Risiko dan Kesan Darah Tinggi Ketika Ibu Hamil

Masalah darah tinggi atau hipertensi adalah antara masalah kesihatan yang biasa berlaku pada ibu hamil. Ia boleh mempengaruhi kesihatan ibu hamil pada bila-bila masa sepanjang kehamilan. Tekanan darah tinggi masa kehamilan boleh dibahagikan kepada:
  • Sudah ada penyakit darah tinggi sebelum hamil lagi
  • Hipertensi masa hamil
  • Pra-eklampsia
Jom kalini Gee ingin kongsikan apakah risiko dan kesan kepada ibu mengandung yang ada penyakit darah tinggi.

Risiko dan Kesan Darah Tinggi Ketika Ibu Hamil


Risiko dan Kesan Darah Tinggi Ketika Ibu Hamil 

1.Kurang aliran darah ke plasenta
Jika plasenta tidak mendapat darah yang mencukupi, janin mungkin menerima kurang oksigen dan kurang nutrien. Ini boleh menyebabkan pertumbuhan perlahan (sekatan pertumbuhan intrauterin), berat lahir rendah atau kelahiran pramatang. Bayi yang dilahirkan lebih awal boleh mengalami masalah pernafasan, peningkatan risiko jangkitan dan komplikasi lain.

2.Gangguan plasenta
Dalam keadaan ini, plasenta berpisah dari dinding dalaman rahim sebelum bersalin. Preeklampsia dan tekanan darah tinggi meningkatkan risiko gangguan plasenta. Gangguan yang teruk boleh menyebabkan pendarahan berat, yang boleh mengancam nyawa ibu dan bayi anda.

Risiko dan Kesan Darah Tinggi Ketika Ibu Hamil


3.Pertumbuhan Intrauterin
Tekanan darah tinggi boleh menyebabkan pertumbuhan janin yang perlahan atau menurun. Atau kata lain pertumbuhan bayi terbantut. Bahaya kan darah tinggi ni?

Risiko dan Kesan Darah Tinggi Ketika Ibu Hamil


4.Kecederaan kepada organ-organ lain 
Tekanan darah tinggi yang tidak terkawal boleh mengakibatkan kecederaan pada otak, mata, jantung, paru-paru, ginjal, hati dan organ utama lain. Dalam kes yang teruk, ia boleh mengancam nyawa ibu.

5.Kelahiran Pramatang
Kelahiran lebih awal diperlukan untuk mencegah sebarang komplikasi yang boleh mengancam nyawa ibu dan bayi yang disebabkan tekanan darah tinggi semasa ibu hamil.

6.Risiko Penyakit Kardiovaskular 
Preeklampsia boleh meningkatkan risiko penyakit jantung dan saluran darah (kardiovaskular) pada masa akan datang. Risiko penyakit kardiovaskular juga lebih tinggi jika si ibu mempunyai preeklampsia lebih daripada sekali. Dan akan lebih tinggi risiko jika mempunyai kelahiran pramatang akibat tekanan darah tinggi semasa mengandung.


Kesimpulan
Darah tinggi semasa hamil adalah satu isu yang perlu diambil serius. Ibu hamil perlu berhati-hati terhadap risiko dan kesan darah tinggi kerana ia boleh memberikan kesan terhadap kesihatan ibu dan bayi yang bakal dilahirkan kelak. 





Suplemen Shaklee untuk Darah Tinggi



Post a Comment

0 Comments