Kenali 4 Organ Tubuh Badan Yang Melakukan Detox Setiap Hari


Kenali 4 Organ Tubuh Badan Yang Melakukan Detox Setiap Hari


Kita selalu menyebut detox. Tapi tahu tak apakah organ dalam badan anda yang bertugas menjalankan fungsi detox ini?

Organ dalam badan yang bertugas untuk detox sebenarnya sudah sedia ada dalam badan anda. Pentingnya untuk anda menjad organ ini sebaiknya supaya badan dapat melakukan detox setiap masa dan setiap hari. 

Apakah organ yang bertugas melakukan detox setipa hari?

4 Organ Tubuh Badan Yang Melakukan Detox Setiap Hari 

1.Paru-paru
Bertugas untuk membuang keluar segala jenis gas seperti gas karbon dioksida dari saluran darah.

Gambar: Google


2.Sistem Limpa
Pembuang sisa paling utama dalam badan. Ia akan membuang segala serpihan, patogen, sel darah mati dan toksin-toksin ini keluar dari tubuh badan. Kulit juga bertugas menyahtoksin melalui salah satu organ sistem limpa iaitu menerusi kelenjar peluh.

Gambar: Google


3.Buah Pinggang
Organ yang setiap hari berkerja membuang toksin atau detox tubuh anda setiap hari. Air dari darah dalam bentuk air kencing dan ia seterusnya dikeluarkan dari tubuh anda melalui pundi kencing. Jangan takut untuk kencing ya lepas ini.

Gambar: Google


4.Sistem penghadaman
Bertugas membantu meneutralkan pencemaran dan boleh memberitahu /beri signal kepada badan anda tentang beberapa jenis penyakit yang lain yang mungkin anda tidak sedar. Bahagian usus pula akan membawa keluar segala sisa dari tubuh badan anda setiap kali anda membuang. Rajinlah membuang tiap hari ya. Paling baik 1-2 kali sehari membuang. 

Gambar: Google



Sekarang anda sudah tahu organ apa yang melakukan proses detox dalam badan anda tiap hari. Jagalah organ dan kesihatan badan anda sebaiknya supaya ia boleh mengeluarkan semua toksin dari badan. Toksin-toksin ini perlu disingkarkan dan dibawa keluar. Jika banyak dan dibiarkan terkumpul dalam badan boleh menjejaskan fungsi sistem organ badan dan kesihatan badan.






Rajinlah untuk mendetoxkan badan anda setiap hari selepas ini. 

Ingat tu, detox ini bukan untuk kurus saja tapi untuk baik pulih sistem badan juga untuk badan kita sihat selalu!



Post a Comment

0 Comments