Pemakanan Yang Sesuai Untuk Pesakit Chicken Pox

Apakah makanan yang sesuai untuk anda yang ada penyakit Chicken Pox? Chicken pox atau cacar air adalah sejenis virus, virus Varicella. Dan ia boleh berjangkit kepada orang lain. Chickex pox boleh berlaku di mana-mana bahagian anggota badan termasuklah dalam mulut. Sebab itu amat penting bagi pesakit chicken pox perlu menjaga pemakanan yang betul.

makanan untuk chicken pox


Pemakanan juga boleh mempengaruhi proses pemulihan dan penyembuhan chicken pox yang ada pada badan anda. Dalam entri ini, Gee ingin berkongsi apakah makanan yang sesuai untuk diambil apabila anda terkena chicken pox.


Pemakanan Yang Sesuai Untuk Pesakit Chicken Pox

1. Rajin makan sayur-sayuran yang berbagai jenis kerana ia banyak kandungan vitamin dan mineral yang baik untuk membantu tubuh lebih cepat sembuh dari chicken pox.

2. Rajin makan buah-buahan tapi elakkan buah citrus yang berasid seperti anggur, limau dan lemon. Ia boleh merengsakan luka chicken pox, melambatkan proses penyembuhan dan menyebabkan luka di dalam mulut menjadi lebih pedih dan sakit.

3. Sup ayam yang direbus selama beberapa jam. Anda juga boleh mencampurkan bersama sayur-sayuran seperti kentang, kobis dan lobak merah di dalam sup.

4. Telur, ayam, ikan, semuanya mengandungi Lysine. Lysine ini dapat membantu mempercepat penyembuhan.

5. Elakkan makanan yang ada gula tambahan atau tinggi dengan karbohidrat seperti roti, pasta, kacang mentah dan biji mentah yang tidak terbakar kerana boleh melambatkan penyembuhan chicken pox.

6. Sirap atau serbuk Rosehip yang mengandungi Vitamin C seperti ceri Acerola, blackberry dan elderberries. Vitamin C boleh mempercepatkan pemulihan demam chicken pox dan baik pulih luka-luka akibat chicken pox.

7. Bawang putih boleh dicampur di dalam sup atau salad. Bawang putih mempunyai sifat antbiotik semulajadi dapat membantu melawan virus yang menyebabkan chicken pox.

8. Gunakan minyak kelapa dalam memasakan atau diambil begitu saja. Minyak kelapa mempunyai ciri-ciri antibakteria, antijamur dan antiviral.

9. Cuka epal (pilih jenis organik) boleh ditambah di dalam makanan dalam jumlah yang sedikit untuk membantu untuk dalam penghadaman nutrien.

10. Banyakkan minum air bagi mengelak dehidrasi semasa chicken pox. Pastikan air yang bersih dan dimasak. Tapi anda tidak boleh berkongsi gelas atau botol minuman dengan orang lain.

11. Minum air kelapa kerana ia mengandungi mineral dan vitamin yang penting untuk tubuh. Ia juga tidak mempunyai kalori dan ini akan membantu menyejukkan badan anda dan meningkatkan sistem imuniti.


Selain daripada menjaga pemakanan harian anda, anda juga boleh mengambil suplemen sebagai alternatif tambahan. Ia untuk membantu mempercepatkan proses pemulihan di dalam badan anda.

Boleh lihat di sini >> Suplemen Shaklee untuk Chicken Pox




Post a Comment

10 Comments

  1. i am ERIC BRUNT by name. Greetings to every one that is reading this testimony. I have been rejected by my wife after three(3) years of marriage just because another Man had a spell on her and she left me and the kid to suffer. one day when i was reading through the web, i saw a post on how this spell caster on this address AKHERETEMPLE@gmail.com have help a woman to get back her husband and i gave him a reply to his address and he told me that a man had a spell on my wife and he told me that he will help me and after 3 days that i will have my wife back. i believed him and today i am glad to let you all know that this spell caster have the power to bring lovers back. because i am now happy with my wife. Thanks for helping me Dr Akhere contact him on email: AKHERETEMPLE@gmail.com
    or
    call/whatsapp:+2349057261346










    i am ERIC BRUNT by name. Greetings to every one that is reading this testimony. I have been rejected by my wife after three(3) years of marriage just because another Man had a spell on her and she left me and the kid to suffer. one day when i was reading through the web, i saw a post on how this spell caster on this address AKHERETEMPLE@gmail.com have help a woman to get back her husband and i gave him a reply to his address and he told me that a man had a spell on my wife and he told me that he will help me and after 3 days that i will have my wife back. i believed him and today i am glad to let you all know that this spell caster have the power to bring lovers back. because i am now happy with my wife. Thanks for helping me Dr Akhere contact him on email: AKHERETEMPLE@gmail.com
    or
    call/whatsapp:+2349057261346

    ReplyDelete