita boleh rosak dan sel-sel badan juga tak dapat berfungsi dengan baik hingga boleh membawa kepada pelbagai risiko penyakit.


DNA dan Telomere


Kepentingan Telomere untuk kesihatan

Telomere sangat penting untuk sel manusia dan ia dilihat sebagai penanda aras kesihatan penuaan dan lanjut usia. Bila kita makin berusia, setiap sel terbahagi dan telomere boleh jadi makin pendek. Bila makin pendek, akibatnya sel tidak diperbaharui, berhenti dan mati hingga menjejaskan kesihatan.


Faktor telomere memendek

Telomere juga boleh cepat memendek akibat faktor lain seperti stress, sinaran UV, persekitaran, toksin-toksin, keradangan dan diet atau pemakanan yang tidak sihat.

Bila telomere makin pendek, proses penuaan lebih cepat berlaku dan risiko mendapat penyakit juga lebih tinggi. Contohnya seperti diabetes, kanser, penyakit jantung dan nyanyuk.

Jadi, kita kena pastikan telomere panjang untuk melambatkan proses penuaan, hidup lebih sihat dan peluang hidup lebih lama juga.


Cara memanjangkan Telomere

Ada satu cara mudah untuk memanjangkan telomere atau melambatkan proses pemendekan telomere supaya kekal muda dan sihat iaitu dengan mengambil POLIFENOL. 

Polifenol kaya dengan antioksidan dan memiliki sifat anti-radang. Polifenol dapat melindungi dan membaiki DNA kita termasuk telomere. Selain itu, polifenol juga boleh membantu meneutralkan radikal bebas, menghentikan kerosakan DNA dan telomere yang sedia ada.


Macam mana nak dapatkan Polifenol?

Antara makanan yang ada polifenol yang boleh membantu wajah awet muda dan sihat bertenaga sentiasa;




Selain makanan di atas, minuman Vivix juga kaya dengan polifenol yang bagus untuk kekal muda dan sihat.


Baca juga; 2 cara mudah untuk awet muda





Continue Reading

14 November 2019

Skincare Untuk Kulit Jerawat


Ramai yang masih ada lagi masalah kulit jerawat dan muka breakout. Yang paling mencabar nak pilih skincare apa yang terbaik dan sesuai untuk merawat kulit berjerawat.



Kalini Gee nak kongsikan skincare yang boleh membantu merawat kulit berjerawat iaitu skincare YOUTH dari Shaklee.


Kenapa skincare YOUTH sesuai untuk kulit jerawat?

Sebabnya skincare YOUTH ini mengandungi bahan-bahan botani yang tinggi antioksidan dan pelbagai nutrien yang baik untuk kulit. Bahan-bahan yang digunakan dalam formulasi skincare Youth ini juga semuanya berasaskan tumbuhan (100% vegan).



Gee kongsikan dulu testimoni skincare Youth yang merawat masalah jerawat teruk dari Puan Shuhada. Beliau dah menggunakan skincare Youth selama 1 tahun 5 bulan dah. Lama juga kan? Perlu tahu yang proses rawatan kulit jerawat dan rosak ini mengambil masa jadi kita kenalah bersabar (ni Gee ikut pengalaman adik sendiri yang ada masalah jerawat juga memang ambil masa).


Skincare Youth untuk jerawat dari Puan Shuhada

Menurut Puan Shuhada, beliau menggunakan skincare Youth dah setahun lebih. Jika sebelum guna skincare Youth dulu kulit beiau lagi teruk. Tapi sejak guna Youth boleh nampak ketara kulit berjerawat makin cepat pulih. Selain itu, beliau juga ada ambil supplemen untuk rawat dari dalam iaitu Vivix, Vitamin C, Herblax, ESP dan Collagen.


Dalam skincare Youth ada 6 item yang Puan Shuhada guna. Bawah ni Gee akan terangkan satu persatu.


Skincare Youth


Skincare routine untuk kulit berjerawat

Luminous Gel Oil Cleanser
Cleanser yang tak ada sabun dan berbuih. Sangat membantu kulit jerawat. Kulit tak rasa kering dan ketat. Rasa gentel saja bila gunakan kat muka. Boleh guna 2 kali sehari.

Perfecting Skin Toner 
Yang toner bagus untuk kecilkan liang pori di kulit muka. Juga boleh mengurangkan blackhead dan whitehead. Tapi mesti pili alcohol-free tau. Paling penting toner ni macam 'secondry cleansing' juga bagi cuci bersih jika ada sisa kotoran, makeup kat muka. Tu penting bagi kulit jerawat untuk bersihkan kulit muka betul-betul elak jerawat terus naik.

Youth Age Defense Moisturizer + Sunscreen spf 50
Moisturizer penting untuk melembapkan kulit muka. Tapi pilih yang water based bagi kulit jerawat ni. Hanya guna waktu siang. Ada fungsi sunscreen skali untuk lindung kulit dari sinar UV matahari. Kulit muka rasa lembut, lembap dan tak kering guna.

Activating Serum 
Paling best dalam rangkaian skincare Youth. Jika ada kulit rosak boleh guna serum ni, untuk bantu baiki kulit dari dalam dan bagi percepatkan lagi pembaharuan sel kulit. Serum ni bagus untuk menghilangkan kesan parut jerawat kat muka. Sapu pada seluruh wajah. Biasa macam Gee pakai serum n waktu malam.

Radiance C+E 
Bagi Gee ni paling power untuk jerawat dan parut. Sebab tinggi kandungan vitamin C iaitu 20%, Vitamin E dan Raspberi. Boleh terus sapu kat area jerawat dan parut akan cepat kecut. Parut juga tak tinggal berbekas. Guna waktu malam saja dan cukup.

Advanced Renewal Night Cream
Krim malam juga penting dan bagus untuk kulit jerawat atau rosak. Sebab krim malam akan berfungsi untuk merawat kulit, perbaharui kulit waktu kita tidur dan bantu penghasilan kolagen. Boleh guna jenis light jika kulit jerawat atau normal.

So far ikut pengalaman Gee guna krim malam Youth ni, jerawat cepat kecut dan kering. Muka lembut, tak kering dan parut juga boleh pudar bila rajin guna tiap malam.



Ok itulah skincare Youth untuk kulit jenis berjerawat atau kulit breakout juga boleh guna. Yang penting rajin dan konsisten follow rutin skincare untuk merawat kulit jerawat dan pudarkan parut ni.



Dah tengok?

Testimoni Youth untuk kulit jerawat

Skincare untuk kulit jeragat

Skincare Youth untuk kecilkan pori

Skincare Youth untuk lelaki




Jika anda ada masalah kulit dan tak tau nak guna skicnare apa boleh terus hubungi Gee untuk Gee bantu. Gee sendiri ada pengalaman adik Gee ada masalah jerawat teruk. So, Gee sedia membantu. Yang penting rajin dan konsisten.





Continue Reading

13 November 2019

Kata Motivasi Bantu Saya Tak Mudah Putus Asa


Sejak dalam 2-3 bulan akhir ni kan Gee suka baca kata-kata motivasi. Dia semacam pembakar dan penaik semangat untuk lebih kuat. Tipulah jika tak pernah rasa down cuma kita kena pandai uruskan lah.

Dulu Gee selalu baca dan dengar yang bagus untuk selalu baca motivasi ni, tapi sekarang ni baru Gee faham kenapa. Memang boleh bantu kita jadi semangat semula, tak jadi nak berhenti nak mengalah.

Kebanyakan kata motivasi ni Gee baca dari google. Boleh tengok contoh Gee buat kata semangat dan motivasi ni untuk posting Gee di INSTAGRAM. Boleh follow IG saya di @zianaeunos.co dan follow juga #zianaeunos jika nak tengok koleksi kata motivasi Gee buat.










Selain tu, Gee juga ada buat kata motivasi ni di background laptop sebab tiap hari kerja ngadap laptop kan. Ni contoh Gee buat.











Kata-kata motivasi ni Gee buat guna aplikasi canva. Mudah sangat buat, dah ada template semua dah. Pilih jer nak yang mana.

Moga bermanfaat buat semua.



Continue Reading