13 Cara menurunkan trigliserida tinggi dengan selamat, bahaya risiko sakit jantung!

Cara untuk menurunkan trigliserida tinggi dengan selamat. Risiko bahaya boleh membawa kepada sakit jantung dan stroke!

Cara menurunkan trigliserida tinggi dengan selamat

Apakah trigliserida?

Ia adalah sejenis lemak dalam darah. Ia adalah lemak daripada makanan yang kita makan. Kebanyakan lemak yang kita makan (seperti mentega) adalah dalam bentuk trigliserida. Jika mengambil banyak kalori, alkohol dan gula dalam badan, ia akan bertukar menjadi trigliserida dan disimpan di dalam sel lemak untuk digunakan sebagai tenaga. 

Tapi, tahap trigliserida yang terlalu tinggi dan berlebihan dalam darah boleh meningkatkan risiko serangan jantung dan stroke, Bahaya kan? Jangan risau kalini Gee nak kongsikan cara semulajadi untuk merendahkan paras trigliserida yang terlalu tinggi. 

Baca juga: Apakah Trigliserida Dan Bagaimana Ia Berbahaya Kepada Kesihatan

Cara menurunkan trigliserida tinggi dengan selamat
Paras trigliserida yang sihat adalah di bawah 150 mg/dL


13 Cara menurunkan trigliserida tinggi dengan selamat, membantu mengurangkan risiko sakit jantung

1. Makanan sihat seimbang
Amalkan diet seimbang yang mengandungi pelbagai jenis makanan seperti buah-buahan, sayur-sayuran, bijirin, protein rendah lemak, dan lemak baik seperti lemak tidak tepu.

2. Kurangkan gula
Elakkan pengambilan gula tambahan dan minuman manis, kerana gula boleh berubah menjadi trigliserida dan jika berlebihan boleh meningkatkan paras trigliserida dalam darah. Contohnya anda kena kurangkan makanan seperti coklat, kek, kuih muih, biskut, aiskrim, air soda, air bikarbonat, air jus dalam botol, donut, roti putih, makanan dalam tin seperti srikaya, jem. Semuanya tinggi gula dan ada bermacam perasa tambahan.
 
3. Amalkan Omega 3
Omega 3 adalah lemak sihat dan ia dapat membantu menurunkan kolesterol LDL termasuk trigliserida. Boleh ambil sumber omega 3 seperti minyak zaitun, kacang-kacangan, salmon, tuna, makarel, kembung dan alpukat.


4. Elak lemak tepu dan lemak trans
Lemak jenis ini adalah tidak sihat dan banyak ada pada makanan segera dan makanan bergoreng.

5. Bersenam
Amalkan senaman secara berkala. Boleh buat senaman mudah dan ringkas di rumah. Aktiviti fizikal dapat membantu menurunkan trigliserida dan menaikkan paras kolesterol baik HDL.


6. Kurangkan ambil alkohol
Jika anda minum alkohol, batasi pengambilannya. Alkohol boleh meningkatkan tahap trigliserida.

7. Kawal berat badan
Menurunkan berat badan secara berperingkat dapat mengurangkan pengambilan kalori dan ini secara tak langsung membantu mengurangkan kadar trigliserida dalam darah.

8. Elak merokok
Jika anda merokok, pertimbangkan untuk berhenti. Merokok juga boleh mempengaruhi tahap trigliserida.

9. Lebihkan serat
Makanan berserat boleh membantu melambatkan penyerapan lemak dan gula di dalam usus dan ini boleh membantu mengurangkan paras trigliserida dalam darah. Contoh serat banyak di dalam buah-buahan dan sayuran.

10. Pilih karbohidrat kompleks
Pilih bijirin yang tinggi serat seperti oat, beras perang, dan roti gandum untuk membantu mengawal tahap trigliserida.

11. Diet rendah karbohidrat
karbohidrat penting dalam makann harian tapi ambil dalam jumlah yang terkawal. Sebabnya korbohidrat dalam makanan juga boleh diubah menjadi trigliserida dan akan disimpan di dalam ael lemak. Lemak banyak, trigliserida tinggi, ini bahaya dan berisiko obesiti serta serangan jantung!

12. Kurangkan stres
Stres boleh mempengaruhi tahap trigliserida. Amalkan teknik penenangan seperti yoga, meditasi, atau senaman pernafasan.

13. Kacang soya
Soya mempunyai isoflavon iaitu sebatian tumbuhan yang banyak khasiat untuk kesihatan. Protein soya dikatakan dapat menurunkan kolesterol jahat LDL dan merendahkan kadar trigliserida. Bolehlah amik produk soya seperti tauhu, tempe, susu soya (pastikan pilih susu soya non-gmo dan dari sumber semulajadi).

Suplemen Shaklee untuk menurunkan trigliserida

Omega Guard - mengandungi asid lemak omega 3. Ia boleh mengurangkan tahap trigliserida darah, menaikkan kolesterol baik HDL dan menurunkan kolesterol jahat LDL.

Cara menurunkan trigliserida tinggi dengan selamat


ESP - Minuman soya semulajadi dan selamat diminum, juga ada kandungan isoflavon, rendah lemak, tiada kolesterol, tiada gula tambahan. Protein soya membantu meningkatkan paras lipoprotein berketumpatan tinggi, HDL (kolesterol baik), sementara menurunkan paras lipoprotein berketumpatan rendah, LDL (kolesterol tidak baik). Ia juga dapat membantu mengurangkan paras trigliserida (lemak dalam darah).

Cara menurunkan trigliserida tinggi dengan selamat



Jika ada masalah trigliserida tinggi boleh cuba suplemen shaklee selain menggunakn cara semulajdi. 

Ada banyak tips yang Gee kongsikan untuk membantu anda menurunkan trigliserida. Yang penting buat secara berperingkat jika tak boleh nak tukar terus. Ingatlah bahawa setiap perubahan kecil dalam gaya hidup boleh memberi kesan besar terhadap kesihatan kita. 



Baca juga:









Post a Comment

0 Comments