Vitamin Untuk Tingkatkan Imun Ibu Hamil

Bila tengok di media sosial makin hari makin ramai ibu hamil yang positig covid-19. Malah ada yang dah sarat mengandung terksa disuruh bersalin awal, terpaksa dibedah untuk mengeluarkan bayi walaupun bayi masih pramatang. 

Vitamin kuatkan imun ibu hamil


Kes terkini kita lihat ramai ibu yang terpaksa bersalin awal, melahirkan bayi pramatang dan akhirnya pergi dahulu meninggalkan bayi dan keluarga. Ibu hamil memang sangat berisiko tinggi. 

Apakah langkah persediaan awal untuk para ibu yang hamil perlu buat? 

Salah satunya bersedia dengan mengambil vitamin/suplemen yang boleh membantu meningkatkan sistem imun ibu dan janin dalam kandungan. 

Vitamin untuk tingkatkan sistem imun ibu hamil

1. Vitamin C

Vitamin paling terkenal untuk meningkatkan sistem imun semua orang termasuk ibu hamil. Masa mengandung si ibu lagi perlukan lebih vitamin C untuk keperluan janin dalam kandungan. Sebabnya bila mengandung hormon berubah boleh mempengaruhi sistem imun ibu dan lebih mudah terdedah kepada jangkitan. 

Vitamin C juga penting untuk kurangkan komplikasi masa hamil dan tingkatkan penyerapan zat besi bagi mengelak masalah anemia.

Perlukah vitamin C untuk ibu mengandung?


2. Vitamin B

Vitamin B Complex termasuk asid folik sangat penting untuk ibu hamil. Ia berperanan penting untuk mengekalkan sistem imun badan yang baik. 

Dah baca? Kepentingan asid folik untuk ibu hamil


3. Vitamin D

Cara terbaik boleh buat waktu pagi berjemur sekejap untuk dapat cahaya matahari yang kaya vitamin D waktu pagi. Tapi agak sukar untuk mendapatkan vitamin D yang cukup makanya para ibu boleh makanan dan supelemen vitamin D. Vitamin D penting untuk pembentukan tulang, kesihatan otot, saraf dan sistem imun. 

Baca juga; 3 sebab para ibu suka ambil Ostematrix

4. Protein Soya 

Protein juga salah satu bahan penting untuk membina sel imun. Ia membantu badan menyokong antbodi melawan sebarang jangkitan masa hamil, mengukuhkan struktur kulit dan merendahkan peluang kuman masuk badan si ibu sekaligus melindungi si ibu hamil dan bayi dalam kandungan. 

Kebaikan protein ESP untuk ibu hamil dan menyusu


5. Nutriferon

Ibu mengandung juga boleh mengambil Nutriferon masa hamil kerana ia boleh membantu mengakktifkan sistem imun badan dengan pantas. Ia juga mampu merangsang tindak balas imun agar sel imun boleh menyerang patogen dan menguatkan ketahanan sel badan. 


Set Imun Ibu Hamil
Set Imun untuk Ibu Hamil

6. Asid Lemak Omega 3

Omega 3 bersifat anti-radang, jadi ia penting untuk menurunkan keradangan dan membaiki sistem imun tubuh ibu masa hamil. Omega 3 juga bagus untuk perkembangan otak, mata dan sistem saraf bayi. 

Baca juga: Kebaikan Omega 3 untuk ibu hamil


Itulah 6 jenis vitamin / suplemen yang boleh para ibu sedang hamil atau mengandung ambil. Boleh ambil dari awal hamil sampai lepas bersalin dan berpantang juga boleh. Dalam cadangan vitamin untuk imun badan ini juga ada dalam set hamil yang Shaklee cadangakan. Jadi tiada masalah dan boleh terus amik. 


Baca juga:

Tips pemakanan masa hamil

Punca dan sebab sakit pinggang masa hamil

Pengalaman hamil, menyusu dan berpantang dengan Shaklee

Tips jerawat masa hamil




Berminat untuk mendapatkan Set Imun Shaklee ini anda boleh terus menghubungi Gee. Klik gambar untuk pautan whatsapp. 




Post a Comment

1 Comments