30 March 2020

Makan Pavlova dan Tart


Aktiviti stay at home memang aktiviti makan tak berhenti. Haha.

Untuk harini special sikit sebab order kek pavlova. Lama gila Gee tak makan ni. Sedap dia buat.

Orang tu jual RM 20 satu.



Satu lagi order tart. Sedap juga yang ni.

RM 35

RM 25

Semua sedap. Berbaloi lah beli. Cas cod juga ok rm8. Esok order lain lagi kat makcik Gee. Haha😄😃.



Continue Reading

29 March 2020

28 March 2020

Vitamin C Berwajah Baru


Semalam, 27 Mac 2020 vitamin C shaklee kembali dengan packaging baru. Kalini lebih elegan dan lebih cun. Cantik kan??

Packaging baru tapi dalam dia dan kandungan semua sama lagi macam biasa. Jangan risau ok.




Dan semalam juga vitaminn C mula ada stok balik di Malaysia setelah banyak hari habis stok seMalaysia. Dan paling mengejutkan jualan pembukaan semalan dalam 10 ribu botol vitamin C dalam 30 minit pertama! Amazing kata presiden Shaklee Malaysia.



Kenapa permintaan vitamin C sangat banyak? High demand gitu. Sebabnya sekarang semua dah tahu yang vitamin C ni sangat penting untuk sistem imun badan kita. Terutama sekarang musim virus covid-19 kan, lagilah kita perlu menguatkan sistem imun badan kita!




Bukan untuk sistem imun badan saja, ada banyak lagi kebaikan vitamin C ni.






Baca juga;

Jenis vitamin C terbaik

Perlukah Vitamin C untuk lelaki

Koleksi testimoni pengguna vitamin C

Betulkah vitamin C terbaik untuk kulit 

Info lengkap vitamin C Shaklee

Perlukah vitamin C untuk ibu mengandung

Tanda badan kurang vitamin C








Jom dapatkan Vitamin C Shaklee pada harga promosi sekarang! Hubungi Gee ke 013-5707812 atau klik gambar di bawah untuk pautan Whatsapp.





Continue Reading

25 March 2020

Penting Basuh Tangan untuk Elak Virus Merebak


Bagaimana basuh tangan boleh membantu mengelak virus merebak? 

Virus ini masuk ke dalam badan kita melalui hidung, mulut dan mata. Bukan melalui tangan. Tapi tangan ini yang akan ajadi pembawa virus ke hidung, mulut dan mata melalui sentuhan.

Jika pengidap virus menghembus hingus, atau batuk ke atas tangan, virus yang berada di atas tangannya boleh dibasuh buang dengan air dan sabun. Inilah cara berkesan untuk menghentikan penularan jangkitan virus melalui sentuhan. Jadi kita perlu  MENJAGA KEBERSIHAN TANGAN SELALU.

Itu pentingnya kita membasuh tangan sebelum pegang benda lain.

Jika pengidap virus tak membasuh tangan dan memegang benda di sekelilingnya, virus itu boleh hidup di atas permukaan barang selama lebih kurang 72 jam (menurut kajian virus). Sebab inilah kita mesti basuh tangan selalu walaupun tiada contact dengan pengidap virus untuk membuang virus yang anda sentuh di atas tangan sebelum anda sentuh hidung, mulut atau mata anda.

Jika pengidap virus ini batuk ke atas tangannya atau sentuh mulut/hidung/matanya dan kemudian salam tangan anda, anda boleh terima virus ini di tangan anda. Cara terbaik mencegah penularan virus ini ialah JANGAN BERSALAMAN dan jika sudah bersalaman cepat-cepatlah mencuci tangan dengan bersih.


Langkah mencuci tangan dengan betul bagi mengelak jangkitan kuman dan virus. 





Apa yang penting cuci tangan dengan sabun dan air bersih. Buat kiraan 20 kali untuk pastikan tangan betul bersih dari virus.

Terutama dengan penularan wabak coronavirus sekarang kita semua perlu sentiasa menjaga kebersihan dan duduk di rumah bagi memutuskan rantaian dan penularan virus.



Baca juga;

Bagaimana Covid-19 merebak?





Continue Reading

22 March 2020

Segmen 24 Jam Bloglist #36 Mialiana.com




Pencarian bloglist bagi bulan April, Mei dan Jun 2020 di Mialiana.com bermula pada 11.00 pagi 21/3/2020 sehingga 11.00 pagi 22/3/2020. Semua blogger dijemput join.

Syarat-syaratnya :
  1. Follow blog Mialiana.com / Like Fanpage Mialiana.com / Follow Instagram @mialiana (mana-mana yang ada)
  2. Buat entri bertajuk Segmen 24 Jam Bloglist #36 Mialiana.com
  3. Copy coding yang telah disediakan dan paste kan ke dalam ruangan HTML dan Publish entri.
  4. Tinggalkan URL entri anda ke dalam ruangan komen INI

10 blog yang bertuah akan dipilih secara manual dan kepada yang terpilih nanti diminta agar memasukkan blog Mialiana.com ke dalam bloglist mereka juga. Keputusan pemenang akan diumumkan pada 31 Mac 2020.

** jom support Mia Liana....




Continue Reading

21 March 2020

Cara Sihat Untuk Tingkatkan Imuniti Badan Di Rumah


Memandangkan kita sekarang tengah di landa wabak covid-19 dan tak boleh keluar rumah sesuka hati, jadi kalini Gee kongsikan cara untuk menguatkan sistem imun badan hanya di rumah dari perkongsian Dr Hafiz Sulaiman di FB beliau.




Cara Sihat Untuk Tingkatkan Imuniti Badan di Rumah Masa Wabak Covid-19


1. Aktifkan Diri

Boleh bersenam di laman rumah sendiri. Jika dalam rumah tu jangan lupa bukak langsir supaya matahari boleh masuk rumah dan bagi segar.

Boleh juga bersenam, buat yoga, berlari setempat di rumah masing-masing.


2. Dedahkan Diri dengan Matahari

Matahari penting untuk bekalkan vitamin D pada badan kita. Antara fungsi vitamin D juga ialah untuk kuatkan imunisasi badan lawan kuman, virus. Cadangan vitamin D dalam 1000-10,000 iu dan ia bergantung pada badan masing-masing.

Paling senang waktu pagi keluar rumah dan berjemur dalam 15-20 minit untuk dapatkan vitamin D semuljadi waktu pagi. Tapi elak waktu tengahari sebaiknya sebab waktu itu cahaya UV dia tak elok untuk kulit pulak.

Supplemen Vitamin D >> ada dalam OStematrix


3) Tidur yang cukup

Bila dah semua ramai yang bercuti ni, paling baik tidur awal malam. Elak tidur lewat lebih jam 12 malam. Sebabnya badan kita waktu malam dia bekerja. Jangan ganggu jam badan kita. Bila terganggu boleh mengacau sistem imun badan. Tu yang rasa letih je kan bila bangun lewat.

Cubalah untuk tidur awal lepas isya' selama 2 minggu bercuti ni. InshaAllah anda akan rasa lain betul badan. Lebih bertenaga. Mood lebih ceria dan emosi lebih stabil. Imuniti badan juga akan pulih dan jadi lebih baik.


4) Jaga Makan

Bab makan ni paling penting untuk kita jaga. Jangan terlalu banyak makan dan makanan yang kurang sihat. Jika boleh malam paling lewat sebelum jam 7 atau 8 petang, lepas waktu tu tak perlu makan dah.

Penting untuk jaga perut, bila kurang makan kita dapat perut berehat dan baiki mana yang rosak. Perut, usus dan sistem pencernaan adalah pusat imuniti badan kita.

Selain itu juga, elak makan yang manis-manis, pilih lemak sihat seperti asid lemak omega 3, minyak zaitun. Dan elak makan makanan diproses seperti biskut, kuih, keropok dan semua jenis fast food.

Insha Allah kita akan rasa badan lebih sihat. Sangat sihat.


5) Doa dan Tawakal

Sentiasa berdoa moga wabak covid-19 ini segera hilang dan satu dunia pulih. Aminn.
Hanya Allah tempat kita bergantung dan mohon pertolongan.




Tambahan, amik supplemen untuk kuatkan imun badan. Gee terbaca apa yang Menteri Kesihatan share, mereka yang kuat imun badan tak mudah dijangkiti coronavirus tapi akan menjangkiti mereka yang lebih rendah atau lemah imun badan.




Jom sama-sama kita usaha dan ikhtiar untuk menguatkan imuniti badan. Moga kita semua dilindungi dari penyakit dan virus covid-19 ini. Aminn Ya Mujib.



Berminat untuk dapatkan suplemen Shaklee boleh terus menghubungi Gee di 013-5707812. Stok sangat terhad sebab permintaan untuk vitamin ini sangat tinggi masa sekarang!




Continue Reading

20 March 2020

Jenis-Jenis Vitamin C Terbaik


Rupanya ada banyak jenis vitamin C, Gee baca dari perkongsian Dr Zubaidi. Jadi Gee share kat sini apa jenis vitamin C yang terbaik dan bagus untuk kita ambil.




Apakah Vitamin C?

Vitamin C adalah jenis vitamin yang larut dalam air. Ia tidak disimpan dalam tubuh. Jadi ia harus diambil secara berterusan dalam makanan harian kita seperti dalam buah-buahan yang membekalkan vitamin C. Contohnya buah oren dan pelbagai jenis limau tempatan, mangga, cili hijau, brokoli,dan tomato.

Tapi dalam pemakanan harian kita kadang tidak cukup jumlah vitamin C yang diambil, terutama jika jenis yang banyak makan makanan yang berproses dan jarang makan sayur buah, makan berpotensi tinggi untuk tak dapat vitamin C yang cukup dalam badan.

Tahu tak? Makanan segar yang kita makan setiap hari hanya mampu membekalkan sebahagian kecil saja yang diperlukan oleh tubuh badan kita. Jika kita ada mengambil makanan berproses, makanya tiada vitamin yang dapat dibekalkan ke dalam tubuh. Oleh itu kita sangatlah memerlukan suplemen vitamin C.

Untuk mencapai tahap membantu rawatan, (therapeutic dose) kita memerlukan dos vitamin C yang lebih tinggi iaitu antara 500 mg dan 1,000 mg vitamin setiap hari. Dos yang sebegini boleh didapati dari kebanyakan farmasi dan ia bukanlah dos berbahaya.

Menurut Dr Zubaidi, beliau mencadangkan agar berbincang dengan doktor yang faham tentang penggunaan Vitamin C, agar tidak keliru dengan fakta yang salah selalu diberikan kepada masyarakat.


Ada beberapa jenis suplemen Vitamin C yang boleh kita ambil. 

4 Jenis Supplemen Vitamin C 

1. Ascorbic acid

Boleh didapati dalam bentuk natural atau sintetik. Ia ada dalam bentuk pil kunyah (chewable tablet) atau kapsul, cecair dan powder. Ia boleh menyebabkan keradangan perut jika diambil dalam dos yang tinggi dan dalam keadaannperut yang kosong.


2. Buffered vitamin C

Mengandungi garam mineral bersama ascorbic acid. Kurang berasid dan sesuai untuk mereka yang mempunyai masalah gastritis. Contohnya calsium ascorbate.


3. Vitamin C dengan bioflavonoids

Bioflavonoids adalah komponen tumbuh-tumbuhan yang menambahkan fungsi antioksida pada vitamin C. Ia juga menambahkan kadar penyerapan vitamin dalam usus.


4. Topical vitamin C

Adalah serum yang mengandungi vitamin C yang pekat. Ia sesuai digunakan sebagai sapuan pada kulit sebagai salah satu cara melambatkan penuaan terutamanya kulit muka.



VITAMIN C PLUS 500mg 

Vitamin C dari sumber semulajadi, dari ekstrak jagung maka ia sesuai untuk yang ada perut sensitif seperti gastrik. Juga ada tambahan 120mg bioflavnoids untuk membantu meningkatkan penyerapan vitamin C di dalam badan kita.

Vitamin C Plus Shaklee

Vitamin C plus juga ada teknologi 'sustained release', iaitu melepaskan 100mg vitamin C setiap sejam. Jadinya badan kita akan mendapat vitamin C cukup setiap jam dan kurang atau tiada pembaziran vitamin C berlaku.

Penting untuk ada teknologi ini kerana sifat vitamin C ia hanya badan kita hanya mampu menerima dalam 100-200mg vitamin C setiap jam. Lebih dari itu akan dikeluarkan ke air kencing. Rugi kan?? 

Itulah sebabnyak ramai suka mengambil Vitamin C Plus 500 mg ni. Malah Gee sendiri dah ambil supplemen vitamin C ni sejak 2015 lagi sampai sekarang.




Vitamin C Plus 500mg ini juga di jamin HALAL, Lulus KKM, selamat untuk pengambilan jangka panjang. Dan sesuai untuk seisi keluarga.



Berminat nak dapatkan Vitamin C beyond organik ni boleh terus menghubungi Gee di 013-5707812. 





Continue Reading

19 March 2020

Carta Bergambar Bagaimana Covid-19 Boleh Merebak


Covid-19 atau penyakit coronavirus 2019 adalah strain baru coronavirus yang tidak pernah di kenalasti. Covid-19 ini boleh berjangkit satu sama lain dari individu ke individu lain atau melalui sentuhan dan pernafasan.




Gejala awal yang akan dialami ialah demam, batuk, sakit badan, sukar bernafas, dan pening kepala.


Bagaimana boleh merebak kepeda orang lain? 

Bawah ni Gee share secara bergambar bagaimana covid-19 merebak dan boleh menjangkiti orang lain tanpa mereka sedar.

Contoh ada 4 kumpulan.



Si kumpulan A pembawa pertama mudah di kesan dan dirawat.



Kemudian, si A datang berjumpa dengan C, kumpulan C juga boleh dikesan dan dicari.



Kumpulan si C ni tadi akan dikuarantin di bawah pemerhatian.



Kemudian, apabila si A bertemu dengan C tapi dalam masa yang sama ada berselisih dan terserempak dengan si B di tempat awam, maka B boleh terkena covid-19 walaupun mereka saling tak kenal satu sama lain.



Boleh jadi mereka terserempak di mana-mana saja. Ini yang lebih sukar untuk mengesan si B tadi. Malah si B sendiri tak tahu dia juga mungkin terkena sama.


Si kumpulan D ni tadi pula hanya berada di rumah.


Dan bila si D keluar, kemungkinan besar untuk dia terserempak atau berselisih dengan si B. Jadilah si D tadi B2.


Covid-19 ini mengambil masa 2 minggu atau 14 hari barulah dia kan menunjukkan simptom.


Itulah sebabnya kerajaan membuat perintah kawalan pergerakan bagi mengenal pasti si kumpulan B itu tadi.


Dengan cara ini,barulah kita dapat mencari si B dan terus kuarantinkan untuk dirawat segera. Ini bertujuan untuk mengurangkan dan mengawal penularan hinggalah ia berhenti.




Begitulah cara covid-19 ini merebak. Faham dengan jelas kan? Barulah kita dapat lihat jelas bagaimana mudahnya dan cepatnya coronavirus ini merebak. Sebab itu kita kena kurangkan keluar di temat awam. Jaga diri di rumah masing-masing.

Jika ada tanda atau gejala segera terus ke hospital.


USAHA KUATKAN IMUNITI BADAN

Selain tu usaha kita juga untuk kuatkan lagi sistem imun badan. Bila imun badan kuat dapat lawan virus masuk badan.

Biasanya Gee akan rekomen set imun booster ni. Ada banyak pilihan. Ada jenis tablet dan serbuk. Satu keluarga boleh ambil.



Dalam set ini ada;

Vitamin C - Vita C plus, Chew C
Omega 3 - Omega Guard
Polifenol / Resveratrol - ResV, Vivix

Semuanya sangat membantu memantapkan imuniti badan kita sekaligus dapat lindungi diri dari virus.



Berminat nak dapat produk Shaklee ni bolrh terus hubungi Gee di 013-5707812.




Continue Reading