06 February 2020

Tanda Badan Kekurangan Vitamin C


Vitamin C salah satu vitamin yang sangat penting kepada tubuh. Vitamin C tidak dapat dihasilkan sendiri secara semualajdi oleh tubuh tapi ia perlu diambil dari sumber makanan. Jadi kita perlu makan banyak buah-buahan dan sayuran dalam hidangan seharian. Itu sebabnya kita sering mengalami kekurangan vitamin C akibat kurang mengambil makanan yang ada vitamin C.



Vitamin C 

Dikenali sebagai Ascorbic Acid , ia sejenis vitamin larut air dan sifatnya sangat rapuh. Apabila berada pada suhu dan tekanan tinggi vitamin C mudah termusnah dan rosak. Contoh bila cuaca panas dan terlampau stress boleh memusnahkan vitamin C.


Tanda-tanda badan kekurangan vitamin C 
  • Kerap demam, selsema, bersin - kurang vitamin C, sistem imuniti badan lebih rendah dan mudah untuk dapat jangkitan dan virus. 
  • Mudah stress - tahu tak stress boleh memusnahkan vitamin C dalam badan. 
  • Kulit bersisik, kering, meggelupas - nak kulit sihat perlukan banyak vitamin C. Vitamin akan membantu mengekalkan kulit sihat dengan cara melindungi dari sinar uv, pencemaran, asap rokok. Vitamin C juga membantu hasilkan kolagen, inilah kunci utama kulit cantik, sihat dan muda. 
  • Wajah nampak lebih tua dari umur - apabila tak cukup vitamin C, badan juga tak dapat menghasilkan kolagen dan kurang kolagen itu sebab kulit  cepat menua. 
  • Luka lambat sembuh - vitamin C penting dalam proses pemulihan dan penyembuhan kulit. Mereka yang kurang vitamin C, tissue lambat membentuk hasilnya luka lebih lambat nak sembuh. 
  • Mudah mendapat ulser - badan kurang vitamin C dan kurang minum air kosong juga akan mudah dapat ulser terutama dalam mulut. 
  • Sendi merah dan bengkak - sendi banyak mengandungi kolagen, dan bila kolagen kurang ia sering dikaitkan dengan kkekurangan  pengambilan vitamin C. 
  • Panyakit skurvi
  • Mudah lebam - lebam terjadi apabila salur darah pecah di bawah kulit dan kesannya darah merebak ke kawasan sekitar. Salur darah lemah dan pecah biasanya dikaitkan dengan kekurangan kolagen. 
  • Tulang lemah, tak kuat - kajian menunjukkan vitamin C memainkan peranan penting dalam pembentukan tulang. (rujuk di sini, kajian).
  • Gusi bengkak, berdarah dan gigi longgar.
  • Badan rasa lemah, lesu


Itulah semua tanda-tanda badan kurang vitamin C. Boleh semak segera jika ada mengalaminya. Dan jika ada, lepasni bolehlah rajin mengambil vitamin C setiap hari.


Makanan yang tinggi kandungan vitamin C



  • Buah-buahan seperti jambu batu, belimbing, limau, betik, nenas, mangga, buah beri, strawberi, kiwi.
  • Sayur-sayuran seperti bayam, kangkung, asparagus, brokoli, sawi, tomato.



Untuk supplemen vitamin C, Gee rekomen apa yang Gee dah ambil sendiri sejak 2015 lagi iaitu Vitamin C dari Shaklee.


Keistimewaan SR Vita-C Plus Shaklee




  • Vitamin semulajadi tanpa bahan pewarna dan perasa tiruan.
  • Sebotol ada 180 biji, boleh tahan sehingga 6 bulan. Sangat jimat.
  • Satu tablet SR Vita-C Plus menyamai 7 setengah biji oren.
  • Juga boleh dibuat masker. Kalau ada jerawat boleh kecutkan jerawat!
  • Vitamin C yang bertindak secara sustained release, ia melepaskan vitamin C secara berperingkat agar ia sentiasa berada dalam tubuh badan. Ia melepaskan vitamin C sebanyak 100 mg setiap jam untuk satu tablet.
  • Jika mengambil 2 tablet vitamin C Shaklee dalam jurang masa 5 jam, ia mampu kekal dalam plasma darah selama 24 jam.
  • Lengkap dengan Bioflavonoid iaitu bahan penting yang akan membantu menyerap vitamin C dengan lebih baik ke dalam badan







Berminat untuk mendapatkan vitamin C Shaklee ini? Anda boleh menghubungi saya terus di sini;




8 comments:

  1. Zumal stress jer. Kiranya kurang vitamin C juga ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu salah satu jugak la.. vitamin B pun bagus jugak zumal sebab vit B ni fungsi dia sebagai penenang urat saraf (anti stress semulajadi)..

      so, zumal kena banyak makan makanan yang ada sumber vit C n B :)

      Delete
    2. Thanks atas nasihat Cik G yer ^_^

      Delete
  2. uhuhuhu..kene banyakkan makanan yang ada kandungan vitamin C la gini...tak pun gi laut je lah, dapat vitamin 'sea' pun ok..haha

    ReplyDelete
  3. baru beli semalam vit c kat shopee

    ReplyDelete
  4. Dah lama tak ambil vitamin C rasa lesu je

    ReplyDelete
  5. sy beli vitamin C di farmasi je..rasa oren. sedap!

    ReplyDelete
  6. Panyakit skurvi tu apalah ye..dengar bunyi macam menyeramkan. hehe

    ReplyDelete