Tips Wanita: Kenali keputihan & Cara Atasi Keputihan

Apakah keputihan & Cara Atasi Keputihan

Apakah keputihan & Cara Atasi Keputihan

Keputihan normal bagi wanita dan ia seringkali berlaku. Ia merupakan lelehan lendir putih, jernih yang keluar dari faraj.

Keputihan berlaku mungkin disebabkan oleh perubahan hormon, stress, kesan mengambil ubatan atau penyakit dalaman. Menurut Dr Hamid Arshat pula, keputihan sering berlaku berpunca dari jangkitan kuman, bakteria, virus, kulat/fungus atau parasite.


Adakah keputihan anda normal atau tidak??

Keputihan biasa / normal
Berwarna jernih dan tak berbau serta tak gatal. Ia berlaku beberapa hari sebelum haid, semasa wanita sedang subur, semasa ghairah seks dan juga semasa hamil.

Keputihan berpenyakit
Berwarna putih kekuningan, kehijauan, dan kadang-kadang berdarah. Terlalu banyak keputihan yang keluar, berketul-ketul kecil, rasa gatal dan berbau. Keputihan jenis ini ada masanya boleh menyebabkan rasa sakit pada alat kelamin, rasa pedih serta bengkak pada faraj.

Keputihan berlaku akibat jangkitan kulat dan jika tidak dirawat dengan segera dan sebetulnya boleh merebak dan menyerang organ penting dalam badan seperti pangkal rahim / sistem peranakan dan kadang-kadang akan menyebabkan rasa sakit pada bahagian bawah abdomen.

Keputihan sebenarnya juga boleh menyebabkan kemandulan, keguguran, kematian bayi, pendarahan dan kesakitan dan ada masanya boleh menyebabkan kanser.


Tips untuk Atasi Keputihan Wanita
  • Jaga kebersihan miss V. Sentiasa membersihkan miss V.
  • Pastikan miss V sentiasa kering dan tidak lembap. Gunakan pakaian dalam kering dan dari jenis kain yang boleh menyerap.
  • Jika period, kerap menukar pad.
  • Jangan menggunakan pantyliner terlalu lama dan hanya guna apabila perlu.
  • Elakkan stress.
  • Kurangkan aktiviti yang boleh menyebabkan anda berpeluh dan kepanasan.
  • Sekiranya teruk segera berjumpa doktor anda!


*     *     *


Ada beberapa cadangan supplemen Shaklee untuk wanita yang ada masalah keputihan iaitu Alfalfa, Garlic dan GLA Complex.

Alfalfa shaklee untuk keputihan

Bersifat anti kulat. Ia mempunyai phytoesrogens yg berfungsi seperti kacip fatimah. Sangat membantu nemulihkan hubungan suami isteri dan bagus untuk mengembalikan keanjalan payudara wanita terutama yang sudah berkahwin.

garlic shakee 

Antibiotik semulajadi dan agen antikulat. Meningkatkan sistem imun tubuh dan membantu masalah keputihan wanita.


GLA shaklee untuk keputihan

Membantu dengan cara mengelak kulat dari merebak. Juga sangat bagus dalam peningkatan kesuburan wanita. Menstabilkan hormon kerana hormon yang tak seimbang akan menyebabkan lendiran faraj terlalu banyak atau terlalu kering.



* Untuk ibu yang sedang mengandung tidak digalakkan mengambil Alfalfa dan GLA Complex sebolehnya mengambil Garlic dan Vitamin C.


-
-
-
-
-


Apa kata mereka yang mengamalkan supplemen Shaklee untuk mengatasi masalah keputihan??

Testimoni Set Keputihan Shaklee











Hubungi Cik G untuk mendapatkan maklumat lebih lanjut tentang produk Shaklee , proses pendaftaran keahlian Shaklee dan juga dapatkan harga istimewa bagi setiap produk Shaklee .



Nurzhiana Mohd Yunus


Shaklee Independent Distributor - ID 1085116


sms/whatsapp : 013-570 7812



Terima kasih kerana mendapatkan produk Shaklee daripada saya. Sebarang pembelian produk Shaklee bakal mendapatkan khidmat nasihat. Sekiranya berminat menjadi Pengedar Sah Shaklee, boleh menghubungi saya untuk pendaftaran ahli Atau pergi terus ke mana-mana cawangan Shaklee, mendaftar di bawah ID Shaklee 1085116 dan anda bakal mendapat bimbingan daripada saya.






Post a Comment

0 Comments