12 Tips Kesuburan Untuk Lelaki


Tips kesuburan untuk lelaki. Ramai yang berfikir hanya para isteri saja yang tidak subur dan isteri juga yang perlu bekerja keras untuk mencuba bermacam cara.



Dalam entri kalini saya ingin berkongsi tips-tips kesihatan untuk membantu meningkatkan kesuburan para suami.

12 Tips Kesuburan Untuk Lelaki Yang Perlu Anda Tahu

1) Berhenti merokok. Merokok boleh mengurangkan jumlah sperma lelaki.

Merokok dan Kesuburan


2) Jangan minum arak. Arak juga boleh menurunkan hormon testoteron lelaki dan boleh menyebabkan penyakit hati (liver disease) yang boleh mengganggu tahap kesuburan lelaki.

3) Jangan mengambil dadah seperti ganja, cocaine, marijuana. Ia juga boleh menganggu kesuburan lelaki.

Punca ketidaksuburan Lelaki


4) Jangan ambil anabolik steroids yang banyak digunakan untuk membesarkan dan menguatkan otot. Untuk kesannya nanti ia boleh mengurangkan paras kesuburan lelaki.

5) Elak memakai seluar ketat, meletakkan laptop panas atas riba, duduk lama-lama atau masuk dalam sauna atau berendam dalam air panas. Ini semua boleh memanaskan suhu buah zakar dah merosakkan kualiti sperma.

6) Kurangkan membeli buah-buahan dan sayuran yang diimport kerana dikhuatiri ada kandungan pesticide yang tinggi. Sebaiknya banyakkan membeli buah-buahan dan sayur-sayuran tempatan.



7) Lelaki yang obesiti juga berisiko dua kali ganda lebih tinggi ada masalah kesuburan berbanding dengan lelaki yang tidak obese. Turunkan berat badan yang berlebihan dan amalkan gaya hidup sihat untuk menurunkan berat badan ke tahap yang lebih normal BMI dan lebih sihat.

8) Kawal penyakit kencing manis jika ada. Turunkan berat badan yang obese, amalkan gaya hidup sihat cergas untuk menurunkan berat badan ke tahap yang normal dan sihat.

Diabetes dan Ketidaksuburan


9) Jangkitan sexually transmitted diseases atau STD. Jika si isteri dikenalpasti mempunyai tube tersumbat, atau dikenalpasti mendapat penyakit STD, atau pelvic inflammatory disease, sila periksa kedua-dua isteri dan suami untuk jangkitan gonorrhoea dan chlamydia. Jika ada jangkitan penyakit seperti ini, si suami dan isteri perlulah mendapatkan rawatan segera untuk mencegah masalah kemandulan lebih awal.

10) Jika ada pembuluh salur darah yang bengkak berdekatan buah zakar, ia boleh dirawat untuk membantu meningkatkan masalah kesuburan lelaki.

11) Jika ada masalah perubatan yang kronik, seperti penyakit buah pinggang, penyakit barah, sila berjumpa doktor segera dan ambil nasihat doktor untuk mendapatkan rawatan terbaik untuk penyakit anda untuk tujuan meningkatkan kesihatan.

12) Kurangkan dan kawallah stress dengan baik. Dah baca? Cara terbaik dan berkesan untuk mengurus emosi


Masalah kesuburan boleh dicegah dengan cara menjaga kesihatan dan pemakanan. Ubah gaya hidup yang lebih sihat untuk memastikan kesuburan dan kesihatan yang lebih baik.


Dari segi pemakanan, digalakkan mengambil makanan yang tinggi kandungan antioksidan seperti Vitamin C dan Vitamin E kerana ia boleh membantu meningkatkan bilangan dan kualiti sperma.

Satu lagi makanan yang ada kandungan polifenol seperti Vivix Shaklee.



Makanan untuk meningkatkan kesuburan




Berminat nak dapatkan atau nak beli mana-mana vitamin dan produk Shaklee? Anda boleh terus hubungi Gee di 013-5707812.


Rakan Shaklee Anda,
Nurzhiana bt Mohd Yunus (Gee)
SMS/WhatsApp :+60135707812
FB Page: Ziana Enos Dot Com
Personal FB : 
Ziana Eunos
Instagram: @zianaeunos.co


Saya ialah Gee yang juga merupakan pengedar aktif Shaklee yang jujur dan amanah, serta berusaha untuk membantu meningkatkan kesihatan anda. Hubungi Gee terus agar saya boleh bantu anda dan keluarga anda untuk hidup lebih sihat. Gee juga akan menyediakan jadual pengambilan vitamin yang betul dan konsultasi percuma berkaitan produk Shaklee yang sesuai untuk anda.




Kredit info;
Prof Dr Imelda,
Pakar Perunding Obstetrik & Ginekologi
Subspecialist Maternal & Fetal Medicine



Post a Comment

3 Comments

  1. salam kenalan

    nak tanya ini berminat ke tukar link suka sama suka? bloglist....kalau awak berminta sila comment di blog saya di

    https://www.oohsenyum.com/2015/03/tukar-suka-sama-suka-blogist.html

    nanti saya balas secepat mungkin ye.Terima Kasih

    ReplyDelete