26 January 2021

Tips Makan Vitamin C dengan Betul

 

Memandangkan sekarang ramai dah mula makan suplemen Vitamin C sejak pendemik covid-19 melanda dunia kan. Jadi kalini Gee nak kongsikan cara makan vitamin C yang betul supaya tak membazir.

 



Tips Makan Suplemen Vitamin C Yang Betul Berkesan

1. Vitamin C jenis larut air so ada banyak pilihan suplemen vitamin di pasaran. Jika jenis tablet boleh telan atau kunyah. Ada juga jenis cecair. 

2. Pastikan juga apabila makan suplemen Vitamin C jarak dengan makanan atau minuman bergula kerana boleh menganggu penyerapan dalam badan kita. Sebab gula dia lalu jalan yang sama dengan vitamin C. Bila bertembung gula dan vitamin C, vitamin C akan kalah dengan gula. 

3. Jarak juga amik Vitamin C dengan minuman berkafein risau kurang efek penyerapan.

4. Jika perut jenis senstitif kena makan vitamin C lepas makan. Jangan makan masa perut kosong. 

5. Jangan beli suplemen vitamin C dos tinggi dan tiada teknologi pelepasan masa. Ni kita kena semak dulu sebelum beli mana-mana brand vitamin C. 

 Jika takda nanti sayang pulak membazir. Sebab apa? Sebab sifat vitamin C dalam badan kita dia takkan menyerap semua 1000 mg dalam satu masa. Badan kita hanya mampu serap sedikit saja mungkin dalam 100 - 200 mg atau 300mg saja. Jadi rugilah kan??


Cara makan Vitamin C Shaklee

Yang ini Gee kongsikan juga cara makan vitamin C Shaklee dengan cara telan saja dengan air. Tak boleh kunyah sebab Shaklee dah buat satu teknologi khas iaitu 'sistem pelepasan masa'. Maksudnya dengan adanya teknologi ini vitamin C akan dilepaskan 100 mg setiap jam. Kiranya badan kita akan menerima vitamin C setiap masa.

Jika nak dapat dos vitamin C 1000mg, kita boleh makan 2 biji Vitamin C Shaklee. Cuba jarakkan makan 4-5 jam skali bagi memastikan badan kita menerima cukup vitamin C. 

Jika nak dapatkan 2000 mg sehari boleh makan 4 biji Vitamin C Shaklee. Jadi tiap masa badan menerima vitamin C. Best kan?



Vitamin C Shaklee ini yang Gee dah makan sejak 2014 dulu. Serasi makan vitamin C. Juga banyak membantu tambah baik kesihatan. Contoh jarang kena demam selsema sebab imun badan lebih kuat dari dulu. Dulu juga jenis resdung yang bersin setiap pagi sekarang dah ok. Kulit jerawat juga ok. 

Yang penting vitamin C ni memang badan kita perlu tapi badan tak boleh hasil sendiri. Sebab tu kita kena makan tiap hari dari sumber makanan dan suplemen. 



Promosi Vitamin C - beli 5 dapat percuma face mask, percuma pos, percuma ahli.





 


Berminat nak dapatkan Vitamin C, anda bolehlah terus menghubungi Gee di 013-5707182 atau klik gambar bawah ini untuk pautan whatsapp.




5 comments:

  1. tqq info✌️πŸ‘alhamdulillah
    sis pun mkn vit shaklee beberapa bulan yg lalu dan nampak kesan pg2 tak bersin (resdung) lg. kadang2 je sikit2 la

    ReplyDelete
    Replies
    1. wc sara. Kan. Tu yg gee rasa mula dulu. Skrg dh ok😍

      Delete
  2. Tq gee..good info..sgt berguna tips ni :)

    ReplyDelete