Masalah masa berpantang yang sering dialami oleh ibu lepas bersalin




Bagi ibu yang baru pertama kali mengandung dan berpantang, tentunya anda tidak pasti apa masalah yang sering dialami oleh ibu lepas bersalin. Ada pelbagai kemungkinan yang bakal anda tempuhi. Jom lihat apakah masalah yang selalu dialami oleh ibu yang baru lepas bersalin.


Masalah masa berpantang yang sering dialami oleh ibu lepas bersalin

  • Sembelit

Masalah sembelit ini hanyak dialami oleh sesetengah wanita lepas bersalin. Bagi anda yang mengalaminya, ia boleh membuatkan anda sukar untuk membuang air besar, perut rasa tidak selesa dan sukar untuk membuang najis yang keras dan menyakitkan.

Ada juga yang apabila meneran, darah kemungkinan akan keluar juga. Jadi, anda perlu bersedia awal dan mengambil ubat yang perlu untuk melancarkan pergerakan najis seperti ubat pelembut najis.


Lihat >> Suplemen kalsium dan magnesium untuk baiki sembelit 


  • Episiotomi terbuka

Berpantang sendiri memerlukan samangat dan kesabaran yang tinggi. Dalam tempoh berpantang ini anda perlu berpantang dengan betul dan mengikut semua saranan yang perlu untuk memastikan badan kembali sihat dan segar.

Tapi berhati-hati, anda mungkin mengalami masalah seperti jahitan terbuka. Jadi anda perlu segera berjumpa dengan doktor.

  • Anak menangis waktu malam

Bagi sesetengah ibu, ada yang sensitif apabila anak menangis. Pada waktu ini, peranan suami sangat penting. Suami perlu bersabar dan membantu mendukung serta mendodoi bayi hingga dia tertidur. Sekiranya bayi terus menangis mungkin ada sebabnya seperti lapar, terlalu penat, perut kembung dan berak.

  • Tanam uri

Ada hospital yag menyediakan perkhidmatan mencuci uri dan ada juga yang perlu anda sendiri menguruskannya. Jadi anda perlu menguruskan dengan betul.



Apa jua cabaran dan masalah yang anda alami semasa tempoh berpantang dan lepas bersalin ini, anda perlu kuat dan sabar mengharunginya. Jangan lupa juga untuk sentiasa memohon dan berdoa pada Allah agar dipermudahkan.



Lihat artikel:

Suplemen Shaklee untuk ibu berpantang

10 Cara /Teknik Penyusuan Susu Ibu yang Betul


5 Tips Rangsang Banyak Susu

Cara kuruskan badan dengan cepat selepas bersalin dan berpantang




Post a Comment

0 Comments