Ini Manfaat Asid Folik Untuk Wanita Yang Belum Berkahwin

Asid folik juga penting untuk wanita yang belum lagi berkahwin. Tak semestinya untuk ibu hamil saja. Sebenarnya ada beberapa manfaat lain asid folik buat para wanita. Berikut adalah beberapa kebaikan asid folik untuk perempuan yang belum lagi berkahwin.

Manfaat Asid Folik Untuk Wanita Yang Belum Berkahwin


7 Manfaat Asid Folik Untuk Wanita Yang Belum Berkahwin

1. Menggalakkan Kesihatan Reproduktif
Asid folik membantu dalam penghasilan DNA dan RNA, yang penting dalam proses pembiakan sel. Ini penting untuk kesihatan sistem reproduktif wanita.

2. Mengurangkan Risiko Kerosakan Sel
Asid folik bertindak sebagai penawar oksidatif, membantu melindungi sel-sel badan daripada kerosakan akibat radikal bebas dan toksin.

3. Meningkatkan Fungsi Saraf
Vitamin B9 ini juga membantu penghasilan neurotransmiter, yang berperanan penting dalam fungsi saraf yang baik. Ini dapat mengurangkan risiko tekanan mental dan masalah kesihatan saraf.

4. Kesihatan Kulit dan Rambut
Asid folik membantu dalam penghasilan kolagen, yang penting untuk kulit dan rambut. Kesannya jika rajin mengambil setiap hari dapat membantu mencantikkan kulit dan rambut yang sihat.

5. Mengurangkan Risiko Anemia
Asid folik juga membantu dalam pembentukan sel darah merah yang sihat, sekaligus dapat mengurangkan risiko anemia, terutamanya semasa haid.

6. Kesihatan Jantung
Asid folik dapat membantu mengurangkan tahap homosistein dalam darah, yang berkaitan dengan penyakit jantung. Ini menjadikannya nutrien penting untuk kesihatan jantung wanita.

7. Kesihatan Mental
Mengambil asid folik dapat membantu mengurangkan risiko masalah kesihatan mental seperti kemurungan dan kegelisahan.


Makanan kaya dengan asid folik

Untuk mendapatkan asid folik yang cukup setiap hari, rajin makan makanan yang tinggi kandungan asid folik.

Manfaat Asid Folik Untuk Wanita Yang Belum Berkahwin


Suplemen Asid Folik Shaklee

Untuk wanita yang mencari suplemen asid folik boleh cuba B-Complex Shaklee yang lengkap dengan asid folik. Boleh ambil sebiji setiap hari. Bukan hanya ada asid folik, tapi lengkap dengan semua jenis vitamin B iaitu vitamin B1, B2, B3, B5, B6, B7, B12. 

Manfaat Asid Folik Untuk Wanita Yang Belum Berkahwin


Kesimpulan
Asid folik adalah nutrien penting untuk wanita yang belum berkahwin. Lepas ini belahlah mengambil asid folik setiap hari untuk kesihatan yang lebih baik. 



Baca juga:




Post a Comment

0 Comments