8 Kesalahan Menggunakan Mask Yang Perlu Dielakkan

Memakai mask sudah menjadi trend penting dalam rutin penjagaan kulit. Apabila kita menggunakan mask dengan cara yang betul sudah pasti ia sangat bermanfaat untuk kulit terutama menyelesaikan masalah kulit seperti kulit mudah berjerawat, kulit kusam, kulit kering & berminyak, liang pori besar, blackhead dan whitehead.


kesalahan menggunakan clay mask


Tetapi boleh jadi sebaliknya bila kita tidak menggunakan mask dengan cara betul. Beberapa kesalahan dan kesilapan berikut boleh mengganggu kita untuk mendapatkan kesan terbaik hasil penggunaan mask.


8 Kesalahan Menggunakan Mask Yang Perlu Dielakkan


Kesalahan #1 Tidak Memilih Mask Yang Sesuai Dengan Kulit Muka

Memilih mask yang sesuai dengan kulit juga penting sama seperti kita memilih pencuci muka yang serasi dengan kulit. Misalnya, jika kulit kering sebaiknya menggunakan "hydrating mask" dan jika kulit berminyak dan berjerawat menggunakan "clay mask". Jangan memilih hanya kerana 'review' dan testimoni kawan atau orang lain semata. Mungkin sesuai untuk kulit dia tapi tidak untuk kulit kita.


Kesalahan #2 Tidak Mencuci Muka Sebelum Memakai Mask

Perkara utama sebelun memakai mask pada muka ialah hendaklah membersihkan muka terlebih dahulu. Jika tidak, kemungkinan muka kita ada terdapat kotoran dan bakteria bila menggunakan mask. Sebaiknya guna pencuci muka yang lembut pada kulit, tidak bersabun dan mampu membersihkan segala kotoran, sisa makeup dan minyak pada muka.

Contohnya seperti pencuci muka Youth Luminous Gel Oil Cleanser. Pencuci muka dengan gabungan 'gel' dan 'oil' yang mampu membersihkan kotoran dan minyak pada muka. Pencuci muka ini juga bebas sabun yang tak membuatkan kulit kering sebaliknya kulit rasa lembut dan segar. Ia juga mengandungi pH yang seimbang dengan kulit muka dan pencuci muka yang kaya dengan vitamin antioksidan untuk merawat kulit.


Kesalahan #3 Tangan Kotor

Sama seperti muka, tangan kita juga mesti bersih dan tak kotor semasa menggunakan atau menyapu mask di muka. Kemungkinan ada kotoran, minyak dan bakteri di tangan yang kemudian boleh berjangkit di muka kita. Paling baik mencuci tangan dengan sebersihnya dahulu sebelum memakai mask.


Kesalahan #4 Menggunakan Terlalu Banyak Mask

Kurang adalah lebih baik. Jangan terlalu banyak menyapu mask di muka. Paling baik sapu rata ke seluruh wajah.


Kesalahan #5 Menggunakan Mask Hanya Pada Waktu Siang Saja

Penggunaan mask ada waktu siang atau malam adalah boleh tapi kita perlu memilih mask yang betul-betul sesuai dengan muka kita.


Kesalahan #6 Membiarkan Mask Terlalu Lama Di Muka

Ada yang ingat bila kita biarkan lama mask di muka adalah lebih baik. Tetapi sebaliknya ia tidak akan memberi manfaat lebih pada kulit. Paling baik ikut segala arahan yang tertera. Biasanya ia mengambil masa dalam 10-15 minit sahaja.


Kesalahan #7 Tidak Menggunakan Pelembap Selepas Memakai Mask

Selepas penggunaan mask, paling baik menggunakan pelembap dan rutin penjagaan kulit yang lain. Misalnya, macam biasa yang saya sendiri amalkan, lepas membersihkan mask, saya memakai pelembap wajah iaitu Youth Perfecting Skin Toner untuk mengekalkan kelembapan wajah, mengecilkan pori-pori dan 'exfoliate' muka.


Kesalahan #8 Tidak Konsisten Dalam Penggunaan Mask

Ramai yang suka memakai mask tapi tidak semunya konsisten. Sama seperti rutin penjagaan kulit yang lain, kita boleh memakai mask sekurangnya 2-3 kali seminggu. Dan ia juga bergantung kepada jenis mask yang kita gunakan. Apapun konsisten itu penting. Bila rajin menggunakan mask muka barulah kita bakal mendapat kesan yang dingini pada kulit. 


Itulah dia 8 kesalahan dalam penggunaan mask muka yang perlu kita elakkan. Sebaiknya ikut tips-tips menggunakan mask muka yang betul untuk mendapat kesan terbaik. Paling penting sekali pilih mask muka yang sesuai dengan kulit.



Dah baca?

Mask terbaru dari Youth, Purifying Clay Mask dan Hydrating Gel Mask.

6 Cara Memakai Clay Mask Yang Betul dan Berkesan 






Post a Comment

6 Comments

  1. oohh...gitu cara pakainya...dah lama juga tak pakai mask

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya.. moga bermanfaat.. dah tau cara pasni senanglah hihi

      Delete
  2. Ai selalu tak konsisten. Kadang sebulan sekali je pakai sebab baru teringat.

    ReplyDelete
  3. Selalu part yang ‘tidak konsisten’ tu je yang tengah hadapi. Sebab mask ni leceh, merimaskan 😂

    ReplyDelete
  4. Selalu part yang ‘tidak konsisten’ tu je yang tengah hadapi. Sebab mask ni leceh, merimaskan 😂

    ReplyDelete