8 Punca Kebas Kaki dan Tangan

Kebas kaki dan tangan bukanlah perkara biasa yang boleh diabaikan. Masalah ini mungkin menandakan adanya isu kesihatan yang perlu diberi perhatian serius. Dalam artikel ini, kita akan mengupas punca dan sebab utama berlaku masalah kebas pada kaki dan tangan.

Punca Kebas Kaki dan Tangan

8 Punca Kebas Kaki dan Tangan

1. Tekanan Saraf Berlebihan
Salah satu punca umum kebas adalah tekanan saraf berlebihan. Pendedahan saraf kepada tekanan yang berpanjangan, seperti duduk bersila dalam tempoh yang lama atau menggunakan tangan secara berulang seperti kerap mememgang hp, boleh menyebabkan kebas dan rasa sakit pada tangan.

2. Kurang Aliran Darah
Kebas juga boleh berpunca daripada aliran darah kurang lancar ke kawasan tertentu. Ini mungkin disebabkan oleh masalah vaskular atau penggumpalan darah yang menghalang peredaran darah yang lancar.

3. Kekurangan Vitamin
Kekurangan vitamin seperti vitamin B12, B6, dan vitamin E, boleh menjadi menyebabkan masalah kebas kaki dan tangan. Vitamin-vitamin ini memainkan peranan penting dalam kesihatan saraf. 

4. Kerosakan Saraf (Neuropati)
Neuropati adalah keadaan di mana saraf mengalami kerosakan. Diabetes adalah penyebab utama neuropati perifer, yang boleh menyebabkan kebas dan mati rasa pada kaki dan tangan.

5. Penyakit Autoimun
Beberapa penyakit autoimun seperti lupus atau rheumatoid arthritis boleh menyebabkan keradangan pada saraf, menyebabkan gejala kebas.

6. Kerosakan Saraf Tulang Belakang
Kerosakan pada saraf tulang belakang, sama ada akibat kecederaan atau penyakit degeneratif, juga boleh menyebabkan masalah kebas pada kaki dan tangan.

7. Ketegangan Otot
Otot yang tegang atau melebihi beban boleh memberi tekanan pada saraf, menyebabkan kebas dan rasa tidak selesa.

8. Kesan Sampingan Ubatan 
Beberapa jenis ubat, seperti ubat-ubatan kemo atau ubat anti-HIV, boleh menyebabkan kesan sampingan seperti kebas.


Kesimpulan
Penting untuk mengetahui apa punca dan sebab masalah kebas pada kaki dan tangan. Bila dah tahu punca senang untuk anda merawatnya. Selain daripada langkah-langkah yang disebutkan, penting juga untuk menjalani pemeriksaan kesihatan secara berkala untuk mengesan sebarang isu kesihatan dengan awal.


Baca juga: Vitamin Untuk Kebas Kaki Dan Tangan



Post a Comment

2 Comments