9 Teh Terbaik Untuk PCOS

Salah satu cara untuk mengawal PCOS adalah dengan minum teh. Tapi pastikan teh diminum tanpa gula untuk mendapat khasiat terbaik. Teh dikatakan cara selamat untuk diamalkan dalam jangka panjang untuk membantu mengawal gejala PCOS. 

9 Teh Terbaik Untuk PCOS


Adakah teh boleh membantu PCOS?

Terdapat beberapa bukti yang menunjukkan bahawa teh dapat membantu memperbaiki beberapa gejala yang berkaitan dengan PCOS. Beberapa kajian menunjukkan teh herba seperti teh hijau, teh spearmint, dan teh chamomile berkesan untuk mengurangkan ketahanan insulin dan androgen. Teh ini dikaitkan dengan penurunan berat badan, kulit yang lebih jelas, kesuburan yang lebih baik, dan rambut muka yang kurang berlebihan.

Selain itu, teh herba juga kaya dengan antioksidan. Ia dapat melindungi sel-sel badan dari kerosakan. Beberapa teh herba juga dikaitkan dengan kadar tekanan darah tinggi dan keradangan yang lebih rendah.

9 Teh Terbaik Untuk PCOS

1. Teh Spearmint
Teh spearmint terbukti mempunyai kesan anti-androgen. Ini bermakna Ia membantu mengurangkan testosteron dan mengembalikan keseimbangan hormon keseluruhan. Wanita dengan PCOS yang berjuang dengan tahap testosteron yang tinggi mengalami jerawat, pertumbuhan rambut yang berlebihan, perubahan mood, kitaran haid yang tidak teratur, dan ketidaksuburan.

9 Teh Terbaik Untuk PCOS


2. Teh Peppermint 
Ramai wanita PCOS mempunyai kitaran haid yang tidak teratur atau tidak mempunyai apa-apa sama sekali. Gejala lain dari kitaran haid anda, seperti kekejangan dan rasa kembung, tidak akan hilang. Pudina sentiasa menenangkan dan bermanfaat kerana sifat antibakteria, antioksidan yang membantu pencernaan.

9 Teh Terbaik Untuk PCOS


3. Teh Hijau 
Teh hijau memberi banyak manfaat kesihatan untuk wanita yang ada PCOS. Berdasarkan penyelidikan, teh hijau dapat membantu memperbaiki tidur, mengurangkan tekanan dan kegelisahan, menghilangkan keletihan, dan membersihkan jerawat. Banyak kesan positif ini datang dari keupayaan teh hijau untuk berpotensi mengurangkan tahap insulin. 

9 Teh Terbaik Untuk PCOS

Teh hijau juga dapat membantu mengurangkan berat badan. Ini menjadikan teh hijau sebagai salah satu teh terbaik yang boleh tambahkan ke dalam diet harian jika ada masalah PCOS!

Jika anda bukan peminum teh, pengganti yang baik untuk secawan teh hijau adalah suplemen ekstrak teh hijau! Hanya pastikan ekstrak teh hijau yang anda beli adalah tanpa kafein seperti Cinhc Tea Mix.

4. Teh Chamomile
Teh ini bagus untuk tidur. Walau bagaimanapun, chamomile juga berpotensi bermanfaat untuk mengurangkan kadar insulin, menurunkan daya tahan insulin, mengurangkan tekanan, dan meningkatkan kesihatan usus. 

Seperti teh hijau, anda boleh meminumnya atau mengambil ekstrak teh ini sebagai makanan tambahan. Anda juga boleh memakannya bersama salad setiap hari.

9 Teh Terbaik Untuk PCOS


5. Teh halia / Ginger Tea
Secara semula jadi bersifat anti-radang dan juga diketahui dapat membantu beberapa masalah haid. Anda mungkin mendapat kelegaan dari kembung, kekejangan, dan sakit kepala setelah minum teh halia, menurut kajian. Teh halia adalah salah satu teh herba kegemaran saya untuk gejala PCOS seperti sakit haid dan ketidakselesaan, dan juga boleh didapati dalam bentuk tambahan.

9 Teh Terbaik Untuk PCOS


6. Rooibos Tea
Teh ini berasal dari daun tumbuhan yang tumbuh secara semula jadi di Afrika Selatan.

9 Teh Terbaik Untuk PCOS


Rooibos Tea kaya dengan antioksidan. Ia juga sering disyorkan untuk mengawal gula dalam darah. Ini kerana teh ini mengandungi sumber aspalathin. Hasil penyelidikan menunjukkan bahawa aspalathin menurunkan kadar glukosa darah. Dalam kajian yang dilakukan dengan tikus, aspalathin mengurangkan glukosa darah puasa dan meningkatkan toleransi glukosa. 


7. Cinnamon Tea / Teh kayu manis
Cinnamon tea juga bagus untuk pengidap PCOS. Antara manfaat teh ini untuk pesakit PCOS:
  • Berdasarkan International Journal of Women’s Health and Reproduction Sciences - cinnamon tea membantu mengurangkan insulin puasa, rintangan insulin, dan indeks jisim badan (BMI).
  • Satu lagi penyelidikan terkini dari Journal of Ethnopharmacology - teh ini juga boleh mengurangkan gula dalam darah bagi yang berpuasa puasa, insulin puasa, dan paras kolesterol.
9 Teh Terbaik Untuk PCOS


8. Rosehip Tea
Rosehip tea dapat mengurangkan kekejangan haid. Berdasarkan penylidikan pada tahun 2020 Nutrition and Food Science journal, kajian mendapati pengambilan teh rosehip 2 kali sehari dapat mengurangkan gejala PMS termasuk kekejangan haid dan kegelisahan.

9 Teh Terbaik Untuk PCOS


Rosehips juga mempunyai sifat anti-radang, yang membantu mengurangkan kesakitan. Penyelidikan menunjukkan bahawa pengambilan teh rosehip setiap hari dapat membantu mengurangkan keradangan di dalam badan untuk pesakit PCOS.


9. Teh Oolong
Teh Oolong diperbuat daripada daun tumbuhan Camellia Sinensis. Ia tinggi dengan antioksidan, yang penting untuk meningkatkan imun, anti-radang, antivirus, dan memiliki ciri antibakteria yang akan menjadikan kulit sihat dan mengurangkan masalah kulit jerawat. Ini kerana jerawat merupakan satu lagi gejala biasa yang dihadapi oleh pesakit PCOS.

9 Teh Terbaik Untuk PCOS


Cinch Tea Mix
Satu lagi teh yang sesuai untuk PCOS. Teh mix ini adalah campuran matcha green tea, red tea dan white tea. Maknanya ada 3 jenis teh dalam satu. Sesuai untuk diminum setiap hari bagi yang ada masalah PCOS.

Kebaikan Cinch Tea Mix untuk PCOS
  • Memberi tenaga pada badan
  • Meningkatkan metabolisme badan
  • Membantu menurunkan berat badan
  • Tinggi antioksidan - bantu kuatkan imun badan PCOS
  • Ada polifenol - membantu kerosakan / keradangan dalam badan yang disebabkan oleh radikal bebas
  • Tiada gula tambahan
  • Tiada perisa, pewarna dan bahan pemanis tiruan

9 Teh Terbaik Untuk PCOS


Untuk oder Tea Mix klik sini >> Oder tea


Teh herba adalah salah satu cara semulajadi dan selamat untuk membantu PCOS. Tapi pastikan anda minum teh ini tanpa campuran gula. Sebaiknya minum kosong tanpa gula samada sejuk atau panas. 



Baca juga:






Post a Comment

2 Comments

  1. Ada banyak pilihan teh dan pelbagai jenis khasiat

    ReplyDelete
  2. Nak cuba minum teh lepas ni. Baru semalam minum teh jasmine tanpa gula.

    ReplyDelete