9 Punca Migrain dan Cara Mengatasi Migrain


Migrain ialah sakit kepala yang menyerang secara beulang kali. Dan ia biasa belaku hanya di sebelah kepala kita sahaja. Untuk mengatasi migrain kita perlu mengetahui apa punca migrain dan bila kita dah mengenalpasti punca maka senang untuk kita merawatnya.




Meraka yang diserang migrain kadang-kadang tidak dapat melakukan sebarang kerja seharian, dan hanya pelru berehat dan berbaring, makan dan minum juga tak teratur. Dan migrain yang kronik boleh menyebabkan kita rasa pening (nausea), muntah, cirit birit dan juga sensitif terhadap cahaya dan bunyi.

3 jenis sakit kepala

Apa sebab mirgain ini berlaku?

9 Punca migrain:
  1. Tidak cukup tidur atau terlebih tidur
  2. Pemakanan harian yang tidak seimbangdan berkhasiat (suka minuman berkafein, makanan yang ada, monosodium glutamate(MSG))
  3. Perubahan cuaca
  4. Terlalu lama mengadap TV atau menghadap skrin komputer
  5. Tekanan emosi atau stres
  6. Merokok
  7. Jantina (3 – 4 kali lebih kerap di hidapi wanita berbanding lelaki)
  8. Ketidakseimbangan/perubahan hormon (contoh bagi wanita masa datang haid)
  9. Keturunan

Apabila dah tahu punca yang menyebabkan migrain maka kita dapat memikirkan cara untuk mengatasi dan merawat migrain.


Saya kongsikan tips untuk mengatasi atau mengelak migrain;
  • Amalkan pemakanan harian yang seimbang dan berkhasiat
  • Elakkan dan kurangkan stress
  • Amalkan gaya hidup sihat dan teratur
  • Apabila migrain, berehat/berbaring di tempat gelap dan sunyi
  • Mulakan mandian dari bawah ke atas (kaki, badan, kepala), dengan cara ini mungkin boleh membantu kita mengelakkan diri diserang migraine.

Petua untuk elak migrain dari KKM


Cara mengatasi dan merawat migrain dengan supplemen Shaklee.

Cadangan pengambilan supplement ialah salah satu alternatif terbaik untuk mengurangkan dan mengatasi sakit migrain ini. Supplement Shaklee yang sesuai untuk masalah migrain ini ialah :


1. Ostematrix
Di dalam Ostematrix ini ada kandungan migrain yang bagus untuk migrain.  Magnesium penting dalam mengekalkan metabolisma kalsium. Ia juga dapat membantu mengelakkan pembuluh darah menjadi kejang, salah satu sebab migrain berlaku. Kajian menunjukkan magnesium dapat membantu mengurangkan sakit kepala migrain dan mengurangkan kekerapannya berlaku. 

Jika ada migrain, lepas ini bolehlah mengambil Ostematrix. Ambil 3-4 biji setiap hari.



2. B Complex (lengkap dengan asid folik)

Lengkap dengan kesemua 8 jenis vitamin B. Vitamin B2 (riboflavin) dan Vitamin B6 (Pyridoxine) terbukti membantu mengurangkan kesakitan akibat migrain. Ia juga baik untuk kesihatan saraf dan peredaran darah yang lancar ke otak. 

Selain itu, Vitamin B Shaklee ini juga membantu mengurangkan penyakit-penyakit lain seperti depresi, kemurungan, insomnia, stress, keletihan, mabuk laut dan darat.

Ambil dalam 1-2 biji Bcomplex untuk migrain.




Testimoni Shaklee untuk migrain 











Rawatlah migrain dengan cara yang betul. Kita dah tahu apa punca yang menyebabkan migrain dan cara mengatasi / mencegah migrain. Lebih senang untuk mencegah dari awal. Bagi yang nak cara lebih mudah boleh amik Set Migrain dari Shaklee.






Jika ada sebarang pertanyaan boleh menghubungi saya untuk mendapatkan maklumat lanjut berkenaan produk SHAKLEE dan setiap pembelian bakal mendapat HARGA ISTIMEWA..




Nurzhiana Mohd Yunus aka Gee

Shaklee Independent Distributor - ID 1085116

sms/whatsapp: 013-570 7812




Post a Comment

20 Comments

  1. dulu masa mengandung anak kedua mmg kerap migrain kat belakang kepala..mmg tidur awal dan mandi pastu tidur pulak tutup lama..segelap2nya..Alhamdulillah migrain dah tak hadir..harap2 tidak langsung la

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah.. moga sihat terus dari migrain ya

      Delete
  2. saya sekarang ni pun selelau juga tertekan , sakit kepala dan stress, tapi tak sure dah sampai tahap migrain ke belum. lepas tu saya terus rehat atau tido. terus hilang.

    ReplyDelete
  3. Oh yes, I can imagine people suffering from migraine. Let's hope this product can help ease their health problems.

    ReplyDelete
  4. SA akan migrain bila sampai bulan a.k.a datang bulan...memang migrain giler sampai menonggeng..ubat dia makan pain killer than tido..selagi tak tido selagi tu berlarutan..tapi lately alhamdulillah sejak kawal pemakanan, SA dah takde diserang migrain dah..

    ReplyDelete
  5. gee pernah juga rasa sakit kepala migrain bila stress melampau! so sekarang memang kena amalkan gaya hidup sihat.

    ReplyDelete
  6. Mek pernah kena yg sinus tu. MasyaAllah memang teruk ! Nak sujud pun sakit. Setiap kali bernafas memang tak selesa. Tengok komputer / handphone memang akan sakit sangat. Memang tersangat perlu suppliment migrain if dalam sebulan tu kena migrain lebih 4x.

    ReplyDelete
  7. biasa nisa tak cukup tidur dan selalu mengadap komputer laa buat jadi migraine. nasib bukan jenis minum kopi, kalau tak lagi laaa sakit kepala.

    ReplyDelete
  8. Alhamdulillah, setakat ni tak pernah kena migraine lagi. kalau setakat pening-pening biasa tu ada la. Tapi pernah tengok kawan kena migraine sampai tak boleh bangun. kesian dia

    ReplyDelete
  9. Kita selalu kena yang no 5 tu tekanan emosi dan juga stress memang kat tempat kerja sekarang ni stress gilerrr rasa macam nak berhenti jer kerja hurmmm..

    ReplyDelete
  10. Alhamdulillah sis tak ada migrain, setakat sakit kepala biasa tu adalah. Tapi teruk gak lah kalau sakit kepala biasa..selalu kalau sakit kepala sis ambik panadol dn bawa tido..bangun legalah dia nanti

    ReplyDelete
  11. husband kadang-kadang ada jugak kena migrain. boleh la try produk shaklee yang ni pulak kalau husband kena migran lagi.

    ReplyDelete
  12. Tq share info pasal migrain. Nur mmg kerap sakit kepala lg2 tengah mengandung ni. Dulu on ubat tahan sakit sekarang stop dah. Bila sakit dtg, tdo je

    ReplyDelete
  13. Selalu tgk kwn2 kena migrane ni. Bahaya jgk kalau tk jage pemakanan yg sihat ni. Selain shaklee , boleh la betulkn cara pemakanan tu dulu. Kalau mampu, cari supplement jgk

    ReplyDelete
  14. selalu jugak migrain. memang semua benda tak jalan kalau sakit kepala. Kalau sakit, saya akan duk dalam selimut je

    ReplyDelete
  15. Produk shaklee memang bagus. Dulu lia stop keja sekarang consume balik. Ostematrik selalu juga baca memang bagus & dengar positive feedback.

    ReplyDelete
  16. Memang tak selesa kalau migrain. Airah yang rasa sakit kepala je ni pun rasa macam nak pecah kepala. Kalau migrain apetah lagi

    ReplyDelete
  17. dulu zaman study memang kerap juga kena migrain. mula2 tak tau pun bila rasa sakit dekat bahagian kiri mata tu migrain. siap selalu picit2 area atas mata tu bagi lega. bagus info2 mcm ni. dulu saya amalkan juga shaklee tapi rupanya ada alahan jd terpaksa stop.

    ReplyDelete
  18. Lama dah tak kena migraine.. Dulu2 mmg spare ostematrix ni gak sbb selalu kena serang migraine.. Now Alhamdulillah da kurang byk dah

    ReplyDelete
  19. Terima kasih berkongsi maklumat ni. Nanti sy share dengan kawan2 yang memerlukan ya.

    ReplyDelete