5 Info Pengambilan Vitamin C Perlu Anda Tahu


Setiap hari kita mengambil Vitamin C samada dalam bentuk pemakanan harian ataupun suplemen. Apa yang vitamin serba boleh, Vitamin C ini boleh berikan pada kita. Apa info perlu kita tahu tentang Vitamin C ini.



5 Info Pengambilan Vitamin C Perlu Anda Tahu

Perlu kita tahu badan kita tak boleh menghasilkan sendiri vitamin C. kita perlu mengambilnya dari diet harian.


1.Bolehkah kita mengambil Vitamin C dalam dos yang tinggi ?

Tau tak? Badan kita hanya boleh menyerap vitamin C yang diperlukan pada satu-satu masa dan selebihnya ia akan dibuang. Sebab itulah kita tak digalakkan mengambil dos vitamin C yang tinggi seperti 1000mg pada satu masa. Sebaiknya pilih suplemen vitamin C boleh melepaskan sedikit vitamin C setiap jam.

Macam Gee pilih Vita C Plus yang ada teknologi sistem Sustained Release, yang mana ia boleh melepaskan 100mg vitamin C setiap jam selama 5 jam.


2.Adakah perlu mengambil vitamiin C jika saya sudah makan sayur dan buah?

Perlu kita tahu yang setiap jenis buah dan sayur mempunyai kandungan vitamin C yang berbeza. Apatah lagi bila kita membasuh dan memasak, pastinya kandungan vitamin C akan makin berkurang.

Contohnya, untuk mendapatkan 500mg vitamin C, kita perlu makan 7.5 biji buah oren, 6 cawan brokoli atau 119 batang lobak merah. Tapi nampak gaya macam mustahil nak makan sebanyak itu kan? Ditambah lagi dengan kos yang pasti tinggi.

Info Vitamin C


Jadinya cara lebih mudah adalah mengambil tambahan suplemen. Boleh ambil Vitamin C Plus Shaklee yang hanya memberikan kos hanya 40 sen sahaja setiap biji dengan kandungan 500mg vitamin C dalam setiap tablet.


3.Adakah pesakit gastrik boleh mengambil suplemen vitamin C?

Ada yang kata tidak, ada yang kata boleh ambil vitamin c. sebaiknya untuk pesakit gastrik pilihlah suplemen vitamin C dari sumber atau bahan-bahan yang tidak menyebabkan gastrik. Vitamin C Plus Shaklee misalnya diekstrak dari jagung yang lembut dan tidak sensitif pada perut orang gastrik.


4.Berapa banyak vitamin C yang perlu saya makan setiap hari?

Berdasarkan kajian yang dijalankan oleh Institut Perubatan (IOM) menunjukkan pengambilan vitamin C yang tinggi mempunyai risiko ketoksikan yang rendah dan kesan buruk telah dilaporkan apabila kita mengambil lebih dari 3000mg vitamin C dalam sehari. Jadi, Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) telah menggariskan pengambilan vitamin C sebanyak 2000mg maksimum dalam sehari.


5.Apakah komponen Bioflavonoid yang ada di dalam suplemen vitamin C Sustained Release Vita C Plus Shaklee?

Bagi yang ada mengambil vitamin C Shaklee pasti anda perasan ada tambahan 120mg Bioflavonoid di dalamnya. Bioflavonoid adalah antioksidan yang ada di dalam buah sitrus dan tumbuhan. Ia akan bergabung dengan vitamin C untuk meningkatkan penyerapan vitamin C di dalam badan kita.

Bioflavonoid ini jika pada buah, kita boleh jumpa ia di dalam pulpa atau sabut putih di tengah buah sitrus. Ada yang rasanya pahit dan kenyal. Sebab itu ramai tak suka memakannya.


Info Vitamin C


Tetapi pihak Shaklee menggunakan Bioflavonoid dari buah sitrus itu tadi untuk memastikan setiap tablet vitamin C Plus Shaklee mendapat semua kebaikannya. Malah anda juga bakal sama-sama mendapat manfaat daripadanya juga.


Itulah dia 5 info berkenaan pengambilan vitamin C yang perlu kita tahu. Lepas ini anda dah tahu nak memilih dan membeli suplemen vitamin C mana yang bagus. Dah baca Kebaikan Vitamin C Shaklee?



Kesihatan yang baik adalah bermula dengan pengambilan vitamin C. Amalkan vitamin C setiap hari. Ada banyak sangat manfaat untuk kesihatan kita.


Promosi Vitamin C Sepanjang Julai




Post a Comment

0 Comments