10 Cara Kekal Motivasi Setiap Hari

Cara untuk Kekal Motivasi Setiap Hari dan Bersemangat Selalu. Penting untuk sentiasa bermotivasi selalu supaya hidup kita sentiasa bersemangat setiap hari. Apabila ada masalah akan cepat bangkit balik untuk teruskan hidup dan buat yang terbaik.

Cara Kekal Motivasi Setiap Hari

10 Cara untuk kekal motivasi setiap hari

1. Bersedia untuk hari esok

Buat perancangan awal untuk hari esok. Sedia semua to-do-list apa, ada target tulis juga. 


2. Suka dengan apa kita buat

Bila buat sesuatu nak kekal semangat salah satu nya suka dan jatuh cinta dengan apa kita buat. Terutama bila yang buat bisnes online atau bekerja sendiri, perlu suka dengan apa kita buat. Bila dah suka, automatik akan rasa sayang dan akan bersungguh untuk buat yang terbaik. 


3. Apa tujuan buat sesuautu?

Fokus pada tujuan. Sebab apa aku buat benda ni? Apa yang aku nak capai dan nak buat? Bila ada tujuan dan kita tuliskan satu-satu, akan nampak jelas. Jadi tak ada masa nak rasa lemah atau down sebab banyak benda kena buat lagi. 


4. Hargai setiap saat

Hargai setia masa yang ada. Yakin pada diri yang boleh buat. Masa adalah emas dan tak akan berulag lagi. Jadi, terus buat jangan berlengah lagi. Bangkit bersemangat buat!


5. Jangan kata 'mungkin' atau 'boleh ke'

Sebaiknya elak untuk kata mungkni atau boleh ke aku buat. Tukar kepada saya pasti boleh buat. Dari dalam diri dah latih untuk percaya diri boleh buat dan cuba buat sesuatu yang baru. Konsep yang Gee belajar, buat je dulu dapat ke tak dapat itu cerita kemudian. Yang penting kita ada tindakan dan usaha.


6. Buat sampai habis

Bila dah mula buat sesuatu jangan berhenti setengah jalan tap terus buat sampai habis, sampai jadi dan berjaya! Tanpa tindakan kita takkan tahu keupayaan kit. Jadi terus jalan!


7. Elak fikir susah

Kebanyakan ramai dah fikir dari awal susah nak buat dan takut gagal. Sebaiknya buat je dulu kerana dari kegagalan itulah yang mengajar dan mendorong kita untuk buat terbaik. Dari gagal itu juga bantu kita untuk tak ulang kesilapan yang sama.


8. Hargai diri sendiri

Setiap usaha yang kita dah buat jangan berhenti sebaliknya hargai apa yang telah kita buat. Bangkit untuk terus semangat buat!


9. Jangan tunggu peluang

Peluang takkan menunggu kita. Bila ada peluang terus buat dan rebut. Yakin diri boleh buat dan gunakan peluang tadi dengan sebaiknya.


10. Jangan tunggu masa

Orang yang BERJAYA biasanya tak menunggu, tapi mereka terus buat dan bergerak. Tiap saat dan masa sangat penting. Masa itu emas. 


Jom kita buat dan mula berubah serta bertindak dari sekarang. Jangan menunggu. Jangan bertangguh. Kejayaan takkan menunggu kita. Kita kena bergerak untuk mencapai kejayaan yang kita nak. 




Baca juga:







Post a Comment

10 Comments

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. Nak terus kekal motivated, selalu fikir positif walau susah macam mana pon.

    ReplyDelete
  3. bersiap sedia .... rancang walaupun sampai masa tak jadi atleast dah ada perancangan

    ReplyDelete
  4. Terima kasih tipnya.. memang tak mudah sebenarnya nak konsisten bermotivasi.. perlu semangat yang betul-betul kental.. insyaAllah boleh.

    ReplyDelete
  5. Semua tips yg dikongsi sangat menarik . Betul, kalau ada peluang utk buat perkara yg kita suka, terus grab .. jangan tunggu2 ...

    ReplyDelete
  6. Utk kekal motivasi buat sy.. kena ada planning dan jangan bertangguh... hehe

    ReplyDelete
  7. Semua perkara yang dilakukan kena ada check list dan planning awal-awal lagi… Noted untuk 10 cara ini..

    ReplyDelete
  8. Kadang² memang ada fasa turun naik. Bila motivasi turun, hmmm... btw TQ gee utk 10 tips ni. Menarik. Boleh diusahakan utk pastikan kekal bermotivasi

    ReplyDelete
  9. Kalau ada circle positive motivasi kita mesti selalu terjaga kan. Moga semua terus bermotivasi utk berblogging hendaknya.

    ReplyDelete
  10. Terima kasih utk tips motvasi, jgn sesekali suka tangguh kan sesuatu.

    ReplyDelete