10 Cara menurunkan kolesterol tinggi dengan cepat

Cara menurunkan kolesterol tinggi dengan cepat. Ada beberapa cara yang anda boleh amalkan dan praktikkan selalu agar menjadi rutin harian. Cara ini bukan saja baik untuk mengawal koelsterol anda tapi juga baik untuk kesihatan.

Cara menurunkan kolesterol tinggi dengan cepat


10 Cara menurunkan kolesterol tinggi dengan cepat 
 
1. Diet seimbang
Amalkan pemakanan yang seimbang dalam makanan harian kita dari segi karbohidrat, protein, vitamin, mineral dan serat. Makanan yang tinggi dan rendah karbohidrat boleh mempengaruhi paras kolesterol jahat (LDL). Kawal juga penggunaan garam, gula dan lemak di dalam masakan dan makanan harian kita.

2. Ubah cara memasak

Cara menurunkan kolesterol tinggi dengan cepat

Cara menyediakan makanan juga penting untuk menurunkan paras kolesterol tubuh. Jika selalu menggoreng, cuba ubah kepada cara lebih baik seperti merebus, stim dan memanggang. Cara ini boleh mengawal jumlah minyak masak yang digunakan dalam makanan. Pastikan juga masakan yang kita masak tidak terlebih masak kerana ia boleh membunuh kandungan nutrien dalam bahan-bahan masakan.

3. Perhati kandungan lemak dalam makanan
Kawal had pengambilan lemak tepu (saturated fat) dan elak mengambil lemak trans yang boleh membawa kepada pembentukan kolesterol jahat (LDL).

4. Ambil serat
Serat terbahagi kepada dua, serat larut air dan tidak larut air. Yang penting serat jenis larut air lebih banyak membantu menurunkan kadar kolesterol LDL (jahat). Contohnya oat, buah-buahan, sayuran dan kekacang.

5. Jangan abaikan asid lemak
Asid lemak omega 3 EPA dan DHA tidak mempengaruhi kolesterol jahat (LDL). Tetapi ia mmeberi manfaat kepada kesihatan jantung, meningkatkan kolesterol baik (HDL), dan menurunkan trigliserida. Contoh, ikan tuna, sardin, salmon dan kekacang seperti walnut, badan dan biji rami boleh membantu menurunkan tahap kolesterol tinggi dalam badan.

6. Kawal pengambilan protein
Jumlah protein yang diperlukan dalam diet harian dalam 30 peratus. Sumber protein boleh diperolehi daripada sumber haiwan dan tumbuhan.

Tapi awas! Diet yang tinggi protein boleh menyumbang kepada pembentukan kolesterol tinggi jika tidak diambil dalam kuantiti yang betul. Terutama protein dari sumber haiwan mengandungi lemak tepu dan lemak trans yang tinggi. Sebaliknya protein dari sumber tumbuhan kebanyakan tiada lemak.

7. Berhenti merokok

Cara menurunkan kolesterol tinggi dengan cepat

Mereka yang berhenti merokok boleh membantu memperbaiki tahap kolesterol baik, HDL di dalam darah. Dalam masa 1 tahun selepas berhenti merokok, boleh mengurangkan risiko penyakit jantung separuh daripada orang yang merokok. Selepas 15 tahun, risiko penyakit jantung akan menurun dan menyamai mereka yang tidak pernah merokok.

8. Kawal stress
Stress atau marah boleh mempercepatkan aliran darah dan pergi lebih laju ke kepala kerana pada masa ini aktiviti jantung aktif secara mengejut. Pada masa ini juga, koelsterol jahat, LDL akan mengganggu aliran darah dan membawak kepada risiko strok atau serangan jantung. dan pergi lebih laju ke kepala kerana pada masa ini aktiviti jantung aktif secara mengejut. Pada masa ini juga, koelsterol jahat, LDL akan mengganggu aliran darah dan membawak kepada risiko strok atau serangan jantung.

9. Kawal berat badan
Info baru! Tiap tambahan berat badan dalam kilogram boleh membawa kepada peningkatan paras kolesterol! Sebaiknya kawal berat badan anda dengan mengamalkan pemakanan dan diet yang sihat serta bersenam. Satu lagi kawal pengambilan gula juga.

10. Aktif secara fizikal

Cara menurunkan kolesterol tinggi dengan cepat

Bersenam boleh membantu memperbaiki paras kolesterol yang tinggi dan juga membantu menurunkan berat badan. Juga boleh melakukan aktiviti fizikal yang lain seperti berjalan kaki, berbasikal, berenang, berkebun dan sebagainya.


Itulah cara-cara yang boleh kita buat untuk menurunkan paras kolesterol tinggi dengan cepat. Yang penting rajin dan konsisten buat untuk kesihatan.


Baca juga:

Post a Comment

0 Comments