9 Makanan Yang Perlu Dielakkan Untuk PCOS

Masalah yang paling biasa bagi wanita dengan PCOS adalah kenaikan berat badan. Oleh itu, untuk membantu menurunkan berat badan dan mengekalkan keseimbangan hormon yang betul, makanan tertentu harus dielakkan. 

Makanan Yang Perlu Dielakkan Untuk PCOS

Diet sangat penting untuk mengurus dan memperbaiki sindrom ovarium polikistik (PCOS). Makanan berkhasiat dan seimbang yang kaya dengan nutrien dapat membantu anda menguruskan PCOS dan menurunkan berat badan.

Makanan Yang Perlu Dielakkan Untuk PCOS

1. Karbohidrat Ringkas
Wanita yang ada masalah PCOS mempunyai risiko yang lebih tinggi untuk menghidap diabetes. Oleh itu, disarankan untuk mengelakkan makanan yang meningkatkan kadar pengeluaran insulin.
Karbohidrat ringkas, seperti roti yang diproses putih, pastri, nasi putih, kentang putih, dan pastri yang dibuat dari tepung halus, seharusnya dielakkan atau kurangkan mengambil makanan jenis ini.

Makanan Yang Perlu Dielakkan Untuk PCOS

2. Kopi
Penggunaan kopi telah menunjukkan peningkatan yang ketara dalam tahap hormon estrogen semasa fasa folikel kitaran haid. PCOS sendiri membawa kepada ketidakseimbangan hormon, jadi pengambilan kopi berisiko meningkatkan risiko ketidakseimbangan hormon pada pesakit PCOS. Boleh gantikan kopi dengan minuman lain yang lebih sihat.

3. Makanan goreng
Makanan yang digoreng dalam minyak mengandungi lemak tepu tinggi dan lemak trans, yang dianggap tidak sihat. Makanan seperti itu akan meningkatkan risiko keradangan, kenaikan berat badan, dan barah.

Makanan goreng juga mempunyai kesan yang sama dengan makanan bergula tinggi. Ia meningkatkan kadar gula dalam darah dengan serta-merta dan memberi tenaga. Kemudian ia boleh menyebabkan penurunan kadar gula dalam darah secara tiba-tiba. Makanan bergoreng juga kaya dengan garam, yang boleh menyebabkan kembung, kenaikan berat badan, dan gangguan gastrik terutama untuk pesakit PCOS.

4. Minuman bergula
Minuman bergula mengandungi kadar gula yang tinggi yang akan mencetuskan pembebasan insulin dan menyebabkan ketidakseimbangan pengeluaran hormon seks lelaki, testosteron. Ini memberi kesan kepada PCOS dan akan memburukkan lagi gejala, seperti perubahan mood dan kembung. Sebaiknya kurangkan minuman bergula dalam makanan harian.

5. Daging merah
Pengambilan daging merah yang berlebihan boleh meningkatkan keradangan dalam badan dan mengurangkan tahap hormon progesteron. Steak misalnya mengandungi lemak yang boleh menyebabkan gejala PCOS semakin teruk.

6. Daging yang diproses
Daging yang diproses, seperti sosej, daging burger mengandungi sejumlah besar lemak tepu, nitrat, dan natrium, yang meningkatkan keradangan dalam badan. Oleh itu, makanan ini harus dielakkan oleh pesakit dengan PCOS. Ia juga boleh menyebabkan kenaikan berat badan lebih banyak.

Makanan Yang Perlu Dielakkan Untuk PCOS


7. Lemak tidak sihat
Lemak tidak sihat, seperti lemak terhidrogenasi atau lemak trans, harus dielakkan oleh pesakit dengan PCOS kerana lemak ini meningkatkan kadar estrogen dalam badan. Ini akan boleh memburukkan lagi gejala PCOS. Lemak ini juga meningkatkan risiko penyakit jantung, obesiti, dan diabetes.

Makanan Yang Perlu Dielakkan Untuk PCOS


8. Tenusu
Susu mengandungi hormon, seperti faktor pertumbuhan seperti insulin-like growth factor, IGF-I, yang meningkatkan tahap androgen. Androgen adalah hormon yang membantu membentuk estrogen. Apabila tahap estrogen meningkat, gejala PCOS akan bertambah buruk. Oleh itu, susu dan produk yang diperbuat daripada susu, seperti ais krim, keju yang diproses, harus dielakkan.

Produk ini juga mengandungi gula tinggi yang meningkatkan kadar glukosa, yang menyebabkan keradangan. Pilih produk yang tak berasaskan tenusu untuk membantu masalah PCOS.

9. Produk soya
Soya mengandungi sebatian goitrogenik yang memberi kesan negatif terhadap fungsi kelenjar tiroid. Ini boleh memburukkan lagi gejala PCOS, seperti kenaikan berat badan, kembung, dan mudah marah.


Ringkasnya, untuk pengidap PCOS sebaiknya pilih makanan yang sihat dan penuh nutrisi dan elakkan makanan yang boleh menyebabkan keradangan atau perubahan ketara dalam kadar gula darah dan kadar insulin. 


Baca juga: Set PCOS Shaklee




Post a Comment

6 Comments

  1. banyak makanan yang boleh mengundang penyakit.

    ReplyDelete
  2. Pengetahuan bagus untuk wanita yang mengalami PCOS... saya boleh rujuk kawan-kawan tentang PCOS nanti dkt sini.

    ReplyDelete
  3. bahaya yea pcos ni. selain vitamin kena juga jaga pemakanan. elak makanan yang menggalakkan pcos aktif

    ReplyDelete
  4. Ohh wowo... that's dangerous & I will now take note these 9 foods onwards to prevent from PCOS. Cheers SiennyLovesDrawing

    ReplyDelete
  5. Tq share info gee.. banyak juga makanan yang perlu dielakkan ya

    ReplyDelete