10 Makanan Sumber Kalsium untuk Ibu Hamil

Makanan yang ada kalsium untuk ibu hamil. Kalsium sangat penting untuk ibu masa hamil. Malah keperluan kalsium meningkat kerana ia penting untuk pembentukan tulang bayi dan gigi dalam kandungan. Walaupun ibu ada sumber kalsium tapi tidak cukup sebab itulah ibu perlukan lebih banyak kalsium. 

Apakah makanan sumber kalsium yang baik untuk diambil ibu masa hamil?

Berikut merupakan makanan sumber kalsium untuk ibu hamil yang boleh diambil:

1. Almond 

Makanan sumber kalsium untuk ibu hamil

 Almond juga antara pilihan makanan yang baik yang ada kalsium dan vitamin E untuk diambil ibu hamil.

2. Aprikot

Makanan sumber kalsium untuk ibu hamil

Boleh juga menambah buah aprikot dalam makanan harian ibu hamil kerana ia juga ada kalsium. Boleh dicampur dalam salad, dimakan waktu sarapan atau bila-bila masa.

3. Betik

Makanan sumber kalsium untuk ibu hamil

Buah betik dikatakan termasuk dalam makanan yang ada kalsium. Sebiji buah betik membekalkan dalam 20 mg kalsium. Betik juga ada vitamin A dan vitamin C. 

4. Kiwi

Makanan sumber kalsium untuk ibu hamil

Kiwi kaya dengan kalsium dan vitamin C yang bermanfaat buat ibu hamil. Selain menambah sumber kalsium ibu ia juga bagus untuk kesihatan fungsi imun badan dan kulit si ibu. 

5. Sayuran Hijau

Makanan sumber kalsium untuk ibu hamil

Sayur hijau seperti bayam juga ada kalsium dan vitamin yang baik untuk diamalkan ibu masa hamil. Bayam membekalkan 88 mg kalsium dalam 100 gram bayam. Sayur lain seperti bayam, sawi, brokoli juga boleh diambil setiap hari. Cara terbaik untuk mendapat manfaat dari sayur dengan merebus atau dikukus. 

6. Tauhu

Makanan sumber kalsium untuk ibu hamil

Tauhu juga ada kalsium, magnesium, protein dan zat besi. Ibu hamil boleh mengambil tauhu samada dalam campuran makanan dan direbus. 

7. Susu penuh kalsium

Makanan sumber kalsium untuk ibu hamil

Susu paling femes dan sering menjadi pilihan utama bagi ibu hamil. Biasanya susu membekalkan 300 mg kalsium untuk satu cawan susu. Sebaiknya pilih susu yang tiada pemanis berlebihan, ada vitamin D kerana vitamin D penting untuk penyerapan kalsium dalam badan. 

8. Yogurt

Makanan sumber kalsium untuk ibu hamil

Yogurt juga baik untuk dimakan ibu dalam tempoh kehamilan. Yogurt tinggi kalsium, juga ada protein dan prebiotik (bakteria baik) yang baik untuk kesihatan ibu termasuk usus. Pilih yogurt jenis rendah lemak. 

9. Protein Soya ESP

ESP Shaklee

Soya ESP juga ada kandungan kalsium termasuklah protein, vitamin B, rendah lemak dan tiada kolesterol. Sesuai buat minuman harian si ibu sepanjang hamil dan juga selepas hamil.

10. Pil Kalsium OsteNutrix

Kalsium Ostenutrix Shaklee

Jika tak suka jenis minum susu, anda boleh mencuba pil kalsium Ostenutrix dalam bentuk kaplet mudah ditelan. Setiap satu kaplet membekalkan 250 mg kalsium. Jenis pil lebih diambil dan anda tahu berapa banyak kalsium diambil berbanding dengan makanan harian yang agak sukar untuk mengira jumlah kalsium. 


Makanan di atas semua boleh diambil setiap hari oleh ibu masa mengandung. Amalkan setiap hari untuk menambah keperluan kalsium harian ibu masa hamil dan juga bayi dalam kandungan.



Baca juga:

Makanan tinggi kalsium selain susu

Makanan yang boleh mengurangkan kalsium dalam badan

Vitamin tingkatkan imun ibu hamil 




Post a Comment

0 Comments