29 December 2020

Segmen 24 Jam Bloglist #39 MiaLiana.com




Pencarian bloglist bagi bulan Januari, Februari dan Mac 2021 di MiaLiana.com bermula pada 10.00 pagi 29/12/2020 sehingga 10.00 pagi 30/12/2020. Semua blogger dijemput join.


Syarat-syaratnya :
  1. Follow blog MiaLiana.com / Like Fanpage MiaLiana.com / Follow Instagram @mialiana (mana-mana yang ada)
  2. Buat entri bertajuk Segmen 24 Jam Bloglist #39 MiaLiana.com
  3. Copy coding yang telah disediakan dan paste kan ke dalam ruangan HTML dan Publish entri.
  4. Tinggalkan URL entri anda ke dalam ruangan komen INI

10 blog yang bertuah akan dipilih secara manual dan kepada yang terpilih nanti diminta agar memasukkan blog MiaLiana.com ke dalam bloglist mereka juga. Keputusan pemenang akan diumumkan pada 31 Disember 2020.

** jom support Mia Liana....



Continue Reading

28 December 2020

Azam Tahun Baru 2021


Tak rasa macam sekejap tahun 2020 ini. Tambah lagi dengan pendemik covid yang melanda. Rasa tahun ni mencabar bagi semua orang dengan norma baru semua.

Apa azam dan matlamat tahun baru 2021? Dah sedia nak melangkah tahun baru?




Gee senaraikan contoh-contoh azam positif 2021 yang boleh kita semua amik . Ada juga azam Gee sendiri ni.

Azam Baru 2021

1- Bangun awal dan solat subuh awal waktu. Lagi baik bangun sebelum subuh dan buat solat Tahajud.

2- Kurangkan merungut tapi lebihkan bersyukur. Sebagai contoh boleh buat jurnal kesyukuran. Kita boleh listkan satu-satu kat buku. Yang ni Gee memang ada buat moga lebih konsisten nanti.

3- Rajin membaca buku dan info yang bermanfaat. Kurangkan baca gosip dan benda tak berfaedah.

4- Banyakkan bersenam. Boleh cuba buat sekurangnya 3-4 kali seminggu.

5- Menyimpan duit tiap bulan. Mula belajar pasal kewangan dan cara urus duit yang betul.

6- Elak membeli benda yang kurang penting dan ikut nafsu. Fokus pada benda yang betul-betul perlu.

7- Fokus beri dan sebar manfaat baik pada orang.

8- Solat tepat pada waktu dan cukup 5 waktu setiap hari.

9- Banyakkan berzikir dan buat secara konsisten. Sikit takpa janji ada buat tiap hari.

10- Rajin bersedekah setiap hari.

11- Rajin membaca Al-Quran setiap hari. Sekurangnya 1 muka surat tiap hari.

12- Berbakti dan buat baik pada mak ayah. Contohnya belanja makan atau bagi duit belanja tiap bulan ke.

13- Berhenti banding diri kita dengan orang lain. Percaya kita juga boleh buat dan hebat. Yakin diri boleh berjaya!

14- Keluar dari zon selesa. Cabar diri buat perkara baru dan susah.

15- Latih diri untuk fikir positif dan bersangka baik selalu.

16- Lembut hati untuk sentiasa memaafkan orang lain. Contoh sebelum tidur malam kita maafkan semua orang dulu.

17- Bina hubungan baik dan positif dengan semua orang.

18- Buat perkara yang kita minat. Dari minat mana tau boleh tambah income kita ke nanti.

19- Berhenti merungut dan bagi alasan. Cari penyelesaian.

20- Elakkan berhutang. Jika ada hutang cuba selesaikan dengan segera.

21- Jaga aurat selalu.

22- Belajar dan belajar ilmu baru. Jangan kedekut nak keluarkan duit untuk belajar.

23- Kurangkan / elakkan membawang dan bergosip.

24- Bila ada idea baru terus tulis idea dalam buku/kertas.

25- Tinggalkan sikap suka bertangguh. Terus buat jika perkara itu penting.

26- Bantu lebih ramai wanita berjaya tahun 2020. Bantu dari segi kewangan dan taraf hidup. Ni antara impian Gee dalam bisnes Shaklee.

27- Tulis azam / target untuk tahun 2020 dan tempoh 5 tahun akan datang.

28- Bercuti bersama keluarga sambil eratkan hubungan silaturahim.

29- Belajar memasak dan tambah baik skill memasak.

30- Elakkan makanan proses, banyak bergula, bergaram. Mula amal konsep suku suku separuh. Lebihkan makan sayur dan buah.

31- Berhenti merokok. Bagi yang ada merokok cuba set matlamat berhenti merokok untuk tambah baik kesihatan diri.

32- Tidur awal sebelum jam 12 malam. Waktu malam ni badan tengah bekerja, risiko diabetes, naik nafsu makan, proses badan renew jadi lambat. So tidur awal untuk jaga kesihatan.

33. Buat self talk. Contoh tiap pagi cuba ucap ayat positif untuk diri sendiri. Misalnya, saya seorang yang hebat, saya rajin, saya tak mudah putus asa.

34. Tonton kisah-kisah inspirasi mereka yang dah berjaya. Mana tau dari situ boleh cetus dan tambah lagi semangat nak berjaya!

35. Maafkan semua orang yang pernah menyakiti, mengguris hati kita. Jangan bawa dendam, iri hati dan kecewa di tahun baru 2020. Tinggalkan! Sayangi diri kita.





Selamat Tahun Baru 2021 Gee ucapkan. Moga tahun baru ini kita semua lebih berjaya, lebih kaya, lebih sihat, lebih gembira, lebih komited dan positif selalu.

Tinggalkan suka duka dan yang negatif di tahun 2020, kita ubahdiri jadi lebih hebat dan lebih baik!



Continue Reading

27 December 2020

Giveaway by Blog Tangan Gebu



Assalamualaikum dan Hi semua :)

Kalini Gee join contest dari Tangan Gebu. Bagi memeriahkan dan support giveaway dari rakan blogger kita. 

Nak join boleh klik banner.


Hadiah untuk pemenang yang join Giveaway Contest Tangan Gebu.


Hadiah Pertama (Worth more than RM60)


Hadiah Kedua


Hadiah Ketiga
Hadiah Keempat


Hadiah saguhati:

Blog anda akan berada dalam blog list favourite Tangan Gebu selama sebulan.








Continue Reading

24 December 2020

Review Makan Poketto by Uncle Hashim

 

Pernah dengar atau pernah makan Poketto by Uncle Hashim? Gee pun baru dengar ni. Pertama kali Gee beli dan cuba juga. Untuk packaging dia macam dalam gambar bawah ni. Warna kotak merah. 




Dalam dia pulak macam dalam gambar bawah ini. Ada 6 jenis Poketto dengan 6 perisa berbeza. Semua sedap rada dia. Macam makan aiskrim pulak hehe. 



Poketto ini ada perisa pandan gula melaka, oreo cheesecake, mangi cheesecake, berry dan belgian coklat. Satu lagi akan datang perisa durian pulak. 



Harga sekotak RM 16. 


So far Gee makan sedap. Bagi yang suka desert boleh cuba Poketto ni. Bagi yang dah makan korang rasa macam mana??




Continue Reading

19 December 2020

Suplemen untuk Kulit Cantik dari Dalam


Cantikkan kulit dari dalam. Biasa kebanyakan ramai nak cantikkan kulit dari luar dengan skincare-skincare. Tapi kalini Gee kongsikan cara untuk mencantikkan kulit dari dalam pula. Kulit adalah cerminan kepada dalaman kita. Apa yang kita makan setiap hari memainkan peranan penting dalam kesihatan kulit. Mendapat nutrien yang betul bukan sahaja penting untuk meningkatkan kecantikan semula jadi kulit tetapi juga menjadikan kulit kita lebih cantik berseri, sihat dan awet muda. 



Apakah nutrien penting untuk mencantikkan kulit kita dari dalam?


1. KOLAGEN 
Untuk Menyokong Kulit Yang Lebih Tegang

Mula mengambil kolagen dari sekarang kerana ia bagus untuk: 
  • Memulihkan kemerosotan semula jadi kolagen, maka keanjalan kulit menjadi lebih baik.
  • Nikmati kulit yang lembut dan lebih tegang. 
  • Meningkatkan kelembapan kulit, mengurangkan kekeringan dan pengelupasan wajah.
  • Meminimumkan penampakan pori, garis halus dan kedutan.
  • Mengurangkan penampakan parut. 
  • Membantu menegangkan dan menaikkan payudara.
  • Menyokong penghasilan keratin untuk rambut yang lebih kuat.
  • Mengurangkan kerapuhan kuku sebanyak 43% dengan pengambilan harian.


2. VITAMIN C 
Untuk Perlindungan Antioksidan

Pengambilan vitamin C digalakkan setiap hari bagi membantu;
  • Mempertahankan daripada radikal bebas.
  • Melindungi kolagen dari kerosakan oksidatif.
  • Menggalakkan sintesis kolagen dan pertumbuhan semula kulit.
  • Mengurangkan penampilan kedutan, melegakan kulit kering dan kasar.
  • Bertindak sebagai agen penyahpigmentasi dan anti-radang.
  • Membantu penyembuhan luka.
  • Melindungi daripada sinaran UV.
  • Menggalakkan penyerapan zat besi, yang diperlukan untuk menjadikan rambut kita kuat dan sihat. 
  • Mengekalkan integriti kuku.


3. PROTEIN SOYA 
Untuk Membina Kulit yang Sihat

Sebab apa pengambilan protein penting untuk kulit kita?
  • Memperbaiki dan menghasilkan sel dan tisu kulit yang baru.
  • Menghasilkan hormon yang sihat dan enzim penting untuk kulit.
  • Menyokong penghasilan asid amino glutathione yang membantu melindungi sel kulit daripada kerosakan akibat cahaya matahari.
  • Merangsang penghasilan asid hialuronik untuk mengikat dan mengekalkan air dalam sel kulit, memastikan penghidratan dan kelembapan kulit yang optimum.
  • Menghalang proses penguraian kolagen dan elastin untuk mengurangkan kedutan, perubahan warna dan memperbaiki penampilan kulit secara keseluruhan.
  • Memperbaiki tekstur kulit dan mencerahkan pigmentasi kulit untuk kulit yang berseri dan bersinar.
  • Menyediakan asid amino perlu (yang tidak dihasilkan di dalam badan anda) untuk mengoptimumkan fungsi kulit. 


4. POLIFENOL 
Pelindung UV Dari Dalam

Pernah dengan polifenol? Polifenol ialah sekumpulan sebatian yg dihasilkan daripada buah-buahan dan tumbuhan. Ia memberi warna dan melindungi tumbuhan dari penyakit & jangkitan. Polifenol juga tinggi dengan antioksidan.

8 kebaikan polifenol

Polifenol melindungi kulit kita daripada sinar UV berbahaya dan serangan radikal bebas. Antara kebaikan polifenol:
  • Menghentikan penguraian kolagen dan elastin, meningkatkan penghasilan kolagen.
  • Mengurangkan keradangan.
  • Memudarkan garis halus dan kedutan.
  • Mengurangkan pembentukan pigmentasi, penyebab jeragat.
  • Menggalakkan kulit kelihatan lebih tegang dan lebih muda selalu. Kira penting untuk awet mudalah. 


Set Cantik dari Shaklee



5. VITAMIN B 
Selamat Tinggal Stress, Hello Jelita 

Vitamin B terkenal sebagai vitamin “anti-stress”. Tetapi tahu tak ia juga penting untuk kesihatan kulit, rambut dan kuku kita. 

Manfaat Vitamin B:
  • Mempercepatkan penyembuhan luka.
  • Mengurangkan perebakan jerawat dan kecelaan kulit.
  • Melindungi kulit daripada kerosakan sinar UV, mengurangkan risiko mendapat kanser kulit.
  • Menyokong pembentukan sel darah merah, yang membawa oksigen dan nutrien ke kulit kepala dan folikel rambut, membantu pertumbuhan rambut.
  • Meningkatkan fleksibiliti, kekuatan dan sinar rambut, sekaligus mengurangkan uban dan keguguran rambut.
  • Membina dan membaik pulih tisu kuku, menguatkannya supaya tidak mudah patah atau sumbing.


Vitamin B-Complex Shaklee





Itulah 5 nutrien penting untuk mencantikkan dan menjaga kulit sihat dari dalam. Bukan untuk kulit saja, satu badan memang bagus juga. 




Berminat nak dapatkan set kulit ini, anda bolehlah terus menghubungi Gee di 013-5707182 atau klik gambar bawah ini untuk pautan whatsapp.









Rujukan: 

1. Poljšak, Borut, and Raja Dahmane. “Free radicals and extrinsic skin aging.” Dermatology research and practice 2012 (2012).
2. Miyazaki, K., Hanamizu, T., Iizuka, R., & Chiba, K. (2002). Genistein and daidzein stimulate hyaluronic acid production in transformed human keratinocyte culture and hairless mouse skin. Skin Pharmacology and Physiology, 15(3), 175-183.
3. Draelos, Z. D., Blair, R., & Tabor, A. (2007). Oral soy supplementation and dermatology. Cosmetic Dermatology-Cedar Knolls, 20(4), 202-207.
4. Zhou, Y., Zheng, J., Li, Y., Xu, D. P., Li, S., Chen, Y. M., & Li, H. B. (2016). Natural Polyphenols for Prevention and Treatment of Cancer. Nutrients, 8(8), 515. doi:10.3390/nu8080515.
5. Afaq, F., & Katiyar, S. K. (2011). Polyphenols: skin photoprotection and inhibition of photocarcinogenesis. Mini reviews in medicinal chemistry, 11(14), 1200–1215.
6. Joi A. Nichols, S. K. (2010). Skin photoprotection by natural polyphenols: anti-inflammatory, antioxidant and DNA repair mechanisms. Archives of Dermatological Research, 71-83.
7. Neiva, R. F., Al-Shammari, K., Nociti Jr, F. H., Soehren, S., & Wang, H. L. (2005). Effects of vitamin-B complex supplementation on periodontal wound healing. Journal of periodontology, 76(7), 1084-1091.
8. Yang, M., Moclair, B., Hatcher, V., Kaminetsky, J., Mekas, M., Chapas, A., & Capodice, J. (2014). A randomized, double-blind, placebo-controlled study of a novel pantothenic acid-based dietary supplement in subjects with mild to moderate facial acne. Dermatology and therapy, 4(1), 93-101.
9. Park, S. M., Li, T., Wu, S., Li, W. Q., Weinstock, M., Qureshi, A. A., & Cho, E. (2017). Niacin intake and risk of skin cancer in US women and men. International journal of cancer, 140(9), 2023-2031.
10. Institute of Medicine (1998). Food and Nutrition Board. Dietary Reference Intakes: Thiamin, Riboflavin, Niacin, Vitamin B6, Folate, Cobalamin. Pantothenic Acid, Biotin, and Choline. Washington, DC: National Academy Press.
11. Catani MV, Savini I, Rossi A, Melino G, Avigliano L. Biological role of vitamin C in keratinocytes. Nutr Rev 2005;63:81–90.
12. Wolfgang Ko, Jean Krutmann. 2008. Protection from Sunburn with β-Carotene—A Meta-analysis. Photochemistry and Photobiology. 84: 284–288.
13. Cosgrove MC, Franco OH, Granger SP, Murray PG, Mayes AE. Dietary nutrient intakes and skin-aging appearance among middle-aged American women. AmJ Clin Nutr. 2007;86(4):1225-1231.
14. Telang, P. S. (2013). Vitamin C in dermatology. Indian dermatology online journal, 4(2), 143.
15. Fujimoto Y et al. (2007). A Study on the Usefulness of Orally Administered Collagen Peptides Derived from Edible Marine Fish Scales on Human Skin and Hair. Fragrance Journal, p75-79.
16. Porksch E, Segger D, Degwert J, Schunck M, Zague V, Oesser S. Oral supplementation of specific collagen peptides has beneficial effects on human skin physiology: a double-blind, placebo-controlled study. Skin Pharmacol Physiol. 2014;27(1):47-55.
17. Matthias CA, Fernandes D, Kolokythas P, Kaplan H, Vogt P. Percutaneous collagen induction therapy: an alternative treatment for scars, wrinkles, and skin laxity. Plastic Reconstruct Surg. 2008;121(4):1421-1429.



Continue Reading

16 December 2020

15 December 2020

11 December 2020

09 December 2020

Ubat Selsema Kuning atau Vitamin C Lagi Bagus?


Kenal tak ubat ni? Ubat selsema warna kuning. 



Dulu bila bersin tak berhenti, selsema memang Gee makan ubat kuning ni. Terus mengantuk jadinya bangun tidur terus ok selsema. Magik ubat ni. Gee rasa ramai je yang pernah makan ubat ni kan. Gee lupa pulak nama dia dulu. Lebih 10 tahun lepas kot.

Bila bangun dari tidur tu rasa letih juga badan. Ubat ni buat kita rasa nak tidur terus. Macam tak sedar ibarat deep sleep walaupun siang hari. Betul tak??



Bagaimana saya berhenti makan ubat selsema dan baiki masalah bersin dan selsema?

Gee dulu ada resdung jenis bersin. Pagi bersin. Kena habuk debu pun bersin. Tu zaman dulu.
Tapi sejak Gee kenal Vitamin C dan makan vitamin C tiap hari sejak 2014 dah ok. Sekarang boleh kata tak ada. Jika ada kena pun cepat elok.

Nampak tak pentingnya vitamin C ni. Membantu kuatkan imun badan. Yang kerap selsema, demam, bersin juga ada kaitan dengan sistem imun yang rendah.

Sebab tu kena makan vitamin C ni tiap hari. Sebab badan kita tak mampu hasil vitamin C sendiri juga tau. Korang boleh ambil vitamin C dari makanan dan suplemen. Macam Gee tambah makan suplemen Vitamin C sebab nak dapat dos yang betul cukup. 

Gee pengamal tegar Vita C Plus Shaklee sejak dulu (2014) sampai sekarang. Vitamin C ini dari sumber semulajadi.Diekstrak dari jagung. Sebiji khasiat dia bersamaan 7.5 Biji oren atau 500mg vitamin C yang dilepaskan secara berperingkat dalam badan. 




Maksudnya badan terima vitamin C tiap jam selama 5 jam. Tu sebab Gee suka efek makan vitamin C shaklee ni. Berkesan dan baik untuk kesihatan. 


Jika ada resdung, bersin, kerap demam dan selsema makanlah vitamin C setiap hari. Gee jika boleh nak elak makan ubat, sebab dah ada pilihan vitamin semulajadi yang lebih baik dan berkesan pada Gee. 

Bonus bila makan Vitamin C ni bagus juga untuk kulit dan membantu dalam penghasilan kolagen. Ye lah makin berumur makin kurang kolagen, jadi makan Vitamin C boleh lah tambah sikit kan. 





Baca juga:












Continue Reading

07 December 2020

5 Fakta Penting Vitamin C Yang Ramai Nak Tahu

 

Vitamin C terkenal sebagai vitamin serba boleh kerana ada banyak manfaat. Kalini Gee akan memberikan jawapan terhadap soalan-soalan yang mungkin ramai nak tahu mengenai vitamin C dan betapa penting ia untuk kesihatan badan.





1. Bolehkan mengambil dos vitamin C yang lebih tinggi pada satu masa atau mengambil dos vitamin C yang kecil sepanjang hari?

Vitamin C tidak dihasilkan oleh badan, oleh itu kita perlu menambah vitamin penting ini melalui diet. Walaupun ada mengambil kuantiti vitamin C yang tinggi, badan hanya boleh menyerap apa yang diperlukan dan membuangnya jika berlebihan. 

Sebab itu pilihan untuk mengambil vitamin C melalui Sustained Release Vita-C Plus™ dimana 100mg vitamin C dilepaskan setiap jam, sepanjang lima jam bagi memastikan penyerapan maksimum pada badan. Warga emas dan mereka yang merasa tidak sihat mungkin memerlukan rangsangan tambahan vitamin C bagi perlindungan tambahan.


2. Saya makan makanan sihat termasuk buah-buahan dan sayuran. Perlukah saya mengambil suplemen vitamin C lagi?

Kandungan vitamin C dalam buah-buahan dan sayuran mungkin berbeza-beza, terutamanya selepas membasuh, memotong dan memasak. Untuk mendapatkan 500mg vitamin C, kita perlu makan buah oren sebanyak 7.5 biji, 6 cawan brokoli atau 119 batang lobak merah. 

Tapi mustahil untuk mencapainya dalam diet harian, kerana kos yang tinggi. Cara bijak adalah dengan mengambil melalui suplemen. Sustained Release Vita-C Plus™ hanya memberikan kos 40 sen sahaja setiap biji!


3. Berapa banyak vitamin C yang perlu saya makan setiap hari?

Kajian yang dijalankan oleh Institut Perubatan (IOM) menunjukkan bahawa pengambilan vitamin C yang tinggi mempunyai risiko ketoksikan yang rendah dan kesan buruk telah dilaporkan apabila penggunaan harian adalah 3000mg/ hari. Kementerian Kesihatan Malaysia telah menggariskan pengambilan vitamin C maksimum kepada 2000mg/hari.


4. Saya mempunyai gastrik. Saya dengar bahawa pesakit gastrik tidak digalakkan untuk mengambil suplemen vitamin C.

Ini adalah tanggapan yang salah. Terdapat pelbagai sumber suplemen vitamin C yang diperbuat daripada bahan-bahan yang tidak akan menyebabkan sakit gastrik. Pilihlah vitamin C yang diekstrak dari jagung yang lembut serta sensitif pada perut.


5. Shaklee Sustained Release Vita-C Plus™ mempunyai komponen yang dipanggil bioflavonoid. Apakah ia?

Bioflavonoid adalah antioksidan yang hanya terdapat dalam tumbuhan dan buah sitrus. Mereka bekerja secara gabungan dengan vitamin C untuk meningkatkan penyerapan dan penggunaannya. Sebagai contoh, bioflavonoid boleh ditemui dalam pulpa dan sabut putih yang terdapat di tengah buah sitrus. Ada yang berasa pahit dan kenyal dan biasanya ia dibuang. Di Shaklee menggunakan bioflavonoid daripada buah sitrus, untuk memberi kebaikan menyeluruh yang terdapat dalam setiap tablet yang mudah ini.



Dapatkan Dos Harian Vitamin C

Kita boleh mengambil Vitamin C dari sumber makanan harian. Ada banyak jenis sayuran dan buah kaya vitamin C.



Bukan untuk kulit saja, Vitamin C penting untuk satu badan kita.





Suplemen Vitamin C

Sustained Release Vita-C Plus™, Vitamin C Semulajadi dari Shaklee. Vitamin C ini yang Gee makan sejak dari tahun 2014 lagi. Lama dah kan? 

 



Vitamin C Shaklee dalam bentuk tablet. Sehari boleh ambil 1 tablet. Anggaran dalam 6 bulan jika makan sehari sebiji. Harga juga jimat bawah RM 100 untuk kita makan dalam 6 bulan! 










Berminat nak dapatkan Promosi ini, anda bolehlah terus menghubungi Gee di 013-5707182 atau klik gambar bawah ini untuk pautan whatsapp.







Continue Reading

06 December 2020

Digital Arts Giveaway




Anda suka sekiranya gambar anda dilukis dan menjadi digital?
Tak tahu mana nak cari orang untuk lukis?
Nah...jom order dengan cik Cuya kita.
Harga serendah RM6 sahaja untuk seorang!








Pemenang akan dicabut undi secara manual ya.


HADIAH???

TEMPAT PERTAMA

2 buah Digital Drawing


TEMPAT KEDUA & KETIGA

Sebuah digital drawing


Giveaway bermula 5 Dec - 5 January 2021



Continue Reading

05 December 2020

Cara Sistem Imun Bekerja Melindungi Badan Kita

 

Sistem imun sangat penting untuk badan kita. Ia umpama tentera yang akan bekerja melindungi badan setiap masa dari serangan virus, kulat dan bakteria. Sistem imun juga bertindak melindungi badan dari jangkitan dan pertumbuhan sel tidak normal. 



Bagaimana cara sistem imun badan ini bekerja untuk melindungi tubuh badan kita?

Ada 3 tahap sistem imun badan kita berfungsi untuk melindungi badan dari segala serangan. 

Tahap 1 

Peringkat pertama pertahanan badan kita terdiri daripada kulit, peluh, air mata, air liur, mukus dan asod perut yang akan menghalang, memerangkap atau membunuh kuman daripada masuk ke dalam badan kita. 

Tahap 2

Apabila kuman berjaya melalui tahap pertama tadi, lapisan kedua badan pula kan bertindak yang terdiri daripada sel-sel imun, termasuk sel darah putih dan sel pembunuh semulajadi. Pada tahap ini juga protein isyarat imun yang dipanggil Interferon bertindak untuk mengaktifkan dan meningkatkan tindak balas imun untuk melindungi daripada serangan kuman. 

Tahap 3

Pada tahap ketiga, sistem pertahanan badan bertindak balas secara khusus terhadapa jenis kuman tertentu dan akan mengingatinya. Jika ia menyerang lagi maka badan akan bertindak balas dengan segera dan tepat. 

Tahu tak? Tindak balas imun boleh menyebabkan kerosakan pada sel-sel badan kita. Untuk memastikan sel-sel dapat pulih dengan sendirinya, badan kita memerlukan nutrien yang cukup.


Nutrien untuk merangsan sistem imun badan

  • Protein - Membantu menyokong penghasilan antibodi badan dan merendahkan peluang kuman untuk masuk ke dalam badan. Protein ESP.
  • Vitamin dan Mineral - membekalkan nutrien yang lengkap agar sistem imun dapat berfungsi dengan optimum. Dapatkan dari Vitalea.
  • Omega 3 - terbukti dapat membantu untuk mencapai kesihatan optimum badan, mengurangkan keradangan dan gerak balas imun yang terlalu aktif. Dapatkan dari Omega Guard.
  • Vitamin C - adalah otot sistem imun. Ia menggalakkan fungsi sel darah putih seperti mencari, memerangkap dan memusnahkan benda asing yang cuba masuk ke dalam badan kita. Dapatkan dari Vita C Plus.
  • Bawang putih - antibiotik semulajadi yang kuat dan berupaya meningkatkan sel darah putih.
  • Biji labu, biji plantago, bunga Safflower, honeysuckle Jepun - secara semulajadi boleh meningkatkan tahap interferon badan dan menyediakan sokongan imun pada peringkat sel. Dapatkan semuanya dari sekotak Nutriferon.
  • Resveratrol dan Polifenol - meningkatkan kegiatan sel-sel pembunuh semulajadi semasa membaiki dan melindungi sel-sel DNA badan kita. Boleh dapatkan dari Vivix atau ResV.



Cukupkan badan dengan nutrien yang betul dapat membantu memantapkan sistem imun badan kita.

Apapun yang penting jaga makan minum, kawal stress dan tekanan sebab stress boleh melemahkan fungsi imun badan kita dan amalkan gaya hidup sihat. 


Masa wabak covid-19 sekarang penting kuatkan sistem imun badan. Moga semua dilindungi dan jagalah kesihatan sebaiknya. 



Continue Reading

02 December 2020

Promosi Skincare Youth Shaklee December 2020

 

Assalamualaikum dan hi semua! Berita baik bulan ini ada lagi Promosi Best dari Shaklee Malaysia iaitu Promosi Skincare Youth! Gee memang suka promosi bulan ni. Sebab ada guna skincare Youth juga. Hehe.

Untuk promosi Shaklee bulan ini, tiap belian Cleanser Youth bersama mana-mana item skincare Youth akan dapat PERCUMA POSTAGE dan PERCUMA POUCH Shaklee yang Limited Edition tu. Dapat 1 pouch bag tapi warna secara rawak ikut Shaklee bagi. Best kan??


Boleh pilih nak Set Youth Duo yang mana satu. 

1. Set Clenaser + Eye Treatment 



2. Set Clenaser + Toner 



3. Set Clenaser + Lock Day Cream



4. Set Clenaser + Radiance C+E 



5. Set Clenaser + Night Cream 



6. Set Clenaser + Moisturizer SPF 50 




Info dan cara menggunakan skincare Youth boleh rujuk di sini,

5 langkah guna Youth

Kelebihan dan Kebaikan skincare Youth

Koleksi Testimoni Youth






Berminat nak dapatkan Promosi ini, anda bolehlah terus menghubungi Gee di 013-5707182 atau klik gambar bawah ini untuk pautan whatsapp.




Continue Reading

01 December 2020

15 Tips Penarik Rezeki

Tips dan Amalan Penarik Rezeki

Ada beberapa tips atau amalan yang kita boleh buat setiap hari untuk menarik rezeki atau agar hidup kita sentiasa mudah dan berkat.

1. Bangun pagi, jangan buat apa-apa, tarik nafas panjang-panjang dan terus cakap Alhamdulillah. Bersyukur sebab Allah masih memanjangkan lagi umur kita untuk hari ini. 

2. Mulakan dengan solat sunat Tahajud 2 rakaat. Kalau tengah di timpa ujian, sentiasa istighfar . Menangis dan merayulah pada Dia. Selepas itu solat fajar 2 rakaat dan solat subuh. Lepas subuh boleh luangkan masa baca al-quran atau yaasin. 




3. Buat solat sunat Dhuha 2 rakaat . Boleh buat ikut rakaan yang kita nak. Baca doa Dhuha dengan penuh kesungguhan di hati. Boleh ulang baca doa dhuha sebanyak 3 kali atau 7 kali. 


Cara Solat Dhuha


4. Set target dalam diri mulai hari ini nak fokus dan semangat dengan kerja atau berniaga, elakkan membawang atau gosip dengan kawan-kawan kerja atau kuliah.

5. Lidah sentiasa berzikir dan menyebut nama Allah, Allah, Allah. Sehinggakan tak sedar dah zikir nama Allah sebanyak 1,000 kali! Boleh juga zikir lain seperti selawat dan istighfat sebanyak 1000 kali sehari. Buat target nak zikir harian berapa. 





6. Setiap kali beli makanan, niatkan bagi duit lebih pada penjual itu untuk sedekah makanan pada orang seterusnya.

7. Setiap kali waktu solat, paksa dan latih diri untuk solat awal waktu. Sebab bila solat awal waktu ni, kita akan rasa masa berjalan begitu panjang dan tenang. 

8. Setiap kali habis solat, jangan tergesa-gesa bangun, duduk atas sejadah BERDOA BERSUNGGUH-SUNGGUH nak kaya cepat pada Allah. Dia kan Maha Memberi. Jangan minta dengan manusia. Minta pada Allah. Boleh cuba tulis DOA yang kita nak. Kiranya tiap kali solat tu kita baca doa yang sama setiap hari. 

9. Sentiasa ucapkan rasa syukur pada Allah, sebab bagi banyak sangat nikmat di dunia ini, walaupun kita tengah di uji! Boleh cuba tulis jurnal kesyukuran, iaitu apa yang kita dah dapat tiap hari Allah bagi. Lagi banyak bersyukur, lagi bagus, lagi Allah suka.

10. Tekadkan dalam diri, nak rajin untuk bersedekah. Tak kira dalam keadaan apa jua sekali pun, tetap ingin memberi. Jadikan amalan bersedekah setiap hari. macam Gee buat sedekah on9 dan set favourite mana-mana yang kita nak bantu. So tiap hari akan bersedekah. Jumlah tak kisah berapa janji ada sedekah tiap hari.




11. Video call atau call mak dan ayah, tanya kabar keluarga, lihat senyuman mereka, gelak tawa mereka. Siapa tahu, dalam tawa itu ada tangisan rindu. 

12. Buang perasaan benci, iri hati dan ego pada orang. Sentiasa jadi orang yang merendah diri dan orang yang sentiasa memaafkan kesalahan orang lain. 

13. Cara maafkan, sebelum tidur, tutup mata, bayangkan muka orang itu, sebut namanya 3 kali, dan katakan “Aku maafkan engkau dan sayangkan engkau kerana Allah Taala”. (Teknik bersihkan kolam jiwa).

14. Utamakan Allah dalam segala apa yang kita fikir, kita cakap dan kita rasa. Apabila kita kenal Allah dengan lebih dekat, maka hidup kita akan jadi lebih bahagia.

15. Akhir sekali, Berdamailah dengan masa lalumu supaya ia tidak akan merosakkan lagi masa sekarang yang kita sedang miliki, Sayangi diri sendiri.



Moga bermanfaat buat semua.

Semoga semua yang baca doa ini sentiasa dilimpahkan rezeki yang melimpah ruah tanpa henti, kaya raya, sihat tubuh badan , sentiasa dipermudahkan segala urusan dan sentiasa diberkatiNya. Aamiin ya Mujib. 



Continue Reading

29 November 2020

22 November 2020

Masalah Keputihan Hilang dengan Alfalfa Shaklee

 

Apa itu keputihan? 

Keputihan adalah perkara normal bagi setiap wanita. Keputihan dianggap normal jika cecair yang keluar adalah jernih, tak berwarna, tak berbau dan tak berasa gatal-gatal.  Keputihan menjadi bermasalah atau boleh juga dianggap berpenyakit jika cecair berwarna pekat, warna putih kekuningan , berbau , bergumpal dan berasa gatal.  Jadi jangan pandang remeh soal keputihan ini ya.





Tahukah anda?

Masalah keputihan ini berlaku akibat jangkitan kulat. Jika anda tak merawat dengan segera ia boleh merebak dan menyerang organ-organ penting lain di dalam badan dan ia juga boleh jadi penyebab anda tidak boleh hamil.

Sebab itu kita wanita terutama pasangan yang sudah berkahwin masalah keputihan boleh memberi kesan pada organ seksual lelaki kerana akan turut berasa melect, gatal dan merah-kemerahan. 


Bak kata Dr Hamid Arshat, 

Masalah keputihan atau vaginal discharge sering berlaku dan banyak puncanya. Ada yang disebabkan oleh kehamilan, hari subur/ovalasi, tapi yang sangat dikhuatiri adalah berpunca dari kanser atau ketumbuhan lain. Tapi punca paling sering berlaku ialah jangkitan kuman, bakteria, virus, kulat, fungus atau parasite. 

Keputihan sering berwarna kuning/hijau, gatal dan berbau. Kebanyakan ia tak memudaratkan sebaliknya hanya rasa tak selesa. Tapi ia boleh menyebabkan kemandulan, keguguran, kematian bayi, pendarahan dan kesakitan dan ada kalanya menyebabkan kanser. Jadi, berhati-hati dengan keputihan dan buat pemeriksaan jika ia makin teruk.



Masalah Keputihan Hilang dengan mengamalkan Alfalfa Shaklee
  • Alfalfa bersifat anti-kula jadi ia bagus untuk membantu masalah keputihan wanita.
  • Alfalfa juga membantu memastikan kawasan sekitar faraj beralkali. 


Testimoni Alfalfa untuk Keputihan














Tips Mencegah Keputihan
  • Menjaga kebersihan bahagian sulit selalu
  • Elak menggunakan pakaian dalam yang ketat
  • Jika period, kerap menukar pad selalu
  • Elak menggunakan pantyliner terlalu lama, guna bila perlu saja
  • Kawal stress
  • Kawal pemakanan tinggi gula dan tepung





Berminat nak dapatkan Alfalfa ini, anda bolehlah terus menghubungi Gee di 013-5707182 atau klik gambar bawah ini untuk pautan whatsapp.



Continue Reading