09 December 2020

Ubat Selsema Kuning atau Vitamin C Lagi Bagus?


Kenal tak ubat ni? Ubat selsema warna kuning. 

Ubat selsema dan vitamin C


Dulu bila bersin tak berhenti, selsema memang Gee makan ubat kuning ni. Terus mengantuk jadinya bangun tidur terus ok selsema. Magik ubat ni. Gee rasa ramai je yang pernah makan ubat ni kan. Gee lupa pulak nama dia dulu. Lebih 10 tahun lepas kot.

Bila bangun dari tidur tu rasa letih juga badan. Ubat ni buat kita rasa nak tidur terus. Macam tak sedar ibarat deep sleep walaupun siang hari. Betul tak??



Bagaimana saya berhenti makan ubat selsema dan baiki masalah bersin dan selsema?

Gee dulu ada resdung jenis bersin. Pagi bersin. Kena habuk debu pun bersin. Tu zaman dulu.
Tapi sejak Gee kenal Vitamin C dan makan vitamin C tiap hari sejak 2014 dah ok. Sekarang boleh kata tak ada. Jika ada kena pun cepat elok.

Nampak tak pentingnya vitamin C ni. Membantu kuatkan imun badan. Yang kerap selsema, demam, bersin juga ada kaitan dengan sistem imun yang rendah.

Sebab tu kena makan vitamin C ni tiap hari. Sebab badan kita tak mampu hasil vitamin C sendiri juga tau. Korang boleh ambil vitamin C dari makanan dan suplemen. Macam Gee tambah makan suplemen Vitamin C sebab nak dapat dos yang betul cukup. 

Gee pengamal tegar Vita C Plus Shaklee sejak dulu (2014) sampai sekarang. Vitamin C ini dari sumber semulajadi.Diekstrak dari jagung. Sebiji khasiat dia bersamaan 7.5 Biji oren atau 500mg vitamin C yang dilepaskan secara berperingkat dalam badan. 




Maksudnya badan terima vitamin C tiap jam selama 5 jam. Tu sebab Gee suka efek makan vitamin C shaklee ni. Berkesan dan baik untuk kesihatan. 


Jika ada resdung, bersin, kerap demam dan selsema makanlah vitamin C setiap hari. Gee jika boleh nak elak makan ubat, sebab dah ada pilihan vitamin semulajadi yang lebih baik dan berkesan pada Gee. 

Bonus bila makan Vitamin C ni bagus juga untuk kulit dan membantu dalam penghasilan kolagen. Ye lah makin berumur makin kurang kolagen, jadi makan Vitamin C boleh lah tambah sikit kan. 





Baca juga:














3 comments:

  1. betul, atie makan ubat ni juga cepat ja baik selesema ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul kan> hehe
      ramai je yg makan ubat kuning ni.

      Delete
  2. Yala, sis pun senang selesema, dah la ngan city life kan. Habuk pun banyak.
    Bolehla sis cuba vitamin ini hehe. Thank you for this article!

    scanner repair
    boss phone

    ReplyDelete