Cara Merawat dan Menghilangkan Parut Chicken Pox Dengan Cepat

Cara Merawat dan Menghilangkan Parut Chicken Pox Dengan Cepat. Kita selalu sebut chicken pox. Tapi tahu tak apa sebenarnya chicken pox ni?

Cara rawat chicken pox


Apakah chicken pox?

Chicken pox atau nama lain cacar air. Chicken pox berlaku disebabkan oleh virus Varicella (virus jenis herpes) dan ia sangat mudah berjangkit. Chicken pox boleh berlaku pada semua orang tidak kita kanak-kanak atau orang dewasa. Tapi, orang dewasa akan mengalami chicken pox yang lebih teruk.

Chicken pox ini boleh merebak menerusi sentuhan, cecair, bahan yang tercemar dengan cacar apabila ia terkena pada pakaian, ataupun tuala daripada orang yang terkena chicken pox. Orang yang terkena chicken pox boleh menyebarkan virus dan menjangkiti orang lain dalam tempoh 48 jam sebelum ia menjadi ruam dan timbul cacar air. Apabila cacar air tadi sudah kering dan berkeruping barulah ia tidak akan merebak. Tapi anda perlu berhati-hati juga.


Tanda / Gejala Chicken Pox
  • Demam dengan bintik merah di badan
  • Ruam naik dalam 2 minggu selepas jangkitan 
  • Bintik merah makin bertambah banyak dan membentuk gelembung berisi air
  • Gelembung yang pecah akan kering dan berkeruping
  • Badan akan rasa gatal
  • Sakit perut
  • Tiada selera untuk makan
  • Sakit kepala
  • Rasa tidak selesa
  • Badan rasa letih

Apakah chicken pox berbahaya?

Chicken pox berbahaya dan berisiko kepada:
  • Bayi yang baru lahir dan si ibu tidak pernah terkena chicken pox.
  • Ibu yang mengandung - bayi berisiko cacat, tidak cukup berat, jangkitan dan berbahaya untuk nyawa bayi.
  • Mereka yang lemah sistem pertahanan badan.
  • Pesakit kanser yang dalam rawatan kemoterapi.
  • Pesakit asma.
  • Pesakit eczema.
(kredit; MyHealth.gov.my)


Apakah rawatan untuk chicken pox?

Ada berbagai cara yang boleh anda gunakan untuk merawat chicken pox. Dalam entri kali ini, Gee ingin berkongsi kepada anda cara untuk merawat dan menghilangkan parut chicken pox dengan cepat.


Cara Merawat dan Menghilangkan Parut Chicken Pox Dengan Cepat 

1. Air Kelapa
Anda boleh cuba minum dan menyapu air kelapa pada chicken pox. Air kelapa mengandungi pelbagai jenis vitamin, mineral dan zat galian. Yang penting dalam air kelapa ini juga ada asid laurik dan cytokines yang bagus untuk membantu menyembuhkan dan melembutkan kulit, memperbaiki parut, kulit kering, kedutan dan sebagainya.

2. Jus Lemon
Anda boleh menyapu jus lemon pada parut chicken pox. Lemon kaya dengan vitamin C yang penting untuk menghasilkan kolagen dia dalam badan. Kolagen sangat penting untuk kulit kerana ia boleh memperbaiki kulit yang rosak seperti parut chicken pox.

Selain itu, lemon juga ada mengandungi asid alpha hydroxy (AHA). Ia boleh membantu memperbaiki dan menipiskan parut pada kulit yang disebabkan chicken pox.

3. Madu
Anda boleh menyapu madu pada kulit. Boleh mencampurkan madu dengan oat dan jadi scrub untuk disapu pada parut chicken pox. Madu boleh membantu memperbaiki parut, memulihkan sel kulit mati tukar kepada yang baru dan melembapkan kulit yang kering.

4. Lidah Buaya
Lidah buaya atau Aloe Vera antara yang terkenal untuk kulit. Ia juga bagus untuk merawat kulit dan kesan parut chicken pox. Anda boleh menyapu gel aloe vera pada parut chicken pox setiap hari.

5. Menyapu baking soda pada kulit
Ini untuk mengelak dan mengurangkan gatal-gatal serta ruam akibat chickeb pox.

6. Mandi dengan air halia
Ia juga baik untuk mengatasi dan menghilangkan gatal akibat chicken pox pada kulit anda.

7. Jangan takut untuk mandi
Mandi boleh membersihkan badan anda yang ada kesan chicken pox, mengurangkan demam & rasa gatal pada badan anda.

8. Duduk di tenpat sejuk atau berangin 
Tujuannya untuk mengelak kulit berpeluh yang boleh menyebabkan ruam terjadi pada kulit terutama di kawasam terkena chicken pox.

9. Jaga makan
Sebaiknya bila terkena chicken pox anda digalak mengambil buah dan sayur terutama yang ada vitamin C. Elakjan mengambil makanan yang boleh menyebabkan gatal seperti telur, daging, makanan laut dan produk tenusu.

10. Banyakkan minum air kosong
Ini bagi membantu anda kehilangan air yang banyak atau dehidrasi. Dehidrasi boleh melemahkan sistem imun tubuh anda dan boleh melambatkan proses pemulihan.



Selain daripada cara di atas, anda juga boleh mengambil suplemen untuk merawat dan menghilangkan parut chicken pox dengan cepat.

Suplemen Shaklee untuk chicken pox / Set Chicken Pox Shaklee


Set chicken pox shaklee


1. NutriFeron
Penggalak imun semulajadi. Ia meningkatkan sistem imunisasi badan untuk melawan virus yang menyebabkan chicken pox. Lebih mudah untuk diambil kerana dia dalam bentuk paket.


2. Vitamin C
Tinggi antioksidan juga baik untuk memperkuatkan sistem ketahanan badan masa terkena chicken pox. Demam cepat kebah. Vitamin C juga baik untuk kulit, dia membantu menghasilkan kolagen. Jadi parut dan kesan chicken pox akan cepat pulih dari biasa.


3. Vitamin E
Terbaik untuk parut untuk memperbaiki struktur kulit yang rosak akibat chickex pox. Amalkan setiap hari parut boleh pudar dan kulit tak kering.


4. Performance Drink 
Mencegah dehidrasi / kehilangan air masa terkena chicken pox. Bila cukup kandungan air dalam badan, badan anda tidak akan berasa letih dan lesu.

  • Lihat >> Kelebihan Performance Drink Shaklee

5. ESP
Protein untuk membantu memperbaiki sel-sel kulit yang rosak kesan daripada chicken pox. Jika ada bekas chickex pox berwarna gelap anda boleh mengamalkan ESP kerana ia boleh mecerahkan bekas parut hitam. Proses penyembuhan kulit dan luka juga lebih cepat sembuh dari biasa.

Untuk kanak-kanak, anda boleh gantikan ESP dengan Meal Shakes. 


6. Herbal Blend Cream
Krim terbaik untuk kulit anda. Sangat bagus untuk disapu pada kulit anda bagi membantu mengurangkan rasa gatal, memperbaiki parut dan membantu kulit yang kering dan berkeruping. Krim ini sesuai untuk bayi, kanak-kanak hingga dewasa.






Jika anda ada mengalami chickex pox, mulakan rawatan dengan segera. Jangan biarkan parut dan kesan chicken pox. Ia boleh diperbaiki. Boleh mencuba set chicken pos shaklee juga. Yang penting anda berusaha untuk merawatnya. 

Oder Set Chicken Pox Shaklee 

Klik gambar untuk oder