Punca Blackhead Whitehead | Cara Mencegah dan Menghilangkan Blackhead Whitehead


Ramai yang ada masalah whitehead dan blackhead. Bayangkan jika muka bebas dari whitehead blackhead mesti seronok kan? Muka bersih licin betul tak? 

Entri kali ini gee akan berkongsi apa  punca sebenar berlaku whitehead blackhead dan cara mencegah dan menghilangkan blackhead whitehead.


Punca sebenar blackhead whitehead

Whitehead dan blackhead berlaku akibat lebihan minyak dari kilang minyak (sabeceous gland) di liang kulit kita atau dalam liang rambut (folikal).

Apabila kilang minyak terlalu aktif ia akan mengeluarkan minyak maka liang pori-pori tersumbat.



- Whitehead
Whitehead berlaku apabila liang pori-pori jadi sempit dan banyak minyak terkumpul tapi tidak dapat keluar. Maka jadilah whitehead atau benjolan putih .

- Blackhead
Blackhead berlaku apabila liang pori-pori terbuka menjadi lebih besar dan ia bercampur dengan minyak dan sel mati. Kemudian apabila ia terkeluar dan teroksida lalu menjadi berwarna hitam.


Tahu tak apabila terjadi blackhead ia berisiko menjadi jerawat yang kemerahan disebabkan bakteria telah masuk melalui bukaan pori-pori. Kemudian ia menjadi merah dan bengkak.



* * *

Cara mencegah dan  menghilangkan blackhead whitehead


Cara paling mudah dan semulajadi untuk menghilangkan dan mencegah whitehead blackhead adalah dengan vitamin. Ada beberapa vitamin yang boleh membantu mencegah dan menghilangkan blackhead whitehead.

1. Vitamin A

Vitamin A juga tinggi antioksidan. Ia memberikan kulit sihat dan bersih kerana antioksidan bertindak secara semulajadi untuk regenerasi kulit dan membaiki sel yang rosak.

Pengambilan makan yang tinggi vitamin A seperti hati, lobak, kentang dan sayuran berdaun hijau gelap boleh menghalang penghasilan sebum dan mencegah blackhead whitehead.

Anda juga boleh mengambil suplemen vitamin A atau Carotomax.



2. Vitamin C
Mempunyai sifat antibakteria memboleh vitamin C berkesan untuk mencegah dan menghilangkan blackhead whitehead. Vitamin C membunuh bakteria yang terdapat di dalam liang pori-pori skaligus mengeluarkan kotoran dari liang-liang dan menjadikan kulit bersih. 

Vitamin C juga penting untuk memperbaiki kulit dan menghasilkan kolagen. Cukup kolagen kulit jadi muda dan berseri. 
Bukan itu saja, vitamin C juga bagus untuk sistem imun dan membantu 'rejuvenate' untuk hati. Hati organ penting untuk mengeluarkan toksin dalam sistem badan yang mana ia juga punca berlaku blackhead whitehead.

  • Satu lagi cara untuk menghilangkan blackhead whitehead ialah dengan menggunakan masker vitamin C di muka. 

Amalkan makanan kaya vitamin C dan juga suplemen. Cadangan pengambilan harian vitamin C ialah 1000 mg. Anda boleh mengambil 2 biji Vita C Plus sehari yang bersamaan 1000 mg.

Yang menariknya Vita C Plus ini juga boleh dibuat masker. Cara buat masker vitamin C lihat di sini.


3. Vitamin E
Vitamin E ialah vitamin antioksidan yang penting untuk memperbaiki kulit dan melambatkan penuaan. Ia juga berkesan sekatakan tona kulit, mengurangkan kesan parut dan mengeringkan jerawat.

Vitamin E boleh mengurangkan kesan parut dan bengkak akibat blackhead whitehead yang teruk. 

  • Tahukah anda Vitamin E juga boleh disapu terus pada kulit untuk mengurangkan dan menghilangkan kesan blackhead dan bekas parut pada kulit. 
 
 Makanan kaya vitamin E seperti kejacang, brokoli & sayuran berdaun hijau juga boleh mencegah dan menghilangkan blackhead whitehead.

Anda juga boleh mengambil Vitamin E Complex. Apa yang menariknya Vitamin E Complex ini boleh dibuat masker dan di sapu pada kulit. Jadi ia sangat membantu mereka yang ada blckhead whitehead dan jerawat.

Lihat di sini: Cara Buat Masker vitamin E Complex



4. Magnesium
Juga penting untuk mencegah berlakunya blackhead whitehead kerana ia membantu mengekalkan keseimbangan hormon. 

  • Tahu tak hormon yang tak seimbang dan tak teratur boleh menyebabkan jerawat dan menghasilkan minyak seperti minyak sebum (yang boleh menyebabkan liang pori tersumbat dan berlakunya blackhead whitehead). 

Anda boleh amalkan makanan tinggi magnesium seperti kekacang, dedak, benih dan kacang soya boleh membantu menstabilkan hormon dan liang pori bersih.Untuk suplemen Magnesium anda boleh mengambil Ostematrix ataupun mulvitamin Vitalea.



5. Selenium
Antara yang bagus untuk mencegah dan menghilangkan blackhead whitehead. Selenium sangat penting untuk kulit yang elastik dan meningkatkan keberkesanan antioksidan lain seperti vitamin E. 

  • Tahu tak mereka yang ada jerawat didapati kekurangan selenium.
  • Selenium boleh menghalang keradangan akibat jerawat dan ia juga antara rawatan yang berkesan untuk kulit berminyak, blackhead (bintik hitam) dan pustules.

Pengambilan Selenium bersama Vitamin E sangat efektif untuk mencegah dan menghilangkan blackhead, whitehead dan jerawat.

Anda boleh mengambil Vitamin E Complex  kerana ia juga mengandungi vitamin E dan 10 mg selenium sekali di dalamnya.



6. Zinc
Zinc boleh mencegah blackhead whitehead dengan cara meningkatkan sistem imun tubuh dan membunuh bakteria penyebab jerawat. 

Pengambilan Zinc penting untuk penyerapan vitamin A. Ia juga membantu mengawal tahap vitamin E di dalam darah.Vitamin A dan Vitamin E juga penting untuk blackhead whitehead seperti di atas tadi.

Makanan mengandungi Zinc seperti tiram, daging lembu panggang dan kacang tanah. Anda juga boleh mengambil mulvitamin Vitalea kerana di dalam Vitalea ini ada kandungan zinc.




 Cadangan suplemen Shaklee untuk blackhead whitehead






www.wasap.my/6013-5707812



Post a Comment

0 Comments