Rawat bisul dengan cara lebih berkesan | Suplemen Shaklee untuk bisul

Rawatan untuk bisul dan Cadangan Set Bisul Shaklee.

Set Bisul Shaklee


Apakah bisul?
Bisul adalah sejenis jangkitan kulit dan ia berlaku apabila jangkitan bakteria menyerang kulit melalui folikel rambut. Kemudian ia akan tumbuh dan membiak di akar atau folikel rambut. Bisul yang timbul ini akan kelihatan kemerahan, bengkak dan bernanah. Cecair bisul ini adalah campuran darah dan nanah.






Bisul dikaitkan dengan sejenis bakteria Staphylococcus Aereus. Bisul boleh berlaku kepada sesiapa saja terutama mereka yang kurang menjaga kebersihan, yang sistem daya tahan badan yang rendah, yang tinggal di kawasan yang sesak, yang alah terhadap ubatan, yang kekurangan nutrisi, pesakit daibetes juga berisiko, yang suka memakai pakaian ketat hingga kulit melecet, dan yang mempunyai masalah kulit.

Bisul boleh tumbuh di bahagian leher, muka, ketiak, punggung atau paha. Ini kerana kawasan ini kerap berpeluh, bergesal dan mempunyai folikel (rambut) .

Dalam masa 24 jam bisul menjadi makin besar dan ketulan nanah akan muncul. Dan ia akan menjadi lebih sakit dalam masa seminggu. 

Antara tanda-tanda bisul yang boleh dilihat
  • Ketulan berwarna merah atau merah jambu
  • Rasa menyakitkan terutama apabila tersentuh
  • Saiz lebih kurang dalam setengah inci diameter
  • Ada nanah di tengah2 bisul ( keputihan atau lelehan darah )
  • Merah dan bengkak di kawasan kulit yang dijangkiti

Bisul boleh hilang dalam masa beberapa hari bergantung kepada penjagaan individu. Untuk memastikan bisul sembuh ia memerlukan masa dalam 2 minggu menurut Dr Abd. Hamid Mat Sain (Pakar Perunding Bedah Am dan Laparoskopik, Columbia Asia Medical Centre, Seremban). Bisul akan sembuh lebih perlahan dan akan meninggalkan kesan2 parut.


Tetapi bisul berisiko untuk timbul semula. Kemungkinan bakteria yang menyebabkan bisul merebak di dalam kulit. Salah satu faktor nanah dari bisul tidak dibersihkan dan nanah merebak ke kulit atau kawasan sekitar.


Bagaimana merawat bisul dari merebak dan timbul semula? Ada beberapa panduan yang anda boleh gunakan iaitu,
  • Elak memicit atau memecahkan bisul kerana ia boleh merebak
  • Basuh bisul secara perlahan 2x sehari
  • Sapukan antibiotik pada bisul dan kawasan sekitarnya
  • Basuh tangan bersih2 selepas merawat bisul
  • Basuh juga pakaian, tuala atau kain yang terkena bisul
  • Campurkan air dengan 1 sudu teh garam kemudian di didih dan sejukkan pada suhu bilik. Tuam kain ke dalam air itu tadi dan sapu pada bisul. Buat banyak kali bagi membantu memcahkan bisul agar nanah lebih cepat keluar
  • Gunakan minyak tea-tree (berfungsi sebagai antiseptik, antibiotik dan antifungi) dan sapukan pada bisul
  • Teh herba seperti red clover dan dandelion boleh merawat jangkitan bakteria.
  • Ubat homeopati contoh silica, sulfuris dan belladonna

Tips mencegah bisul
  • Menjaga kebersihan diri
  • Memastikan kulit sentiasa bersih
  • Membasuh tangan sebelum menyentuh muka
  • Jangan berkongsi tuala atau pakaian
  • Elakkan makanan bergula atau berlemak
  • Banyakkan makan buahan, sayuran, bijirin dan protien (tak berlemak)
  • Apabila terkena bisul elakkan menekan kerana ia boleh merebak ke bahagian kulit lain / aliran darah



Bagaimana suplemen Shaklee membantu masalah bisul? Apakah suplemen yang sesuai untuk bisul ini?

Cadangan Set Bisul Shaklee

Set bisul shaklee


NutriFeron

Penggalak imun semulajadi. Ia membantu meningkatkan sistem imunisasi badan ( bisul juga berpunca dari kelemahan sistem imun tubuh). Nutriferon juga boleh membantu mengurangkan keradangan dan kesakitan bisul. Nutriferon dalam bentuk serbuk yang boleh dikemam atau diminum dengan air minuman. Sangat sesuai untuk kanak2 dan orang dewasa terutama yang sukar menelan tablet.


Carotomax

Juga dikenali sebagai vitamin A. Ia dapat membantu mengurangkan tanda2 bisul.Vitamin A penting untuk mengekalkan badan,saluran kencing, mata, saluran usus, dan saluran pernafasan yang sihat. Apabila lapisan kulit kuat, bakteria dan virus tidak dapat masuk ke dalam badan dengan mudah sekaligus membantu mencegah dan merawat bisul. Vitamin A juga merupakan antioksidan yang penting dalam merangsang pengeluaran sel-sel darah putih yang dikenali sebagai limfosit, yang berkesan untuk menangani jangkitan.


Vitamin C

Vitamin antioksidan yang akan membantu meningkatkan imunisasi tubuh. Vitamin C akan membantu tubuh menghalang jangkitan seperti bisul dengan lebih efektif. Vitamin C juga menghalang bisul terjadi lagi kerana ia meningkatkan antibodi tubuh.


Vitamin E

Vitamin antioksidan yang berkuasa yang diperlukan untuk merawat bisul. Ia akan membantu meningkatkan imunisasi tubuh di mana vitamin E berkesan melawan jangkitan seperti bisul. Vitamin E juga penting berfungsi sebagai anti keradangan yang akan membantu mengurangkan kesakitan dan keradangan akibat bisul.


Herbal Blend Cream

Krim serbaguna yang boleh disapukan pada bisul agar bisul cepat matang. Herbal blend cream ini juga untuk kulit kering, tumit kasar & pecah, kulit gatal2, kena gigitan nyamuk, merawat luka2, melecur, memudarkan parut dan banyak lagi !




Testimoni Set Bisul dari Shaklee


Testimoni Bisul #1

Testimoni set bisul shaklee


 Testimoni Bisul #2

Testimoni set bisul shaklee




Rujukan:
http://www.vitaminsestore.com/best-vitamins-for-treating-boils/
http://www.webmd.com/skin-problems-and-treatments/guide/boils






Hubungi Gee untuk mendapatkan maklumat lebih lanjut tentang Set Bisul Shaklee , proses pendaftaran keahlian Shaklee dan juga dapatkan harga istimewa bagi setiap produk Shaklee .


Klik gambar untuk oder whatsapp



Terima kasih kerana mendapatkan produk Shaklee daripada saya. .




Post a Comment

1 Comments

  1. At some point kadang-kadang kene pecahkan bisul tapi kene buat dengan hati-hati dan gunakan jarum tajam. Nanah akan keluar membuakbuak so kene sediakan kapas dan antiseptik. Paling bisa masa nak keluarkan akar dia tu.

    ReplyDelete