Kebaikan Kolagen Untuk Kulit, Lutut Dan Kesihatan

Apa itu kolagen? Ini bukan sekadar protein biasa. Kolagen adalah struktur utama yang memberi kekuatan dan keanjalan kepada kulit, sendi, dan organ dalam badan. Kalini Gee akan kongsikan kebaikan kolagen dan bagaimana ia memberi impak positif kepada kecantikan kulit, keselesaan sendi, dan kesihatan badan secara keseluruhan.

Kebaikan Kolagen Untuk Kulit, Lutut Dan Kesihatan

Kebaikan Kolagen Untuk Kulit, Lutut Dan Kesihatan

1. Manfaat Kolagen untuk Kulit

Memperbaiki Struktur Kulit
Kolagen membentuk rangka utama kulit kita. Ia membuatkan kulit menjadi lebih padat dan beransur kembali kepada keanjalan asalnya.

Mengurangkan Kedutan dan Garis Halus
Kolagen membantu dalam pembentukan elastin, yang diperlukan untuk mengekalkan keanjalan kulit. Bila cukup kolagen, ia dapat mengurangkan kemunculan kedutan dan garis halus, hasilnya kulit lebih  muda, gebu dan anjal

Kolagen juga membantu meningkatkan tahap kelembapan kulit dan mengurangkan masalah kulit kering.

2. Kolagen untuk Sendi Lutut

  • Kolagen menyokong dan melindungi kesihatan sendi terutama yang ada menunjukkan tanda-tanda awal radang atau sakit pada sendi.
  • Kolagen juga melambatkan kemerosotan sendi dan mengurangkan sakit lutut dan ketegangan
  • bagi menyokong keselesaan sendi, fleksibiliti dan mobiliti.
  • Kolagen membina ketumpatan tulang, menggalakkan pembentukan tulang yang sihat dan menguatkan tulang. Bagi yang ada masalah lutut, rajinlah cukupkan kolagen setiap hari.

3. Kolagen untuk Rambut dan Kuku

Rambut dan kuku perlukan kolagen untuk mendapatkan kekuatan dan keanjalan. Kolagen berfungsi untuk:
  • Membantu penyerapan nutrien pada kulit kepala untuk menyokong kelembapan rambut dan mengurangkan rambut bercabang di hujung agar ia tetap berkilau.
  • Membina semula struktur dalaman kuku supaya ia tumbuh sihat, kuku lebih kuat dan tidak mudah pecah.

4. Kolagen untuk Penghadaman 

  • Ia mengurangkan keradangan pada lapisan dalam perut, melindungi dari kerosakan.
  • Ia juga menampung air di dalam usus, membantu makanan bergerak melalui saluran penghadaman dengan lebih lancar.

5. Kolagen untuk Kesihatan Kardiovaskular

Bagaimana kolagen membantu kesihatan kardiovaskular?

  • Kandungan asid amino, proline di dalam kolagen bertugas untuk membantu dinding arteri mengeluarkan pengumpulan lemak dalam aliran darah dan mengelakkan pengumpulan lemak.
  • Suplemen kolagen pula akan membantu mengurangkan nisbah kolesterol dan indeks kardio vaskular, yang mengesan pengerasan arteri, sekaligus dapat meningkatkan kesihatan jantung.

Cara Menambah Kolagen Setiap Hari

Seperti anda tahu, kolagen dalam badan akan berkurang apabila usia makin meningkat. Cara terbaik untuk memastikan badan cukup kolagen ialah mengambila makanan yang kaya kolagen dan suplemen kolagen.

1. Makanan yang kaya dengan vitamin C - ia membantu merangsang penghasilan kolagen dalam badan. Contoh buah kaya vitamin C seperti buah limau, oren, mangga, jagung.

2. Sayuran berwarna oren - mengandungi Vitamin A yang akan bertindak meningkatkan pengeluaran kolagen secara semulajadi di dalam badan, dan memberi keanjalan kepada kulit.

3. Buah Berries - seperti blueberries, raspberi, beri hitam atau strawberi yang kaya antioksidan. Antioksidan penting untuk melawan radikal bebas yang boleh merosakkan kulit dan meningkatkan penghasilan kolagen dalam badan.

4. Sayuran warna hijau - ia kaya dengan vitamin A dan Vitamin C yang membantu meningkatkan pengeluaran kolagen di dalam badan.

5. Buah dan sayuran warna merah - kaya dengan Lycopene, antioksidan yang bertindak sebagai penggalak kolagen. Juga ada vitamin C yang penting untuk proses pembentukan kolagen.

Suplemen untuk menambah Kolagen

Ada beberapa pilihan suplemen yang bagus untuk tingkatkan kolagen dalam badan. 

Kebaikan Kolagen Untuk Kulit, Lutut Dan Kesihatan

Kebaikan Kolagen Untuk Kulit, Lutut Dan Kesihatan

Kebaikan Kolagen Untuk Kulit, Lutut Dan Kesihatan

Kebaikan Kolagen Untuk Kulit, Lutut Dan Kesihatan



Bagi yang berminat untuk mendapatkan Kolagen Shaklee boleh terus menghubungi Gee. Klik gambar untuk pautan whatsapp. 

 
Boleh hubungi Gee terus atau klik gambar untuk pautan whatsapp. Gee akan bantu bagi yang berminat nak dapatkan kulit sihat dengan set kulit shaklee ini.   Set Rahmah Shaklee




Post a Comment

0 Comments