20 March 2020

Jenis-Jenis Vitamin C Terbaik


Rupanya ada banyak jenis vitamin C, Gee baca dari perkongsian Dr Zubaidi. Jadi Gee share kat sini apa jenis vitamin C yang terbaik dan bagus untuk kita ambil.




Apakah Vitamin C?

Vitamin C adalah jenis vitamin yang larut dalam air. Ia tidak disimpan dalam tubuh. Jadi ia harus diambil secara berterusan dalam makanan harian kita seperti dalam buah-buahan yang membekalkan vitamin C. Contohnya buah oren dan pelbagai jenis limau tempatan, mangga, cili hijau, brokoli,dan tomato.

Tapi dalam pemakanan harian kita kadang tidak cukup jumlah vitamin C yang diambil, terutama jika jenis yang banyak makan makanan yang berproses dan jarang makan sayur buah, makan berpotensi tinggi untuk tak dapat vitamin C yang cukup dalam badan.

Tahu tak? Makanan segar yang kita makan setiap hari hanya mampu membekalkan sebahagian kecil saja yang diperlukan oleh tubuh badan kita. Jika kita ada mengambil makanan berproses, makanya tiada vitamin yang dapat dibekalkan ke dalam tubuh. Oleh itu kita sangatlah memerlukan suplemen vitamin C.

Untuk mencapai tahap membantu rawatan, (therapeutic dose) kita memerlukan dos vitamin C yang lebih tinggi iaitu antara 500 mg dan 1,000 mg vitamin setiap hari. Dos yang sebegini boleh didapati dari kebanyakan farmasi dan ia bukanlah dos berbahaya.

Menurut Dr Zubaidi, beliau mencadangkan agar berbincang dengan doktor yang faham tentang penggunaan Vitamin C, agar tidak keliru dengan fakta yang salah selalu diberikan kepada masyarakat.


Ada beberapa jenis suplemen Vitamin C yang boleh kita ambil. 

4 Jenis Supplemen Vitamin C 

1. Ascorbic acid

Boleh didapati dalam bentuk natural atau sintetik. Ia ada dalam bentuk pil kunyah (chewable tablet) atau kapsul, cecair dan powder. Ia boleh menyebabkan keradangan perut jika diambil dalam dos yang tinggi dan dalam keadaannperut yang kosong.


2. Buffered vitamin C

Mengandungi garam mineral bersama ascorbic acid. Kurang berasid dan sesuai untuk mereka yang mempunyai masalah gastritis. Contohnya calsium ascorbate.


3. Vitamin C dengan bioflavonoids

Bioflavonoids adalah komponen tumbuh-tumbuhan yang menambahkan fungsi antioksida pada vitamin C. Ia juga menambahkan kadar penyerapan vitamin dalam usus.


4. Topical vitamin C

Adalah serum yang mengandungi vitamin C yang pekat. Ia sesuai digunakan sebagai sapuan pada kulit sebagai salah satu cara melambatkan penuaan terutamanya kulit muka.



VITAMIN C PLUS 500mg 

Vitamin C dari sumber semulajadi, dari ekstrak jagung maka ia sesuai untuk yang ada perut sensitif seperti gastrik. Juga ada tambahan 120mg bioflavnoids untuk membantu meningkatkan penyerapan vitamin C di dalam badan kita.

Vitamin C Plus Shaklee

Vitamin C plus juga ada teknologi 'sustained release', iaitu melepaskan 100mg vitamin C setiap sejam. Jadinya badan kita akan mendapat vitamin C cukup setiap jam dan kurang atau tiada pembaziran vitamin C berlaku.

Penting untuk ada teknologi ini kerana sifat vitamin C ia hanya badan kita hanya mampu menerima dalam 100-200mg vitamin C setiap jam. Lebih dari itu akan dikeluarkan ke air kencing. Rugi kan?? 

Itulah sebabnyak ramai suka mengambil Vitamin C Plus 500 mg ni. Malah Gee sendiri dah ambil supplemen vitamin C ni sejak 2015 lagi sampai sekarang.




Vitamin C Plus 500mg ini juga di jamin HALAL, Lulus KKM, selamat untuk pengambilan jangka panjang. Dan sesuai untuk seisi keluarga.



Berminat nak dapatkan Vitamin C beyond organik ni boleh terus menghubungi Gee di 013-5707812. 





2 comments:

  1. Oo Ada byknnenis rupanya but c Ni ye

    ReplyDelete
  2. Macam mana kita nak check supplemen tu lulus dan dijamin halal?

    ReplyDelete