Kebaikan Polifenol Untuk Jantung Yang Sihat


Kebaikan Polifenol Untuk Jantung Yang Sihat


Kebaikan polifenol untuk jantung yang sihat
Kebaikan Polifenol Untuk Jantung Yang Sihat

Jantung adalah organ sangat penting kepada kita. Dan otot jantung ini yang banyak bekerja kuat dalam badan. Sebab tu kita kena jaga jantung agar sihat betul-betul!

Tahukah anda?
  • Secara purata, jantung ni berdegup 80 kali seminit, 4800 kali sejam, dan 115 200 kali sehari dan 42 048 0000 kali setahun!
  • Jantung mengepam darah kepada hampir semua 72 trillion sel.
  • Jantung juga berdenyut 4 minggu selepas persenyawaan.

Tengok! Betapa pentingnya jantung yang sihat ini pada kita! Tiap masa jantung bekerja. Tapi malangnya jantung ini juga yang dikaitkan dengan pembunuh nombor 1 di Malaysia! Pastinya penyakit jantung!

Berdasarkan Jabatan Statistik, penyakit jantung kekal sebagai penyebab utama pembunuh tertinggi di Malaysia untuk tempoh 10 tahun (2005 - 2014).

Maksudnya ramai yang ada masalah jantung. Tapi tak ramai sedar. Tapi kita boleh amik langkah awal bagi menjaga kesihatan jantung dengan mengamalkan pemakanan yang sihat, bersenam, kawal paras kolesterol dan tekanan darah.

Selain itu, anda juga boleh mengambil polifenol untuk menjaga jantung yang sihat. Polifenol adalah satu antioksidan yang bagus dan baik untuk menjaga kesihatan jantung kita agar sihat sentiasa.


Kebaikan Polifenol Untuk Jantung Yang Sihat

Berdasarkan beberapa kajian, polifenol membantu menggalakkan fungsi jantung yang sihat dengan cara:
  • Menggalakkan kesihatan dinding salur darah. (1,2)
  • Mengurangkan keradangan dalam salur darah. (1,2)
  • Menggalak tekanan darah yang sihat. (2)
  • Mengekalkan paras pengumpulan platelet yang sihat. (2,3)

Macam mana nak dapatkan polifenol?

Polifenol banyak terdapat pada tumbuhan yang warna gelap seperti anggur dan elderberry. Dan polifenol dia paling tinggi di dalam biji dan kulit buah. Selain itu, anda juga boleh dapatkan polifenol dengan cara lebih mudah! Dengan mengambil Vivix Shaklee setiap hari! Baca di sini apakah Vivix Shaklee.





Bukti bagaimana Polifenol menggalakkan fungsi jantung yang sihat:

1. Saleem, T. S. M., & Basha, S. D. (2010). Red wine: A drink to your heart. Journal of Cardiovascular Disease Research, 1(4), 171–176. http://doi.org/10.4103/0975-3583.74259
2. Vidavalur, R., Otani, H., Singal, P. K., & Maulik, N. (2006). Significance of wine and resveratrol in Cardiovascular disease: French paradox revisited. Experimental & Clinical Cardiology, 11(3), 217–225.
3. Lopez-Sepulveda R, Rosario J, Miguel R, Maria JZ, Manuel S, Manuel GG, et al. Wine polyphenols improve endothelial function in large vessels of female spontaneously hypertensive rats. Hypertension. 2008;51:1088–95. [PubMed].




Post a Comment

0 Comments