8 Cara Mengawal dan Menghilangkan Kulit Berjerawat

Cara Mengawal dan Menghilangkan Kulit Berjerawat. Jerawat adalah salah satu masalah ulit yang ramai tidak suka dan takut jika jerawat walaupuan sikit ini muncul pada kulit terutama pada kulit muka.


Cara Mengawal dan Menghilangkan Kulit Berjerawat


Jadi, bagaimanca cara kita nak menghilangkan muka jerawat ini? Dalam entri kalini saya kongsikan cara untuk mengawal jerawat supaya tidak melarat dan makin teruk naik di muka. 

Jom kita ikut cara ini.

8 cara terbaik untuk mengawal dan menghilangkan jerawat pada muka

1. Makan basic real food

Real food bermaksud makanan segar yang sihat. Bukan makanan diproses seperti dalam tin, pek atau frozen. Bukan juga makanan segera. Sebabnya dalam makanan ini kita tidak tahu apa bahan yang ada dalam makanan berproses.

Sebab itu sebaiknya kita makan makanan yang masak sendiri secara ringkas dan menggunakan tidak banyak bahan. Lagi mudah untuk kita tahu apa bahan dalam makanan kita. Yang baik kita cuba masak guna 5 akedah  iaitu kukus, rebus, bakar, sup dan stir fry.

Elakkan makanan yang mengandungi terlalu banyak perasa atau pengawet. Ini termasuklah perencah, sos-sos, minyak dan kicap.

Nak elak dan kawal jerawat pilihlah makanan basic food dan masak gaya sihat.


2. Kurangkan makanan berminyak.

Minyak menggalakkan bengkak, merah pada kulit. Terutama yang ada kulit berjerawat, jika sering makan makanan berminyak boleh galak pertumbuhan jerawat. 

Selain itu, elakkan makan di luar terlalu kerap. Kita tidak boleh kawal penggunaan minyak. Mungkin juga ada yang menggunakan minyak yang digunakan terlalu banyak kali.


3. Makan makanan yang menggalakkan penghadaman yang baik.

Contohnya makanan berserat tinggi seperti sayur-sayur berdaun. Bila kita mengambil banyak makanan berserat ia akan membantu melancarkan penghadaman kita sekaligus dapat membantu membuang segala toksin dalam badan. Toksin ini yang menjadi punca jerawat. Sebab itu kita perlukan sistem penghadaman yang lancar agar dapat mengingkirkan toksin keluar dari badan!


4. Minum air mencukupi.

Minum air yang cukup membantu badan kita untuk keluarkan segala bahan buangan dan toksin keluar dari badan. Ingat sekali lagi, badan bersih dari bahan buangan dan toksin maka jerawat dapat dielakkan.


5. Bersihkan muka 2 kali sehari.
Step paling mudah. Cuci muka setiap hari dan gunakan cleanser yang sesuai. Sebaiknya cuci muka 2 kali setiap hari, waktu pagi dan sekali sebelum tidur. Bagi yang ada aktiviti berat dan berpeluh, sebaiknya mencuci muka dalam masa 30 minit selepas itu.

Sangat mudah nak kawal dan hilangkan jerawat, rajin cuci muka setiap hari.


6. Dapatkan tidur yang cukup.
Tidur yang tidak cukup menyebabkan stress. Stress akan menyebabkan penambahan berat badan dan menggalakkan pertumbuhan jerawat. Nak kawal jerawat kena tidur yang cukup sebaiknya 6-8 jam sehari.


7. Bersenam dengan konsisten.

Peluh yang keluar akan membantu bersihkan liang kulit. Bersenam juga menstabilkan hormon. Hormon badan stabil akan membantu kita mengelak pertumbuhan jerawat!


8. Kekalkan keceriaan dan kebahagiaan.
Look at the bright side. Fokus pada kebahagiaan kecil. Elakkan terlalu fikir pada masalah. Sentiasa bersyukur dengan nikmat-nikmat kecil yang diterima. sentiasa gembira. Jangan stress.

Apabila kita tenang dan gembira selalu, paras stress dan hormon kita akan berada dalam keadaan terkawal.


Itulah 8 cara dan tips untuk kawal jerawat, untuk hilangkan jerawat da cegah jerawat. Sangat mudah. yang penting kita tahu dan amalkan setiap hari!


Post a Comment

6 Comments

  1. Biasanya mereka yang banyak jerawat ni jenis kulit muka berminyak sebab itulah kena jaga pemakanan.

    Macam anak-anak Mrs. A tu jaga muka dengan memacam produk tapi tulah pemakanan tak jaga sangat.

    ReplyDelete
  2. Thank you for sharing!

    https://mylittlestoryi.blogspot.com

    ReplyDelete
  3. nampaknya saya perlu bersenam dengan kosisten..

    jika tidak boleh gemuk

    ReplyDelete
  4. tips yang bagus, boleh share dengan anak sulung sebab mukanya berjerawat specially kat dahi

    ReplyDelete
  5. i am ERIC BRUNT by name. Greetings to every one that is reading this testimony. I have been rejected by my wife after three(3) years of marriage just because another Man had a spell on her and she left me and the kid to suffer. one day when i was reading through the web, i saw a post on how this spell caster on this address AKHERETEMPLE@gmail.com have help a woman to get back her husband and i gave him a reply to his address and he told me that a man had a spell on my wife and he told me that he will help me and after 3 days that i will have my wife back. i believed him and today i am glad to let you all know that this spell caster have the power to bring lovers back. because i am now happy with my wife. Thanks for helping me Dr Akhere contact him on email: AKHERETEMPLE@gmail.com
    or
    call/whatsapp:+2349057261346










    i am ERIC BRUNT by name. Greetings to every one that is reading this testimony. I have been rejected by my wife after three(3) years of marriage just because another Man had a spell on her and she left me and the kid to suffer. one day when i was reading through the web, i saw a post on how this spell caster on this address AKHERETEMPLE@gmail.com have help a woman to get back her husband and i gave him a reply to his address and he told me that a man had a spell on my wife and he told me that he will help me and after 3 days that i will have my wife back. i believed him and today i am glad to let you all know that this spell caster have the power to bring lovers back. because i am now happy with my wife. Thanks for helping me Dr Akhere contact him on email: AKHERETEMPLE@gmail.com
    or
    call/whatsapp:+2349057261346

    ReplyDelete
  6. Really informative blog.Really thank you! Awesome. Download Deskgram for free. Deskgram helps you to upload photos and videos to Instagram from your PC.

    ReplyDelete