31 January 2020

Benarkah Vitamin C Melindungi Dari CoronaVirus?


Bolehkah vitamin C membantu kita melindungi dari novel coronavirus 2019 ini? Bagaimana vitamin C ini membantu?



Jika tengok pada statistik terkini dari KKM, coronavirus ni makin meningkat angka dia. Malah meningkatkan lebih cepat dan lebih banyak dari masa wabak sars yang dulu.




Setakat harini, 31 Januari 2020, novel coronavirus ini masih belum dapat dikenalpasti lagi dan masih belum dapat dikategorikan dan difahami dengan sepenuhnya.

Virus ini boleh merebak sesama haiwan dan manusia. Ia juga boleh berlaku apabila kita berhampiran atau tersentuh dengan orang yang dijangkiti. Oleh sebab itu, kita semua dinasiti untuk berjaga-jaga dari awal.


Bagaimana mencegah dari dijangkiti virus?
  • Sering mencuci tangan dengan bersih.
  • Rajin minum air kosong dan kurangkan air manis bergula (boleh melehkan sistem imun badan).
  • Elakkan bersentuhan dengan mereka yang ada gejala seperti demam, sesak nafas, batuk dan selsema.
  • Jangan menyentuh terus haiwan liar, daging.
  • Menutup mulut dan hidung bila batuk.
  • Jangan atau elak dulu mengambi makanan dan minuman berasaskan haiwan mentah atau tidak dimasak seperti telur, susu daging dan sebagainya.

Satu lagi tingkatkan imuniti badan dengan mengambil Vitamin C untuk mencegah dari awal dan melindungi diri dari wabak coronaravirus.


Bagaimana vitamin C ini boleh membantu masa wabak corona virus tengan melanda?

Vitamin C membantu merangsang dan meningaktakan sistem imuniti badan kita. Bila sistem imun badan lebih kuat, tidak mudah untuk dijangkiti jangkitan luar seperti virus misalnya. Dan sekiranya ada dijangkiti virus, sistem pertahanan badan akan menghalang dan meminimumkan simptom-simptom apabila virus menyerang badan kita.


Berapa banyak dos Vitamin C diperlukan?

Merujuk kepada artikel yang terbaru ini, https://orthomolecular.activehosted.com/index.php?action=social&chash=9b8619251a19057cff70779273e95aa6.134&s=65f6b1ef68cc17950d38cff92a1ab905




Cadangan dos vitamin C adalah sebanyak 3000mg vitamin C. Banyak juga dos vitamin C ni kan? Tapi jangan risau sebab vitamin C ni sifatnya larut air dan badan kita juga tak boleh hasilkan sendiri vitamin C, so kita boleh ambil dari luar seperti buah dan supplemen.

Untuk supplemen vitamin C ni, kita boleh ambil secara berasingan. Tak perlu ambil sekaligus. Contohnya vitamin C Plus 500mg yang biasa Gee amik ni, Gee akan ambil selang 4-5 jam sekali. Jika 3000mg vitamin, Gee akan ambil 6 biji sehari dalam jarak masa 4-5 jam sekali ambil.

Selain vitamin C, artikel ini juga mencadangkan kita untuk mengambil;
  • Vitamin D3 - 200IU
  • Magneisum - 400mg
  • Zinc - 20mg
  • Selenium - 100mcg



Kesemua ini berupaya untuk mengukuhkan lagi sistem imuniti tubuh badan kita dan melindung dari novel coronavirus.

Selain dari mengambil vitamin / supplemen, jika anda ada gejala-gejala coronavirus, sebaiknya segera pergi ke hospital.


Vitamin C jenama apa yang bagus?

Macam Gee sendiri, Gee rekomen vitamin C brand Shaklee. Gee dah amalkan yang Vitamin C Plus (botol biru) sejak tahun 2015 lagi. Efek yang Gee dah rasa, jarang kena demam, selsema, batuk dan bersin juga dah ok. Jika dulu memang ada resdung tu sebab tiap pagi asyik bersin.

Setiap tablet vitamin C Plus ini membekalkan 500mg vitamin C dan setiap jam tubuh kita dapat vitamin C. Jika saranan 3000mg, kita boleh ambil sehingga 6 biji sehari, Jarakkan pengambilan tiap tablet vitamin C selang 4-5 jam.




Bagaiman dengan yang sukar ambil tablet? Tak bole nak telan vitamin C ni?

Jangan risau, anda boleh ambil vitamin C chewable (botol hijau). Yang vitamin C jenis ini boleh kunyah dan hisap macam gula-gula. Kanak-kanak juga boleh ambil sebab dos tiap tablet hanya 100mg. So bila-bila masa kita bolah amik. Lagi mudah kan?



Selain vitamin C, ada lagi supplemen lain yang membantu melidungi dari novel coronavirus.







Berminat untuk mendapatkan produk Shaklee ini? Anda boleh menghubungi saya terus di sini;






3 comments: