7+1 Tips Mudah Sejukkan Badan Musim Panas

Beberapa negara sekarang dilanda cuaca panas dengan suhu tinggi hingga 38 darjah celcium. Keadaan ini tidak baik untuk kesihatan. Malah ada beberapa orang yang maut terkena strok haba musim panas ini. Kalini Gee nak berkongsi tips untuk bantu sejukkan badan ketika cuaca panas sekarang ini. 

Tips Mudah Sejukkan Badan Musim Panas


Boleh cuba 7+1 Tips Mudah Sejukkan Badan Musim Panas

1) Air kelapa

Air kelapa kaya elektrolit bagus untuk elak dehidrasi tubuh. Ia mengandungi elektrolit seperti kalium, natrium dan magnesium. Dan air kelapa juga kurang gula berbanding air elektrolit lain di pasaran. Musim panas sekarang ni bolehlah amal minum air kelapa untuk menggantikan elektrolit yang diperlukan bagi mencegah dehidrasi dan sejukkan badan.

2) Tembikai 

Tembikai salah satu buah yang tinggi kandungan air sebanyak 90 peratus dan ini sangat bagus untuk mengelak dehidrasi. Ia juag ada kandungan potassium untuk membantu mengelak kejang otot. Yang penting jangan menambah gula boleh hilang khasiat nanti.

3) Daun celery

Dalam daun celery ada 95 peratus air dan ia juga salah satu sumber hidrasi yang bagus untuk badan kita. Juga dda 25 jenis ejen anti radang dalam celery untuk melindungi sistem pertahanan tubuh dari demam cuaca panas dan melegakan inflamasi dalam badan. 

Tips Mudah Sejukkan Badan Musim Panas


4) Teh pudina

Pudina terkenal dengan ciri-ciri penyejukan. Boleh buat teh pudina sejuk dan amal minum setiap hari. Atau boleh rendam teh dalam air panas. Biarkan 30 minit. Bila dah sejuk, tapis dan minum.

5) Air tebu

Air tebu sangat popular musim puasa ramadhan kerana ia boleh membantu sejukkan badan. Air tebu juga boleh memberi tenaga dan elak dehidrasi terutama ketika cuaca panas yang melanda negara kita sekarang ini. Yang penting minum air tebu sebaiknya elak menambah gula. 

6) Pisang
Pisang antara minuman terbaik untuk sejukkan badan di musim panas dan buah ini lebih mudah didapati. Pisang ada kandungan potassium iaitu salah satu elektrolit yang penting untuk badan. Kalium juga boleh membantu kekalkan tekanan darah. Musim cuaca panas dan suhu tinggi bolehlah minum jus pisang untuk elak badan dehidrasi dan mengawal tekanan darah normal. 

7) Air barli 

Air barli juga salah satu minuman yang bagus untuk menyejukkan badan masa musim panas. Air barli juga ada vitamin dan antioksidan yang boleh membantu mengekalkan kesihatan sel badan dan meneutralkan radikal bebas dalam badan. 

8) Air Performance

Performance drink atau air isotonik juga salah satu cara sihat untuk sejukkan badan dan bagi badan cukup air. Air performance ini mengandungi elektrolit dan campuran unik karbohidrat untuk memberi tenaga segera kepada badan. 

Tips Sejukkan Badan Musim Panas


Air performance shaklee ni sedap. Mudah juga disediakan dan satu keluarga boleh minum. Boleh buat minum setiap hari. Sejuk letak ais lagi sedap. 

Tips Sejukkan Badan Musim Panas





Itulah dia tips yang boleh Gee kongsikan. Moga dapat membantu. Boleh amal makan dan minum setiap hari lagi-lagi ketika cuaca panas ini. Cubalah!


Post a Comment

5 Comments

  1. Ohh wowo....I love this sharing here so much, very very useful especially the superb hot weather in Malaysia now. Saved it to make my refreshing drink with your tips shared. Cheers SiennyLovesDrawing

    ReplyDelete
  2. bnyk petua, daun pudina tu masukan dlm performance drink
    memang superb

    ReplyDelete
  3. Kak pip suka makan tembikai sejuk kalau cuaca panas sangat, tapi maybe nak try jugà tips yg disediakan di atas ni, nampak menarik air performance tu.

    ReplyDelete
  4. Dalam banyak² air dalam tip gee ni, air celery tu je x penah minum. Macam mana rasa nya ek? apa2 pun tq share tips ni.

    ReplyDelete