Tips Minum Air Yang Cukup Waktu Bulan Puasa

Tips cukup minum air waktu berpuasa. Kita semua digalakkan rajin minum air kosong setiap hari. Ia penting untuk membekalkan nutrien pada organ badan, agen buang toksik, pelincir sendi dan organ badan kita. Sekurangnya minum air 8 gelas sehari atau lebih bergantung kepada keadaan masing-masing. 

Tips Minum Air Yang Cukup Waktu Bulan Puasa


Tapi apabila tiba bulan Ramadan minum air menjadi satu masalah. Ada yang risau jika tidak dapat minum air secukupnya. Ini kerana badan kita mengandungi 70 peratus air sebab itu kita perlukan air yang banyak setiap hari.

Apabila badan kurang air kita akan mengalami hidrasi dan menyebabkan kita menjadi lemah, letih, lesu, tidak bertenaga, sakit kepala, sakit tekak, demam, kulit kering dan gatal.

Kali ini Gee kongsikan tips untuk minum air cukup pada bulan puasa.

Tips minum air yang cukup masa berpuasa.
Sebaiknya minum air:

1 gelas lepas bangun dari tidur untuk bersahur
1 gelas selepas sahur
1 gelas selepas berbuka puasa
1 gelas selepas solat maghrib
1 gelas selepas makan
1 gelas selepas solat isyak
1 gelas selepas terawih
1 gelas sebelum tidur 


Tips Minum Air Yang Cukup Waktu Bulan Puasa


Bagi yang rajin minum air, bolehlah menyediakan satu botol air untuk diminum selepas berbuka puasa dan sepanjang malam sebelum tidur.  

Contoh Gee sendiri menyediakan satu botol air kosong dan satu lagi botol air performance oren (bagi pastikan badan kekal hidrat dan bertenaga masa terawih). Pastikan botol air sentiasa dekat dengan kita supaya mudah diminum pada bila-bila masa. 





Post a Comment

3 Comments

  1. Betul, Kalau bulan Ramadan mesti bibir saya rakan kering. Rasanya sebab saya kekurangan air. Lepas ini, kena berdisiplin

    ReplyDelete
  2. Bulan puasa ni memang kena secure water intake..kalau tak memang merekah bibir..lesu ja rasa

    ReplyDelete
  3. tips yg bagus. air mmg penting utk badan kita

    ReplyDelete