10 Makanan Terbaik Bantu Bakar Lemak

Jenis-jenis makanan yang boleh membantu membakar lemak dalam badan. Untuk mereka yang nak mengurangkan berat badan, pemakanan sangat-sangat mempengaruhi. Misalnya makanan pembakar lemak dapat membantu mempercepatkan metabolisme, membina otot dan tubuh kekal dalam proses untuk mengurangkan berat badan.

Tahu tak yang metabolisme juga boleh menukar makanan yang kita makan kepada tenaga.

Apa dia makanan pembakar lemak terbaik dan boleh membantu mereka yang nak menurukan berat badan? 

10 Jenis Makanan Terbaik Yang Membantu Membakar Lemak 

1.Buah-buahan jenis limau
Buah jenis ini akan membantu meningkatkan paras insulin dalam badan. Dia juga membantu kita kurang rasa lapar.


Contoh buah lemon dan oren mengandungi serat, rendah kalori dan kadar air tinggi boleh mengurangkan berat badan kita.


2.Sayur-sayuran dan buahan yang sihat
Mengambil sayur-syuran dan buah-buahan sangat penting dalam rutin pemakanan harian kita. Sebabnya buah dan sayur mengandungi pelbagai zat galian, vitamin dan serat yang sangat penting untuk tubuh badan kita.


Dan ia juga bebas kolesterol serta mempunyai kandungan lemak dan kalori yang mudah. Dan meminum banyak air juga membantu membakar lemak dan menurunkan BMI.


3.Telur
Telur adalah sumber protein seimbang yang baik dan ia boleh membantu membakar lemak berlebihan. Ia juga dapat menahan otot semasa kita kehilangan berat badan.




4.Cili
Makin pedas cili makin bagus efek dia. Cili adalah makanan pembakar lemak yang boleh meningkatkan metabolisme dan membantu membakar kalori.



5.Yogurt rendah lemak
Yogurt rendah lemak adalah sumber terbaik dan sihat dari segi protein dan kalsium. Ia terbukti boleh membantu mempercepatkan metabolisme badan.


Ada satu kajian mendapat seseorang yang mengamalkan diet dengan yogurt rendah lemak boleh mengurangkan berat badan hingga 2 kali lebih cepat! Kenapa? Sebab mereka memperoleh sekurangnya 1200 mg kalsium sehari berbanding mereka yang kurang mendapat kalsium.

6.Bijirin
Ia boleh membantu memelihara kadar insulin yang rendah untuk meningkatkan metabolisme tubuh selepas makan.


Tapi elakkan bijirin yang telah ditapis kerana ia menyebabkan kadar metabolisme badan akan mula menyimpan lemak.


7. Cuka
Ia mengandungi asid untuk membantu badan memecah lemak yang berlebihan.




8. Makanan kekacang
Contohnya tauhu dan edamame antara protein yang sihat. Ia boleh membantu meningkatkan metabolisme dan menurunkan peratusan lemak badan.




9. Daging yang tak berlemak
Lemak pada daging itik dan ayam mesti dibuang. Contihnya membuang kulit dulu pada daging sebelum ia dimasak.


Ia adalah makanan terbaik untuk pembakaran lemak kerana tubuh menggunakan lebih banyak kalori untuk mencerna. Pastikan sentiasa memilih dada ayam tanpa kulit untuk hasil terbaik.


10. Asdi lemak Omega 3
Ia merupakan sumber protein yang sangat baik dan juga boleh membantu mengurangkan berat badan. Selain itu, asid lemak omega 3 juga dapat membantu membakar kalori dan menurunkan selera makan.



Itulah antara jenis makanan yang bagus untuk membantu bakar lemak dan ia juga baik untuk badan. 

Menurut Christien Gerbstadt, ahli diet dan jurucakap American Dietetic Association, kadar metabolisme yang lambat bukan hanya disebabkan usia, tapi juga dikaitkan dengan komposisi badan. Ia termasuk faktor genetik, diet dan aktiviti kecergasan.



Baca juga;



Post a Comment

3 Comments