Oct 20, 2018

Atasi Sakit Sendi Dan Lutut Dengan Shaklee


Atasi Sakit Sendi Dan Lutut Dengan Shaklee 


Vitamin Untuk Sakit Sendi dan Lutut

Masalah sakit sendi antara sakit yang paling biasa berlaku di sekeliling kita. Kebanyakan yang ada sakit sendi dan lutut ini lebih banyak berlaku pada yang berumur lebih 40-50 tahun ke atas. Macam mana kita nak mengatasi, nak mencegah ataupun nak merawat sakit sendi ini?

Sebelum itu, kita kena tahu dulu apakah punca atau sebab sakit sendi dan lutut ini boleh berlaku.

Punca / sebab sakit sendi:
  • Terseliuh atau ligamen atau otot yang terkoyak sedikit
  • Masalah obes atau terlalu berat
  • Proses penuaan, bila makin berumur makin banyak kita menggunakan sendi untuk bergerak
  • Cacat tulang belakang, tangan dan kaki
  • Trecedera semasa kemalangan, bersukan 
  • Ada penyakit sendi seperti arthritis
  • Genetik atau ada ahli keluarga yang ada sakit sendi dan lutut
  • Ada penyakit berkaitan tulang
  • Kesan pengambilan ubat-ubatan dalam jangka panjang yang menyebabkan tulang rapuh. 
sumber: www.myhealth.gov.my


Sakit sendi dan lutut ini jika dibiarkan ia boleh menganggu aktiviti dan rutin harian. Sebab itu kita kena menjaga kesihatan sendi dan merawat sakit sendi dan lutut ini dengan segera. Apakah cara yang dapat membantu untuk mengatasi dan merawat sakit sendi dan lutut?

Jika anda ada mengalami sakit sendi dan lutut saya nasihatkan anda segera berjumpa doktor. Selain itu juga. anda juga boleh mengambil suplemen tambahan yang selamat dan semulajadi untuk merawat sakit sendi dan lutut.

Cara Mengatasi Sakit Sendi Dan Lutut Dengan Shaklee 

Shaklee untuk Sakit Sendi dan Lutut


1- Ostematrix - kalsium, magnesium, vitamin D
  • Suplemen yang ada mengandungi magnesium,vitamin D serya boron yang penting untuk tulang. Ia membantu penyerapan kalsium dengan lagi berkesan ke dalam tulang kita. 
  • Kalsium juga sangat penting untuk kesihatan tulang,otot dan ligamen.
  • Magnesium pula penting untuk mengasimilasikan kalsium ke dalam tulang dengan mencegah pembentukan kalsium dalan tisu-tisu lembut dan sendi-sendi.
  • Membantu mengurangkan rasa lenguh /sakit sendi. 
  • Membantu mengurangkan rasa kebas dan kejang kaki.

2-Omega Guard - Asid lemak Omega 3
  • Membantu mlambatkan degradasi (penyusutan) tulang rawan.
  • Membantu mengurangkan keradangan / kesakitan di dalam sendi-sendi.
  • Mengurangkan gejala penyakit sendi.
  • Bertindak sebagai pelincir. Jadi ia membantu lebih mudah untuk bergerak dengan lebih bebas dan selesa.
  • Membantu melegakan masalah gout & arthritis

3- Vivix - Resveratrol
Khasiat resveratrol di dalam Vivix Shaklee banyak membantu masalah sakit sendi dan lutut:
  • Membantu menjaga dan memperbaiki fungsi dan struktur sendi.
  • Mengurangkan sebab-sebab yang menjadi punca kepada penyakit sendi.
  • Mengurangkan rasa sakit dan keradangan pada sendi.
Vivix ini lebih mudah diambil bagi yang sukar menelan tablet atau yang sudah berumur. Hanya perlukan 1 sudu Vivix Shaklee sehari. Vivix Shaklee ini bukan untuk sendi sahaja, ia juga boleh memberi tenaga dan meningkatkan kesihatan badan!



Siapa Yang Perlukan Set Sendi Dan Lutut Dari Shaklee?
  • Yang ada kejang kaki atau simpul biawak.
  • Yang duduk terlalu lama seperti duduk di hadapan
  • Yang sering sakit bahu, pinggang & tumit.
  • Yang sudah berumur
  • Wanita yang ada berasa sakit di tangan selepas mendukung anak.
  • Yang selalu mengangkat barang berat.
  • Yang selalu berasa sakit di bahagian lutut seperti dicucuk-cucuk.
  • Yang tercedera semasa bersukan.
  • Yang berdiri terlalu lama.
  • Yang kerap travel.
  • Ibu mengandung dan lepas berpantang 

Pengambilan nutrisi atau suplemen untuk sakit sendi dan lutut ini bukan sahaja untuk merawat tetapi ia juga membantu menambah baik dan meningkatkan kesihatan sendi.


Testimoni Sakit Sendi dan Lutut dengan Shaklee









Cara Nak Order Set Sendi dan Lutut Shaklee?
Hubungi saya, Gee terus ke 013-5707812 atau klik di sini untuk Whatsapp





Continue Reading

Oct 18, 2018

10 Cara Meningkatkan Kesuburan Lelaki Dan Kesihatan Sperma


10 Cara Untuk Meningkatkan Kesuburan Lelaki Dan Kesihatan Sperma

Cara Tingkatkan Kesuburan Lelaki

Masalah kesuburan lelaki juga antara perkara penting yang perlu diberi perhatian. Terutama pada yang ingin berkahwin atau yang dah lama mendirikan rumah tangga. Masalah kesuburan ini bukan hanya pada wanita atau isteri sahaja. Jadi, dalam entri ini saya akan kongsikan cara-cara yang boleh membantu meningkatkan kesuburan lelaki dan kesihatan sperma.


10 Cara Untuk Meningkatkan Kesuburan Orang Lelaki dan Kesihatan Sperma 

1. Bersenam
Bersenam bukan saja baik untuk kesihatan fizikal, ia juga boleh membantu meningkatkan kesuburan orang lelaki dan paras testosteron. Terdapat kajian yang menunjukkan lelaki yang bersenam mempunyai paras testosteron yang lebih tinggi dan lebih baik. Mereka yang aktif juga akan meningkatkan enzim antioksidan (ia boleh melindungi sperma).

2. Kawal / kurangkan stress
Stress boleh mengurangkan kesuburan dan kepuasan seksual. Ia juga memberi kesan kepada hormon kortisol, apabila hormon kortisol meningkatkan, paras testosteron menurun.

3. Kerapkan hubungan seksual 
Bagi pasangan yang sudah berkahwin yang inginkan anak, anda boleh kerapkan hubungan seksual terutama semasa tempoh ovulasi. Ataupun, anda juga boleh melakukan hubungan seksual 2 kali seminggu untuk mengekalkan kualiti sperma.

4. Elak tempat / persekitaran yang beracun & bahan kimia
Bahan kimia seperti cat, logam, racun perosak boleh menganggu kesuburan dengan cara menjejaskan sperma.

5. Berhenti merokok
Merokok juga memberi kesan kepada kesuburan seperti mengurangkan kuantiti sperma, motaliti sperma dan bentuk sperma. Ia juga boleh memberi kesan kepada pasangan atau isteri, yang menjalani IVF boleh merendahkan kadar kejayaan dan risiko keguguran.

6. Dapatkan berat badan ideal
Jika terlalu berat atau kurang berat juga boleh mengganggu keseimbangan hormon yang boleh mengganggu ketidaksuburan seperti menyebabkan bilangan sperma kurang.

7. Pemakanan yang sihat 
Rajinlah mengambil buah-buahan dan sayuran yang kaya antioksidan kerana ia boleh membantu meningkatkan kesuburan dan kesihatan sperma.


Selain itu, anda juga boleh mengambil suplemen semulajadi seperti berikut untuk membantu meningkatkan tahap kesuburan dan menambahbaik kesihatan sperma.

Suplemen untuk kesuburan lelaki

8. Suplemen Zinc 
Zinc membantu menjaga kesihatan sperma.
  • meningkatkan kiraan sperma yang sihat.
  • meningkatkan motaliti dan kebolehan sperma.
  • perkembangan testis yang sihat
Zinc juga menyokong tahap kesuburan, kesihatan seksual jangka panjang, dorongan seksual, perkembangan testis dan prostat yang sihat, mengekalkan kesihatan testosteron untuk menjadi lelaki sejati.

Suplemen Zinc boleh cuba Zinc Plus Shaklee.

9. Suplemen Vitamin E
Vitamin E juga membantu meningkatkan kesuburan dan kualiti & kuantiti sperma. Ia akan memastikan sperma bergerak menuju ke arah yang betul menembusi telur untuk persenyawaan. Vitamin E juga menyokong fungsi prostat dan hormon lelaki serta menghasilkan cairan prostatik, komponen air mani.

Suplemen Vitamin E boleh cuba Vitamin E Complex.

Cara Tingkatkan Kesuburan Lelaki

10. Suplemen Vitamin C
Tekanan oksidatif boleh mengganggu kesuburan lelaki. Pengambilan Vitamin C yang tinggi dengan antioksidan boleh membantu meningkatkan motaliti dan kuatiti sperma serta melindungi kerosakan DNA.

Suplemen vitamin C boleh cuba Sustained Release Vita C Plus.



Sebarang pertanyaan berkenaan suplemen Shaklee anda boleh menghubungi saya terus ke 013-5707812 atau klik sini untuk Whatsapp.





sumber:
www.mayoclinic.com
www.healthline.com



Continue Reading

Oct 16, 2018

Punca Dan Cara Hilangkan Eyebag Dengan Cepat & Berkesan


Apakah Punca dan Cara Hilangkan Eyebag Dengan Cepat Dan Berkesan?

Punca dan Cara Hilangkan Eyebag

Mesti ramai yang nak tahu kan cara nak hilangkan eyebag kat mata? Entri kalini saya akan kongsikan cara-cara untuk menghilangkan eyebag dengan cepat dan berkesan. Sebelum saya kongsikan cara-cara, kita kena tahu apa punca eyebag ini terjadi.

Eyebag ni ada banyak gelaran dia, ada yang gelar lingkaran hitam bawah mata panda.

Apa Punca Eyebag atau Mata Panda?
  • Umur - bila makin bertambah umur kolagen dalam badan makin kurang termasuk di sekitar mata. Jadi ia akan lebih senang jadi gelap dan nampak macam lebam di bawah mata. Itu yang kita gelar eyebag.
  • Tak cukup tidur - perasan tak bila tak cukup tidur atau tidur lewat mata jadi lebam dan bengkak. 
  • Genetik - mak ayah kita mungkin ada juga eyebag / lingkaran hitam. Boleh cuba cek nanti.
  • Gatal pada sekitar mata ( kerap menggosok dengan kasar).
  • Tidak membersihkan sisa makeup pada sekitar mata dengan bersih.
  • Terlebih tidur.
  • Banyak menghadap cahaya pada laptop atau pc. Mata jadi letih dan tak cukup rehat maka jadilah lebam.


Bila dah tahu punca maka senanglah kita nak merawat atau menghilangkan eyebag kat mata dengan lebih cepat dan berkesan. Apa cara-cara dia?

13 Cara Menghilangkan Eyebag Di Mata Dengan Cepat & Berkesan 

Cara #1 Hilangkan Eyebag: Posisi Tidur 
Waktu tidur guna bantal lebih untuk menaikkan kepala anda. Ini untuk membantu mengelak pembentukan cecair bawah mata yang boleh sebabkan eyebag.

Cara #2 Hilangkan Eyebag: Tidur Cukup
Tip ni sangat mudah. Dapatkan tidur yang cukup 6-8 jam atau 'beauty sleep'.

Cara #3 Hilangkan Eyebag: Buang Makeup sebelum tidur 
Membersih atau membuang sisa makeup sebelum tidur sangat penting. Bukan saja untuk mengelak jerawat naik dan kulit 'breakouts' tapi untuk mengelak mata berair dan bengkak. Sisa makeup yang tidak dibersihkan pada kulit sebelum tidur boleh mendedahkan kulit kepada radikal bebas (yang banyak menyebabkan penuaan dan kerosakan pada kulit). Jika nak membersihkan sisa makeup yang nipis boleh guna Youth Luminous Gel Oil Cleanser atau makeup yang terbal boleh guna " oil cleansing makeup remover ".

Cara #4 Hilangkan Eyebag: Berhati-hati dengan sinar matahari / sinar UV
Apabila banyak terdedah kepada sinar UV matahari boleh mempercepatkan proses penuaan termasuk kedutan dan garis halus sekitar mata. Anda boleh guna krim pelindung matahari Age Defense Mousturizer dengan SPF 50, guna payung dan topi bila berada di luar bagi melindung muka kita dari sinar UV matahari yang berbahaya dan memeliharan kulit sekitar mata dari berkedut dan menjadi hitam.

Cara #5 Hilangkan Eyebag: Gunakan krim mata
Pilih krim mata yang sesuai dan berkesan untuk membantu mengurangkan masalah eyebag, mata panda, kedutan sekitara mata, mata sembap dan juga kedutan di sisi luar lipatan mata. Boleh cuba guna Youth Eye Treatment yang terbukti berkesan membantu mengurangkan masa berkaitan mata anda. Kesan seawal 7 hari!

Youth Eye Treatment

Yang menariknya Youth Eye Treatment  ini ada 'cooling tip' yang akan membantu merangsang peredaran mikro bagi mengekalkan mata yang segar, mengurangkan mata sembap dan mengurangkan kemerahan di bawah mata.

Cara #6 Hilangkan Eyebag: Gunakan timun
Cuba letakkan hirisan timun di mata selama 15-20 minit atau lebih. Selain memberikan rasa sejuk dan segar pada mata, ia juga boleh mengurangkan eyebag serta merawat masalah radang / bengkak pada kelopak mata.



Cara #7 Hilangkan Eyebag: Gunakan kentang
Selain timun, anda juga boleh meletakkan hirisan kentang pada mata dan boarkan selama 20 minit.

Cara #8 Hilangkan Eyebag: Gunakan uncang teh
Cara ni paling femes dan ramai guna untuk kurangkan eyebag atau mata sembap. Boleh pilih untuk guna teh hijau sebab dia tinggi antioksidan. Sebelum meletakkan uncang teh pada mata boleh sejukkan dulu uncang teh dalam peti sejuk.

Cara  #9 Hilangkan Eyeba: Rajin minum air kosong
Tahu tak lebih 60 peratus berat tubuh kita adalah air. Dehidrasi boleh menyebabkan masalah eyebag.

Cara  #10 Hilangkan Eyebag: Berhenti merokok! 
Tahukah anda? Merokok boleh melemahkan sistem pertahanan kulit di wajah dan badan. Merokok juga akan menyebabkan penuaan pramatang terutama di sekitar mata. Ini disebabkan rokok mengandungi banyak toksik dan boleh merengsakan mata, dan ini yang akan menyebabkan eyebag atau lingkaran hitam dan kedutan di mata.

Cara #11 Hilangkan Eyebag: Ambil kolagen
Kolagen banyak terdapat di badan kita termasuk kulit, otot, tulang dan tendon. Bila cukup kolagen, kulit lebih anjal dan kuat serta dapat menggantikan sel kulit mati dengan sel baru yang sihat. Tetapi bila makin berumur kolagen dalam badan berkurang pulak! Salah satu tanda badan kurang kolagen ialah eyebag dan kedutan.

Lepas ni rajin-rajinlah amik makanan dan suplemen ada kolagen. Boleh cuba collagen booster, Collagen Powder atau Vitamin C yang juga membantu dalam penghasilan kolagen.

Cara #12 Hilangkan Eyebag: Ambil makanan zat besi
Kurang zat besi atau anemia ialah keadaan di mana darah kita kurang sel darah merah. Sel-sel ini yang bertanggungjawab membawa oksigen ke tisu di dalam badan. Kekurangan zat besi juga boleh menyebabkan lingkaran gelap di bawah mata dan kulit menjadi pucat.



Cara #13 Hilangkan Eyebag: Kurangkan garam
Makan terlalu banyak makanan juga boleh menjadi punca eyebag di mata anda. Garam boleh mengekalkan cecair di dalam badan dan ini juga meyebabkan mata bengkak. Pengambilam garam berlebihan juga boleh membawa kepada masalah kesihatan lain seperti penyakit jantung dan stroke.



Selamat mencuba! Moga car yang saya kongsikan ini dapat membantu menghilangkan eyebag kat mata!
#MisiHilangkanEyebag



Continue Reading

Oct 15, 2018

Testimoni Youth Shaklee Kecilkan Liang Pori-pori Di Muka


Testimoni Youth Shaklee Bantu Kecilkan Liang Pori-pori Di Muka

Betulkah Youth Shaklee, skincare untuk membantu mengecilkan liang pori pada muka? Ada ia betul berkesan?

Tahu tak? Nak mengecilkan pori-pori ni kita kena rawat punca masalah pori terbuka dulu. Bila dah tau punca baru senang nak mengecilkan liang pori di muka. Baca di sini, Punca pori-pori terbuka.

Baca juga, 10 Cara kecilkan pori di muka dengan cepat.


Kita lihat dulu Testimoni Berkesan Youth dari Shaklee membantu mengecilkan liang pori di muka.





Bagaimana Youth skincare dari Shaklee ini membantu pori-pori makin mengecil?

Youth Shaklee adalah skincare yang dicipta untuk membantu merawat dan memperbaiki masalah kulit. Youth skincare bukan saja memperbaiki masalah kulit di luar, ia juga memperbaharui sel kulit kita hingga ke peringkat dalam kulit bagi menangani punca yang menyebabkan kulit bermasalah.

Macam masalah pori-pori di muka kita, antara sebabnya berpunca dari kulit tidak bersih, kekurangan kolagen apabila umur makin meningkat, penuaan dan tiada perlindungan pada kulit.


Youth Skincare

Dengan YOUTH skincare, ia memastikan kulit kita benar-benar bersih jauh ke dalam dengan pencuci muka Luminous Gel Oil Clenaser, membuang sel kulit mati dan menyuburkan kulit dengan Petfecting Skin Toner, kulit dilindungi dari cahaya UVA UVB dengan spf 50 dalam Age Defense Moisturizer, kulit diperbaharui dengan lebih cepat pada peringkat sel dengan Youth Activating Serum dan kulit diperbaharui semasa kita tidur dengan Advanced Renewal Night Cream.


Lengkap kan?! Hanya pakai set YOUTH skincare ini setiap hari boleh membantu mengecilkan liang pori-pori di kulit muka kita. Kulit juga menjadi makin sihat dan muda.

Dah tengok? Di sini ada banyak lagi testimoni YOUTH skincare shaklee.



Cara nak order / dapatkan YOUTH Skincare Shaklee?
Hubungi saya, Gee terus ke 013-5707812 atau klik di sini untuk pautan Whatsapp. Gee akan bantu dan guide anda set mana yang sesuai dengan masalah kulit anda. Setiap pelanggan Shaklee yang beli dengan Gee anda akan mendapat semua tunjuk ajar dan info info dari Gee.







Continue Reading

Oct 12, 2018

Punca Pori Terbuka Dan Cara Mengecilkan Pori-Pori Di Wajah Dengan Set Shaklee

Punca Pori Terbuka Dan Cara Mengecilkan Pori-Pori Di Wajah Dengan Set Shaklee

Punca Pori Terbuka Dan Cara Mengecilkan Pori-Pori Di Wajah Dengan Set Shaklee

Ramai yang mencari cara untuk mengecilkan pori-pori. Tapi masih ramai juga yang tak berjaya. Sebelum pergi kepada cara untuk kecilkan liang pori ini, kita lihat dulu apa punca liang pori-pori terbuka besar. Dah tau punca baru senang nak kecilkan pori-pori!

6 Punca Liang Pori Terbuka Besar

1- Kulit berminyak
Mereka yang ada kulit berminyak lebih mudah untuk ada masalah pori-pori terbuka.
Lebihan minyak termasuk sel kulit mati dan kotoran akan terkumpul dan tersumbat di liang pori.

2- Kulit tak bersih
Kulit muka yang jarang dibersih atau tidak menjaga kebersihan boleh menyebabkan kotoran, kesan makeup boleh terperangkap di liang pori. Akhirnya pori-pori makin besar dan besar!

3- Proses penuaan
Bila makin berumur, kolagen makin kurang & kulit akan hilang keanjalan dan ini menyebabkan liang pori makin terbuka dan makin besar!

4- Cahaya matahari
Bila terdedah kepada cahaya matahari setiap hari juga boleh jadi sebab pori-pori makin membesar. Kesan buruk cahaya matahari boleh kurangkan kolagen, elastin dan menghilangkan kelembapan kulit.

5- Genetik
Faktor genetik juga boleh diambil kira punca pori makin besar. Terutama jika ada ahli keluarga anda mempunyai kulit berminyak berpotensi untuk ada masalah liang pori terbuka besar.

6- Bakteria
Jika ada bakteria pada kulit muka juga boleh menyebabkan pori membesar! Bakteria juga boleh membawa kepada masalah jerawat.


Cara Mengecilkan Pori-Pori Di Wajah Dengan Set Shaklee. Bagaimana Shaklee membantu? Apa yang sesuai? 


Set Shaklee untuk kecilkan pori
Set Shaklee untuk Kecilkan Pori

1- Vitamin C Plus Shaklee
Vitamin C sangat penting untuk menhasilkan kolagen dalam kulit dan badan kita. Kulit jadi tegang dan boleh merapatkan liang pori yang terbuka luas.

Vitamin C juga boleh membantu mencerahkan kulit dan menguatkan sistem pertahanan kulit untuk melindung kulit dari bakteria yang juga boleh membawa masalah jerawat dan blackhead!

Info vitamin C Shaklee >> SR VITA C PLUS

2- Youth Luminous Gel Oil Cleanser
Pencuci muka yang sangat lembut pada muka. Dihasilkan oleh saintis dan pakar dalam Shaklee selama 8 tahun kajian!

Selain mencuci bersih jauh ke dalam, pencuci muka Youth ini juga boleh jadi makeup remover. Maka ia juga boleh membersihkan kotoran dan minyak pada liang pori. Bila kulit bersih tiada minyak pori-pori boleh mengecil dan makin rapat tertutup!

Juga ada Muscadine Grape yang akan menghalang kerosakan kolage dan elastin. Dan Laminara (Alga Hijau) yang membersihkan sel kulit mati dan menghidratkan kulit muka.

Lihat sini >> Youth Luminous Gel Oil Cleanser


3- Youth Perfecting Skin Toner
Penggunaan toner juga sangat penting untuk mengecilkan pori-pori pada wajah. Toner Youth boleh:
  • membersihkan kulit termasuk sel kulit mati.
  • menyuburkan kulit.
  • memberi vitamin pada kulit.
  • menghalang kerosakan kolagen ean elastin.
  • menyegarkan kulit wajah.
  • melembapkan kulit wajah tanpa rasa kering dan ketat.
Lihat sini >> Youth Perfecting Skin Toner


Tip Tambahan
Anda boleh juga menggunakan krim pelindung matahari pada kulit wajah. Berdasarkan punca pori membesar juga akibat faktor kesan dari cahaya matahari.

Krim apa yang sesuai? Gee rekomen sunscreen ini dan ada fungsi moisturizer skali >> Youth Age Defense Moisturizer


Siapa yang perlukan?
Set Kecilkan Pori-pori Shaklee ini sesuai untuk semua yang ingin mengecilkan pori-pori pada wajah termasuk lelaki.

Kesan pengambilan?
Set Kecilkan Pori-pori Shaklee ini akan membantu merawat punca yang menyebabkan pori makin besar.

Penggunaan yang konsisten sangat penting untuk mendapat hasil yang terbaik.

Kesan bergantung kepada kulit setiap orang. Perubahan boleh dilihat dalam 3-5 minggu pertama penggunaan.


Cara order?
Hubungi saya, Gee terus ke 013-5707812 atau klik sini untuk Whatsapp.





Continue Reading

Oct 10, 2018

10 Cara Kecilkan Liang Pori Di Muka Dengan Cepat


10 Cara Kecilkan Liang Pori Di Muka Dengan Cepat

Bagi wanita masalah liang pori antara masalah yang paling ramai ada. Liang pori yang besar dan terbuka luas boleh menggangu emosi dan juga membuatkan makeup juga tak rata dan cantik. Liang pori ini jugak yang mencabar untuk mengecilkan atau menutup rapat. Ada macam-macam cara yang boleh digunakan. Dalam entri ini saya akan kongsikan cara mengecilkan liang pori di muka anda dengan cepat!

Nak tau apa punca pori-pori terbuka dan makin besar? 


Cara mudah kecilkan pori-pori
Cara kecilkan liang pori-pori


10 Cara Kecilkan Liang Pori Di Muka Dengan Cepat

Cara 1
Rajin membersihkan muka setiap hari untuk mengecilkan liang pori yang ada pada kulit muka. Ini rutin paling senang. Paling kurang bersihkan muka 2 kali sehari. Muka yang bersih penting untuk mengelak segala kotoran, debu dan minyak terperangkap di dalam liang pori. Ini yang menyebabkan pori-pori pada muka makin besar!

Pencuci muka >> Youth Luminous Gel Oil Cleanser

Cara 2
Penggunaan pelembap juga boleh membantu mengecilkan liang pori pada muka. Rajinlah menggunakan pelembap muka setiap hari. Pelembap akan membantu melembutkan kulit, menghidratkan kulit dan membersihkan kulit wajah. Tapi pastikan anda menggunakan pelembap yang berasaskan air.

Cara cepat berkesan kecilkan pori di muka lihat di sini >> Youth Perfecting Skin Toner


Cara 3
Rajin menggunakan krim pelindung matahari juga dapat membantu mengecilkan liang pori di muka yang terbuka besar secara tak langsung. Ini rutin paling penting untuk menjaga dan melindung kulit dari sinar matahari yang boleh merosakkan kulit. Kulit juga berisiko untuk menjadi kusam dan kering. Terutama yang kulit kering boleh membuatkan liang pori anda menjadi makin besar.

Krim pelindung matahari >> Youth Age Defense Moisturizer


Tiga cara di atas ini adalah paling basic anda boleh amalkan dan buat tiap hari. Gee sendiri guna 3 cara atas ni tiap hari. Memang berkesan pori pori makin makin mengecil. Alhamdulillah😃.

Selain itu, anda juga boleh menggunakan bahan semulajadi untuk mengecilkan liang pori di muka dengan lebih cepat dan berkesan juga.

Cara 4
Kecilkan liang pori pada wajah dengan putih telur. Ambil telur putih sahaja kemudian sapu terus pada wajah. Biarkan selama 30 minit baru bilas muka dengan air bersih atau air sejuk. Cara ni dulu Gee sendiri selalu buat. Masa zaman remaja acah nak kulit cantik. Hihi

Cara 5
Mengecilkan liang pori besar dengan tomato. Buat jus tomato dan blenderkan. Kemudian barulah sapu tadi pada wajah . Biarkan 15-20 minit baru bilas dengan menggunakan air sejuk. Tomato juga bagus untuk melembutkan dan melembapkan kulit wajah.

Cara 6
Kecilkan pori muka dengan ais batu atau ais kiub. Sapu ais tadi dan balut guna kain yang bersih. Lepas itu barulah gosok pada wajah. Boleh buat setiap malam. Cuba amalkan buat tiap malam selama 2-3 minggu dan lihat kesannya nanti.

Cara 7
Betik untuk kecilkan liang pori pada muka? Caranya mudah saja iaitu blender betik dan sapu pada wajah. Biarkan selama 20-30 minit. Tahu kan? Betik ini kaya vitamin A maka dia bagus untuk merawat kulit bermasalah juga.




Cara 8
Lidah buaya (aloe vera) untuk mengecilkan liang pori yang besar di muka. Ambil beberapa titisan atau air lidah buaya dan sapu pada wajah. Biarkan selama 20 minit baru bilas muka dengan air bersih. Lidah buaya ni juga bagus untuk membantu masalah kulit yang berminyak pada muka.

Cara 9
Buat jus lemon dan terus sapukan pada muka juga boleh membantu merapatkan liang pori. Biarkan dalam 20 minit barulah boleh bilas muka dengan menggunakan air sejuk. Lemon bukan untuk kecilkan pori saja tapi dia juga bagus untuk menegangkan kulit wajah dan baiki bintik hitam pada kulit muka.

Cara 10
Sapu madu dan yogurt bersama pada wajah dan biarkan selama 20 minit baru boleh bilas bersih muka dengan air sejuk. Amalkan tiap hari pasti boleh membantu mengecilkan liang pori-pori pada muka anda! 



Paling penting adalah anda rajin dan konsisten menggunakannya setiap hari untuk kesan terbaik. Boleh pilih dan cuba cara mana yang mudah untuk dibuat untuk mengecilkan liang pori kat muka. Selamat mencuba!



Continue Reading

Oct 7, 2018

10 Kesan Buruk Kurang Tidur Yang Berbahaya Jika Dibiarkan!


10 Kesan Buruk Kurang Tidur Yang Berbahaya Jika Dibiarkan!

Kesan Buruk Kurang Tidur
Kesan Buruk Kurang Tidur

Ramai daripada kita harini banyak bergantung pada alarm untuk bangum dari tidur waktu pagi.

Tapi tahu tak? Sebenarnya alarm kita guna itu juga punca yang boleh menganggu kualiti tidur. Malah telefon pintar kita guna juga boleh menganggu. Menurut penyelidik dari Universiti Harvard, cahaya biru dari telefon pintar kita boleh menganggu jadual tidur hingga 3 jam. Perasan tak? Bila nak tidur kita tengok telefon pintar dulu kemudian dah macam-macam benda kita tengok terus lewat masa nak tidur kan?

Kesannya waktu tidur terjejas dan tak cukup. Maka banyak benda yang terjejas. Apakah kesan buruk kurang tidur?

10 Kesan Buruk Kurang Tidur Yang Berbahaya Jika Dibiarkan!

1- Susah beri tumpuan
Menurut National Sleep Foundation, jika tidur kita kurang 6 jam nanti berisiko untuk terbabit dalam kemalangan 3 kali ganda! Bahaya ni😱

2- Sukar kawal emosi
Bila tak cukup tidur terutama yang ada insomnia, mereka ni akan berisiko 10 kali untuk dapat kemurungan. Ini berlaku sebab pusat emosi dalam otak akan lebih reaktif bila kurang tidur!

3- Mudah lupa
Jika kurang tidur boleh menjejaskan motivasi, penilaian dan tanggapan pada sesuatu. Terutama jika belajar boleh menurunkan / menjejaskan penilaian terhadap sesuatu.

4- Rasa nak makan lebih!
Mereka yang kurang tidur biasa akan makan lebih banyak dari biasa!

5- Risiko dapat penyakit
Bila kurang waktu tidur juga boleh dapat risiko penyakit diabetes, stroke, hipertensi dan jantung.

6- Kesihatan otak terjejas
Kurang dari 8 jam tidur sehari boleh menyebabkan kehilangan tisu otak dengam cara mencetuskan proses kemerosotan saraf.

Satu kajian di Universiti Sweeden mendapati, individu yang tak tidur semalaman boleh berdepan risiko kerosakan otak sama seperti kesan dipukul di kepala.



7- Risiko selsema dan virus lain
Bila kurang tidur boleh melemahkan sistem imun badan. Mereka yang tidur kurang 7 jam sehari boleh berisiko 4 kali ganda untuk kena selsema.

8- Risiko kanser
Kurang tidur juga boleh bawa kepada risiko untuk dapat kanser seperti kanser payudara, prostat dan kolorektum.

9- Risiko mandul
Berdasarkan kajian, mereka yang kurang tidur atau ada masalah tidur mempunyai masalah kekurangan sperma 29 peratus kurang daripada purata.

10- Kulit cepat menua!
Kekurangan tidur juga boleh menganggu kesihatan kulit! Kulit jadi kurang anjal, muncul garisan halus termasuk mata merah dan sembap!
(Atasi mata sembap degan krim mata terbaik di sini, Youth Eye Treatment)



Banyak keburukan bila kurang tidur. Jagalah waktu tidur dengan baik. Sebaiknya cuba bentuk tabiat tidur yang baik untuk dapatkan tidur yang berkualiti!

Satu tips mudah Gee boleh kongsikan ialah mengambil kalsium, vitamin D dan magnesium bagi mudah tidur dan tidur lebih lena. Boleh baca kat sini, pengalaman sendiri Ostematrix.


Moga bermanfaat. Boleh kongsikan untuk manfaat bersama😃.


Info kredit: iSihat




Continue Reading