Suplemen Untuk Ibu Hamil dan Mengandung

Suplemen Untuk Ibu Hamil dan Mengandung. Pemakanan semasa hamil sangat penting bagi si ibu kerana apa yang ibu makan ia juga memberi kesan kepada perkembangan bayi dalam kandungan. Ada waktunya si ibu tidak dapat bekalan nutrein yang cukup dalam makanan harian sebab itu perlunya suplemen bagi ibu hamil untuk menambah keperluan nutrisi badan ibu dan bayi.

Suplemen Untuk Ibu Hamil dan Mengandung


Apakah supplemen yang sesuai diambil masa ibu sedang hamil?

Ada 6 jenis supplemen untuk ibu mengandung yang boleh diambil. Dan Gee sertakan juga Set Hamil Shaklee yang sesuai untuk wanita hamil.

1- Protein
Seperti kita tahu sel badan kita diperbuat daripada protein. Sebab itulah penting protein untuk membantu pembentukan otot dan organ bayi.

Protein cadangan ialah ESP. Rendah lemak, tiada kolesterol dan tiada gula tambahan. Ia juga dapat memberi tenaga pada si ibu, mencantikkan kulit ibu dan bayi. Protein ESP mengandungi indeks glisemik rendah, 37 jadi sangat sesuai untuk ibu yang ada sejarah diabetes bagi mengawal gula dalam darah.

2- Zat besi
Penting untuk mencegah anemia, kurang darah. Ibu perlukan darah yang cukup bagi menyokong pertumbuhan bayi dalam kandungan. Keurangan zat besi boleh memberi kesan kepada ibu, badan ibu lebih cepat letih dan bayi pula risiko lahir pra-matang.

Zat besi ibu boleh ambil dalam mutivitamin Vitalea.

3- Asid Folik
Asid folik paling penting untuk diambil awal sebelum hamil lagi baik. Asid folik boleh membantu mengurangkan risiko bayi cacat pada tulang belakang (kecacatan tiub neural) atau iaitu spina bifida ini berlaku apabila saraf di dalam tulang belakang terdedah dan rosak.

Asid folik boleh didapati dalm vitamin B-complex kerana asid folik adalah sebahagian dari vitamin B. Vitamin B6, pyridoxine juga dapat membantu ibu yang ada masalah morning sickness.

Dos cadangan asid folik ialah 400 mcg sehari.


Set Hamil Shaklee


4- Vitamin C
Vitamin C penting untuk ibu mengandung dan bayi dalam kandungan. Vitamin C menguatkan sistem imun badan ibu dan bayi, mengurangkan risiko ibu kena selsema dan demam semasa hamil. Kita kena ingat yang tahap imun badan para ibu masa hamil adalah lebih rendah dan mudah mendapat jangkitan. Itu sebabnya ibu-ibu perlukan vitamin C.

Jika ada kulit sensitif dan gatal masa hamil juga sangat perlukan Vitamin C. Paling penting Vitamin C dapat membantu penyerapan zat besi untuk pembentukan hemoglobin.

Ibu boleh mencuba Vitamin C Plus, dos 500mg setiap biji atau vitamin C chewable, yang ini boleh kunyah atau hisap dengan rasa lemon vanilla, Bagi ibu hamil yang ada morning sickness boleh sangat makan tiap hari. 

Vitamib C Shaklee untuk ibu hamil


5- Kalsium
Pengambilan kalsium masa hamil penting untuk membentuk tulang dan pertumbuhan gigi bayi. Kalsium yang cukup juga boleh membantu mengelak ibu kejang otot, kebas, sakit pinggang. Malah, kekurangan kalsium juga boleh memberi kesan kepada gigi dan sendi ibu di kemudian hari. Paling serius terdedah kepada risiko pre-eklampsia dan ia berbahaya kepada si ibu dan bayi.


Cadangan kalsium harian untuk ibu yang sedang mengandung ialah 1000-1300 mg sehari.

Jika tak dapat atau kurang mengambil kalsium, ibu boleh mengambil supplemen Ostenutrix, dalam bentuk kaplet mudah ditelah. Sebiji Ostematrix bersamaan 250mg kalsium, jadi lebih mudah bagi para ibu untuk dapat dos kalsium yang cukup.

Dalam Ostenutrix juga ada Vitamin D yang penting untuk tulang dan gigi yang kuat.


6- Asid lemak Omega 3
Omega 3 EPA dan DHA penting diambil sepanjang tempoh kehamilan. Ia penting untuk proses pembentukan otak, saraf dan mata bayi. Omega 3 juga boleh meningkatkan sistem imun ibu dan bayi, mengurangkan risiko bayi pra-matang dan mengurangkan bayi alergik.

Sumber utama EPA DHA boleh diambil dari ikan tapi kita khuatir ada merkuri yang tinggi dalam ikan. Jadi nak yang lebih mudah dan selamat, ibu boleh mengambil supplemen Omega 3 iaitu OmegaGuard.

Itulah dia 6 jenis supplemen yang terbaik dan sesuai diambil oleh ibu sepanjang tempoh kehamilan dan semuanya ada dalam set ibu hamil dari Shaklee.  


Ada juga pilihan lain untuk Set Mengandung Shaklee ni

Set Mengandung Shaklee
Set Basic Hamil Shaklee

Set Mengandung Shaklee
Set Hamil Shaklee - Popular




Testimoni Set Hamil Shaklee
Testimoni Set Hamil Shaklee

Testimoni Set Hamil Shaklee

Testimoni Set Hamil Shaklee

Testimoni Set Hamil Shaklee

Testimoni Set Hamil Shaklee



Jika anda berminat nak dapat set hamil ini boleh terus hubungi Gee untuk Gee bantu. Klik gambar untuk wasap Gee terus.





Post a Comment

2 Comments

  1. kalsium penting sebab suka sakit lutut katanya kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya sgt penting semua orang perlu kalsium ni aiman

      Delete