17 January 2020

16 January 2020

Vaksin Influenza Di Hospital Hanya untuk Pesakit Berisiko


Awal tahun 2020 ini kita dikejutkan dengan penularan virus influenza. Banyak juga sekolah ditutup. Bahkan orang ramai juga makin panik bila influenza ni datang dan secara tak langsung kebanyakan orang awam mula ingin mendapatkan vaksin influenza.



Untuk makluman orang ramai, menurut pihak Kementerian Kesihatan Malaysia, KKM, vaksin influenza yang ada di hospital ini hanya akan diberikan kepada pesakit yang berisiko dan betul-betul memerlukan vaksin saja dan anggota kesihatan di barisan hadapan.



Bagaimana dengan orang awam yang tak dapat vaksin influenza ini pula? 

Vaksin ifluenza ini bertujuan untuk melindungi dari dari jangkitan virus influenza. Tapi suntikan vaksin influenza ini tidak berkesan terus sebaliknya ia mengambil masa paling kurang dalam 2 minggu untuk ia berkesan sepenuhnya.

Menurut Dr Norman,
  • Dalam tahun 2017-2018, kajian menunjukkan suntikan vaksin tidak berkesan sepenuhnya dan dianggap gagal. Kajian yang di hebahkan oleh CDC’s Morbidity & Mortality Weekly Report, telah mengikuti 562 orang kanak-kanak dan orang dewasa di USA daripada bulan November 2017 sehingga Februari 2018.
  • Kajian ini menunjukkan vaksin influenza hanyalah efektif untuk 36% daripada semua yang menerima suntikan vaksin tersebut iaitu ia hanya memberi perlindungan kepada 1/3 sahaja penerima suntikan vaksin.


Oleh itu,orang awam tak perlu panik. Langkah segera patut kita buat adalah lebih baik kita sendiri juga menjaga kesihatan dan kebersihan diri, tidak hanya bergantung kepada vaksin semata-mata.

Tindakan yang patut kita untuk mencegah influenza sekarang ialah:
  1. Jangan keluar dari rumah jika ada terkena sakit demam dan selsema.
  2. Jangan keluar rumah jika ada diantara keluarga menghidapi demam selsema.
  3. Apabila bersin atau batuk tutup mulut guna tangan atau sapu tangan. Elak bersin di depan orang lain.
  4. Gunakan sabun atau sanitizer untuk membersihkan tangan.
  5. Gunakan topeng muka apabila keluar rumah atau pergi ke tempat yang ramai orang.
  6. Elakkan pergi ke tempat awam tanpa tujuan / sebab terutama kanak-kanak, bayi dan warga emas kerena mereka lebih berisiko tinggi. 
  7. Ibu hamil juga elakkan pergi ke kawasan awam tanpa tujuan. 
  8. Kuatkan sistem imun badan dengan mengambil Vitamin C.
  9. Rajin minum air kosong setiap masa.
  10. Elak mengambil gula secara berlebihan kerana ia boleh membunuh dan menganggu  bakteria baik probiotik dalam usus besar kita (ia sangat penting untuk sistem imun badan kita).
  11. Dapatkan tidur yang cukup setiap malam.


Bagi orang awam yang nak juga mendapatkan vaksin influenza ini ada bolehlah mendapatkan di klinik atau hospital swasta.

Apapun juga, paling utama ialah kita menjaga kebersihan, elak keluar tempat awam dan mantapkan sistem imun badan agar badan kuat melawan virus influenza.






Continue Reading

13 January 2020

12 January 2020

Tercapai Hajat Makan Aiskrim Daim


Akhirnya hajat nak merasa ais krim Daim tercapai😍😃. Selalu tengok orang share je. Rasa dia sedap macam coklat Daim tu. Sedapp!


Macam ni rupa ais krim Daim tu. Bentuk kon.



Ni ais krim m&m's. Sedap jugak.



Ni ais krim kinder bueno. Pun sedap.



Snickers juga sedap.



Ni pun sedap. Kecik jer ais krim kinder ni.



Satu lagi icekimo. Perasa vanilla. Sedap juga




Mana gee beli ais krim coklat atas tu? Ni gee beli di Jaya Grocer Johor. Sebab kebetulan gee ada hal family so singgah sana terus beli.




Continue Reading

09 January 2020

Testimoni Cinch Tea Shaklee: Tak Mengantuk


Ada yang kerap rasa mengantuk? Pagi-pagi kat ofis dah rasa mengantuk? Tidur tak cukup? Biasa kita suka ambil air berkafein atau air tenaga untuk elak rasa mengantuk. Tapi kalini Gee rekomen amik teh pulak bagi kawal rasa mengantuk dan mata segar. Teh apa?

Cinch Tea Mix

Cinch Tea Shaklee

Teh ini hasil gabungan teh hijau, putih, merah dan taurina untuk meningkatkan tenaga dan kekal segar dan cergas setiap hari. Kita boleh ambil teh ini pada bila-bila masa, samada panas atau sejuk.


Manfaat Kebaikan Cinch Tea
  • Rendah kandungan kafein
  • Tinggi dengan antioksidan
  • Penggalak tenaga semulajadi
  • Meningkatkan sistem pertahanan badan
  • Meningkatkan metabolisme supaya badan dapat membakar kalori lebih banyak
  • Mencegah kanser
  • Merendahkan kolesterol / tekanan darah
  • Baik untuk kesihatan jantung
  • Mengurangkan gula dalam darah (baik untuk elak Diabetes)
  • Baik untuk pencernaan (boleh membantu cirit-birit)

Testimoni  Cinch Tea Shaklee

Stay up malam-malam boleh minum cinch tea.



Rasa mengantuk siang atau masa kerja tu boleh minum cinch tea bagi segar mata.



Boleh juga bagi suami minum cinch tea bagi tak rasa mengantuk masa kerja.



Bagi suami minum cinch tea, suami jadi lebih cergas bekerja.



Mak-mak tak cukup tidur malam, siang ngantuk boleh minum cinch tea bagi segar badan cergas.



Tak mengantuk kat ofis lepas minum cinch tea.




Best kan minum cinch tea ni. Badan jadi segar dan cergas tak mengantuk. Bagi yang kerap mengantuk, badan cepat lesu bolehlah minum cinch tea ni. Cinch tea dalam bentuk paket kecik boleh di bawa ke mana-mana.





Berminat untuk mendapatkan produk / Promosi Shaklee ini? Anda boleh menghubungi saya terus di sini;





Continue Reading

08 January 2020

Apakah Virus Influenza, Tanda-tanda dan Cara Mencegah Influenza


Wabak virus influenza datang bermusim dan hanyalah selsema biasa bagi orang biasa tapi ia lebih berisiko kepada sesetengah golongan.




Apakah sebenarnya virus influenza?

Influenza adalah jangkitan virus yang boleh menyebabkan jangkitan pada hidung, tekak dan paru- paru.

Bagaimana virus Influenza ini merebak?

Ia boleh merebak melalui titisan saluran pernafasan pesakit terutama bila seseorang itu bersin atau batuk, telah tercemar dengan tangan pesakit atau permukaan yang ada di sekitarnya. Ada juga yang berjangkit melalui pernafasan (apabila berada dalam jarang kurang dari 1 meter dari pesakit)  atau bersentuhan dengan permukaan tercemar.


Tanda-tanda diserang atau mendapat virus Influenza:
  • Demam
  • Selsema
  • Sakit tekak
  • Batuk
  • Sakit kepala
  • Sakit-sakit badan
  • Sukar bernafas

Golongan berisiko tinggi mendapat jangkitan virus influenza;
  • kanak-kanak berumur di bawah 5 tahun 
  • ibu hamil
  • warga emas yang breumur 65 tahun dan ke atas
  • golongan obesiti
  • yang ada penyakit kronik seperti kencing manis, darah tinggi, lelah
  • yang ada sistem imun badan rendah terutama ada penyakit kronik seperti pesakit kanser, HIV, dan lain-lain.
  • yang sedang menjalani kimoterapi

Cara mencegah Influenza;
  • Kerap mencuci tangan. Boleh guna sabun dan air bersih.
  • Elakkan dari menyentuh mulut, hidung dan mata.
  • Kurang buat aktiviti di tempat awam atau sesak.
  • Segera mendapatkan rawatan jika ada terkena demam dan batuk.
  • Boleh guna penutup hidung jika berada di tempat awam.
  • Elakkan berkongsi barang peribadi seperti tuala, sapu tangan, dan lain-lain.
  • Rajin membersihkan meja dan lantai dengan cecair hidung dan mulut.
  • Tutup hidung dan mulut apabila bersin atau batuk dan terus membuangnya.
  • Boleh dapatkan vaksin influenza jika ada ditawarkan.



Selain dari cara di atas, anda juga boleh mengambil supplemen untuk menguatkan sistem imun badan sebagai langkah pencegahan awal. Antara supplemen yang bagus untuk mengukuhkan sistem pertahanan badan ialah:




Supplemen untuk cegah/kurangkan influenza:

Vitamin C - Komponen penting dalam sistem pertahanan badan kita, vitamin C mampu menguatkan sistem pertahanan badan, membaiki demam dan selsema lebih cepat dari biasa. Untuk kanak-kanak boleh ambil Chewable vitamin C.

OmegaGuard - Mengandungi Omega 3 yang penting untuk mengukuhkan sistem imun badan melawan pathogen (punca serangan penyakit). Ia juga bagus untuk mencarikan kahak, melegakan batuk. Kanak-kanak boleh ambil juga, dapat bantu perkembangan otak dan mata.

Nutriferon - Menghasilkan interferon untuk melindungi dan mengukuhkan sistem imun badan dalam melawan penyakit. Saintis berjaya membuktikan Honeysuckle dalam Nutriferon boleh mengubati virus influenza. Ia bertindak seperti broadspectrum antivurus dan mampu melemahkan virus dalam badan. Juga baik untuk batuk, demam selsema dan radang paru-paru. Dalam bentuk serbuk sesuai untuk yang tak suka tablet.

Vivix - Tinggi khasiat polifenol dan resveratrol yang kaya dengan antioksidan sangat bagus untuk meningkatkan sistem imunisasi badan kita dari jangkitan dan serangan penyakit. Jika tak boleh menelan vitamin C boleh amik Vivix sebagai alternatif.








Berminat untuk mendapatkan produk Shaklee ini? Anda boleh menghubungi saya terus di sini;





Continue Reading