Cara Mengatasi Sembelit Masa Puasa

Tidak lama lagi kita kan akan menyambut bulan Ramdhan, bulan puasa yang ditunggu semua umat Islam. Puasa adalah amalan penting bagi umat Islam, tetapi ia juga boleh membawa cabaran kesihatan seperti sembelit. Apakah yang boleh dilakukan untuk mengatasi masalah ini?

Cara Mengatasi Sembelit Masa Puasa

Apakah Sembelit?
Sembelit adalah keadaan di mana seseorang mengalami kesukaran untuk membuang air besar. Ini berlaku apabila usus mengalami penyerapan air yang berlebihan dari najis, menjadikan najis lebih keras dan sukar dikeluarkan.

Mengapa Sembelit Dapat Berlaku Semasa Berpuasa?
Semasa berpuasa, tubuh kita mungkin tidak mendapat jumlah air yang cukup dan ini boleh menyebabkan penyerapan air yang lebih tinggi dalam usus dan menjadikan najis lebih keras. Maka jadilah sembelit iaitu sukar membuang dan tidak dapat membuang air besar setiap hari.

3 Punca Sembelit Ketika Berpuasa

1.Kekurangan Pengambilan Air
Kurangnya pengambilan air semasa berpuasa boleh menyebabkan badan mengalami dehidrasi dan penyerapan air yang berlebihan dalam usus.

2.Kurang Serat dalam Makanan
Ketika berpuasa, seseorang mungkin cenderung mengambil makanan yang kurang serat seperti makanan segera atau berlemak yang boleh menyumbang kepada sembelit.

3.Perubahan Waktu Makan
Perubahan jadual makan semasa bulan puasa boleh mengganggu sistem pencernaan, hingga menyebabkan sembelit.

7 Cara untuk Mengatasi Sembelit Masa Puasa

1.Tingkatkan Pengambilan Air
Penting untuk memastikan tubuh sentiasa terhidrasi. Minumlah sekurang-kurangnya 8 gelas air sepanjang waktu berbuka dan sahur. Maksudnya lepas berbuka boleh minum air sampai waktu sahur paginya. Jangan terus minum banyak sebaiknya minum sedikit demi sedikit bagi mengelak kerap kencing malam. 

2.Makan Makanan Kaya Serat
Boleh mengambil buah-buahan segar, sayur-sayuran, bijirin, dan roti gandum ke dalam diet harian anda untuk meningkatkan pengambilan serat. Contohnya waktu berbuka puasa jangan lupa ambil buahan dan sayuran bersama. 

3.Menjaga Jadual Makan yang Sihat
Pecahkan puasa dengan makanan ringan seperti kurma dan air, diikuti dengan makanan utama yang seimbang. Jangan lupa untuk makan sahur yang menyihatkan juga.

4.Senaman Ringan
Senaman ringan seperti berjalan atau senaman yoga boleh membantu merangsang pergerakan usus dan mengurangkan risiko sembelit.

5.Mengelakkan Makanan yang Mengandungi Kafein
Kafein boleh menyebabkan badan dehidrasi. Ini boleh memburukkan sembelit. Sebaiknya kurangkan minuman ada kafein masa bulan puasa. 

6.Mengurangkan Pengambilan Makanan Bersalut Gula
Makanan yang tinggi gula boleh mengganggu keseimbangan bakteria dalam usus, menyebabkan sembelit. Bila waktu berbuka puasa elakkan atau kurangkan makan kuih muih yang tinggi gula. Cuba kurangkan. Jika nak makan juga boleh makan secukup untuk merasa. 

7. Ambil Suplemen untuk Bantu Sembelit
Ada yang mengalami sembelit teruk dan tak membuang banyak hari walaupun dan cuba bermacam cara. Satu cadangan dari saya, anda boleh cuba suplemen ini untuk membantu mudah membuang.

Herblax Shaklee Terbaik Untuk Sembelit Bulan Puasa

Bila bulan puasa ramadhan memang ramai akan mengalami sembelit dan sukar membuang setiap hari. Jika tak membuang setiap hari ini akan memberi kesan buruk kepada usus dan badan anda. 

Herblax Shaklee Terbaik Untuk Sembelit Bulan Puasa

Herblax mengandungi herba-herba yang bagus untuk penghadaman dan kesihatan usus. Jika ada semeblit bolehlah mengambilnya untuk membantu senang membuang dan membuang najis lama yang tersekat setelah banyak hari tak dibuang.

Herblax Shaklee Terbaik Untuk Sembelit Bulan Puasa

Herblax Shaklee Terbaik Untuk Sembelit Bulan Puasa


Yang bagus Herblax ini juga boleh bantu membuang toksin. Bila bulan puasa memang banyak makan masa berbukan kan? Bila makan herblax akan bantu singkir toksin dan buang semua najis yang tak diperlukan. Best kan?

Herblax Shaklee Terbaik Untuk Sembelit Bulan Puasa



Testimoni / Review Herblax Shaklee Untuk Sembelit

Herblax Shaklee Terbaik Untuk Sembelit Bulan Puasa

Herblax Shaklee Terbaik Untuk Sembelit Bulan Puasa

Herblax Shaklee Terbaik Untuk Sembelit Bulan Puasa




Bagi yang berminat untuk mendapatkan Herblax Shaklee untuk bantu semeblit boleh terus menghubungi Gee. Klik gambar untuk pautan whatsapp. 

 
Boleh hubungi Gee terus atau klik gambar untuk pautan whatsapp. Gee akan bantu bagi yang berminat nak dapatkan kulit sihat dengan set kulit shaklee ini.   Set Rahmah Shaklee





Post a Comment

1 Comments