4 Tips Makan Sahur Kenyang Dan Bertenaga Sepanjang Hari Berpuasa

Tips Makan Sahur Kenyang Dan Bertenaga. Bila tiba bulan puasa, bangun untuk makan sahur ni jadi perkara wajib kita buat. Walaupun sememangnya sahur ni adalah sunnah bagi kita umat Islam. Dalam sahur ada berkatnya walaupun hanya minum segelas air.


Tips Makan Sahur Kenyang Dan Bertenaga


Bila bersahur, ada yang suka menyediakan berbagai jenis makanan. Tapi ada juga yang suka 'simple' jer makanan dia.

Bagaimana nak tau makanan apa yang bagus untuk bersahur agar kenyang dan bertenaga sepanjang hari kita berpuasa?

4 Tips Makan Sahur Agar Kenyang Dan Bertenaga Sepanjang Berpuasa

1. Pilih Makanan Ada PROTEIN
Protein ni ada struktur yang kompleks, jadi makanan berasaskan protein akan mengambil masa untuk dicerna dan buat kita rasa kenyang lebih lama.

Contohnya, masa sahur boleh makan yang ada sumber protein seperti telur, badam / kekacang, susu soya dan daging ayam.



2. Makanan yang Indeks Glisemik (GI) Rendah
Bila makanan GI rendah ia tidak akan meningkatkan gula dalam darah. Sebaliknya ia mampu membuat kita rasa kenyang lebih lama. Untuk pesakit kencing manis, anda juga boleh memilih makanan yang GI rendah.

Contoh makanan GI rendah,



3. Kurangkan Garam
Garam ini sifat dia menyerap dan menyimpan air. Jadi, ia akan membuatkan kita lebih cepat rasa haus.




Sebaiknya bila bersahur, kita elakkan makanan bergaram seperti kicap, sos, makanan bergoreng dan biskut bagi memastikan badan kita sentiasa bertenaga sepanjang hari berpuasa.


4. Buah-buahan
Mengambil buah masa bersahur juga penting. Buah kaya dengan pelbagai nutrisi (vitamin dan mineral) yang bagus untuk badan kita yang tengah berpuasa lebih 12 jam.




Menurut Dr Norazmir (Timbalam Dekan Fakulti Sains Kesihatan, UiTM PUNCAK ALAM), buah-buahan perlu ada bila bersahur untuk bekalan tenaga sepanjang berpuasa.


Tips sangat mudah untuk kenyang dan bertenaga bila berpuasa. Paling penting kita bijak memilih makanan yang sesuai untuk sahur agar kekal cergas bertenaga selalu.


Tips tambahan makanan sahur kenyang lebih lama dan membekal tenaga semasa berpuasa.

Gee rekomenkan ESP dan CINCH SHAKE. Dua jenis minuman ini adalah minuman protein yang berkualiti tinggi dan mempunyai GI rendah. Sangat sesuai untuk diminum masa bersahur sebab sangat mudah disediakan juga.

  • ESP – protein lambat dicerna dan mempunyai indeks glisemik rendah, jadi ia membuatkan kita rasa kenyang lebih lama. Ada kalsium dan vitamin B boleh membuatkan badan kita rasa lebih cergas bertenaga.
  • Cinch Shake – dating dengan 3 perisa sedap. Juga kaya dengan protein dan berindeks glisemik rendah seperti ESP. Cinch juga ada serat yang tinggi, 6g untuk setiap sajian. Dan ada tambahan multivitamin, boleh menampung kekurangan nutrient dalam badan masa berpuasa dan ia juga membuatkan badan kita lebih sihat dan bertenaga bila berpuasa.

Nak pilih yang mana satu? Gee sediakan skali perbandingan dia. Bolehlah pilih nak ambil yang mana satu kan.

Beza ESP dan CINCH


Gee share ESP yang sedap ni. Macam-macam boleh campur. Yang Cinch ada 3 pilihan perisa boleh pilih.











Berminat untuk mendapatkan Set BerPuasa Shaklee yang organik dan selamat ini? Anda boleh menghubungi saya terus di sini;

Rakan Shaklee Anda,
Nurzhiana bt Mohd Yunus (Gee)
SMS/WhatsApp :+60135707812
FB Page: 
Ziana Enos Dot Com
Personal FB : 
Ziana Eunos
Instagram: 
@zianaeunos.co


Saya ialah Gee yang juga merupakan pengedar aktif Shaklee yang jujur dan amanah sejak 2015, serta berusaha untuk membantu meningkatkan kesihatan anda. Hubungi saya terus agar saya boleh bantu anda dan keluarga anda untuk hidup lebih sihat. Saya juga akan menyediakan jadual pengambilan vitamin yang betul dan konsultasi percuma berkaitan produk Shaklee yang sesuai untuk anda KHAS untuk CUSTOMERS saya sahaja!


NAK JADI PENGEDAR SHAKLEE?
Berminat nak menjadi pengedar Shaklee dan mendapat bonus tunai serta banyak manfaat lain? Jom sertai team business kami, VICTORY EMPIRE TEAM yang mempunyai ahli aktif, kelas online percuma dengan masa yang fleksibel.



Post a Comment

1 Comments