5 Fakta Penting Vitamin C Yang Ramai Nak Tahu

Vitamin C terkenal sebagai vitamin serba boleh kerana ada banyak manfaat. Kalini Gee akan memberikan jawapan terhadap soalan-soalan yang mungkin ramai nak tahu mengenai vitamin C dan betapa penting ia untuk kesihatan badan.





1. Bolehkan mengambil dos vitamin C yang lebih tinggi pada satu masa atau mengambil dos vitamin C yang kecil sepanjang hari?

Vitamin C tidak dihasilkan oleh badan, oleh itu kita perlu menambah vitamin penting ini melalui diet. Walaupun ada mengambil kuantiti vitamin C yang tinggi, badan hanya boleh menyerap apa yang diperlukan dan membuangnya jika berlebihan. 

Sebab itu pilihan untuk mengambil vitamin C melalui Sustained Release Vita-C Plus™ dimana 100mg vitamin C dilepaskan setiap jam, sepanjang lima jam bagi memastikan penyerapan maksimum pada badan. Warga emas dan mereka yang merasa tidak sihat mungkin memerlukan rangsangan tambahan vitamin C bagi perlindungan tambahan.


2. Saya makan makanan sihat termasuk buah-buahan dan sayuran. Perlukah saya mengambil suplemen vitamin C lagi?

Kandungan vitamin C dalam buah-buahan dan sayuran mungkin berbeza-beza, terutamanya selepas membasuh, memotong dan memasak. Untuk mendapatkan 500mg vitamin C, kita perlu makan buah oren sebanyak 7.5 biji, 6 cawan brokoli atau 119 batang lobak merah. 

Tapi mustahil untuk mencapainya dalam diet harian, kerana kos yang tinggi. Cara bijak adalah dengan mengambil melalui suplemen. Sustained Release Vita-C Plus™ hanya memberikan kos 40 sen sahaja setiap biji!


3. Berapa banyak vitamin C yang perlu saya makan setiap hari?

Kajian yang dijalankan oleh Institut Perubatan (IOM) menunjukkan bahawa pengambilan vitamin C yang tinggi mempunyai risiko ketoksikan yang rendah dan kesan buruk telah dilaporkan apabila penggunaan harian adalah 3000mg/ hari. Kementerian Kesihatan Malaysia telah menggariskan pengambilan vitamin C maksimum kepada 2000mg/hari.


4. Saya mempunyai gastrik. Saya dengar bahawa pesakit gastrik tidak digalakkan untuk mengambil suplemen vitamin C.

Ini adalah tanggapan yang salah. Terdapat pelbagai sumber suplemen vitamin C yang diperbuat daripada bahan-bahan yang tidak akan menyebabkan sakit gastrik. Pilihlah vitamin C yang diekstrak dari jagung yang lembut serta sensitif pada perut.


5. Shaklee Sustained Release Vita-C Plus™ mempunyai komponen yang dipanggil bioflavonoid. Apakah ia?

Bioflavonoid adalah antioksidan yang hanya terdapat dalam tumbuhan dan buah sitrus. Mereka bekerja secara gabungan dengan vitamin C untuk meningkatkan penyerapan dan penggunaannya. Sebagai contoh, bioflavonoid boleh ditemui dalam pulpa dan sabut putih yang terdapat di tengah buah sitrus. Ada yang berasa pahit dan kenyal dan biasanya ia dibuang. Di Shaklee menggunakan bioflavonoid daripada buah sitrus, untuk memberi kebaikan menyeluruh yang terdapat dalam setiap tablet yang mudah ini.



Dapatkan Dos Harian Vitamin C

Kita boleh mengambil Vitamin C dari sumber makanan harian. Ada banyak jenis sayuran dan buah kaya vitamin C.



Bukan untuk kulit saja, Vitamin C penting untuk satu badan kita.





Suplemen Vitamin C

Sustained Release Vita-C Plus™, Vitamin C Semulajadi dari Shaklee. Vitamin C ini yang Gee makan sejak dari tahun 2014 lagi. Lama dah kan? 

 
kebaikan vitamin C Shaklee



Vitamin C Shaklee dalam bentuk tablet. Sehari boleh ambil 1 tablet. Anggaran dalam 6 bulan jika makan sehari sebiji. Harga juga jimat bawah RM 100 untuk kita makan dalam 6 bulan! 


kebaikan vitamin c shaklee








Berminat nak dapatkan Promosi ini, anda bolehlah terus menghubungi Gee di 013-5707182 atau klik gambar bawah ini untuk pautan whatsapp.







Post a Comment

4 Comments

  1. Betul tu vitamin C ni memang dari kecik ibu kita memang kasi sebab penting sangat

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan fai, dari baby lagi ibu dah bagi melalui susu ibu

      Delete
  2. betul.... VitC ni mmg kena always makan or minum kan.. good for body

    ReplyDelete
  3. Penting vitamin C ni... mmg kena ambil..

    ReplyDelete