Selepas 6 bulan buat IF, barulah sedar rupanya

Selepas 6 bulan buat IF, barulah sedar rupanya IF ni bukan hanya untuk turun berat badan saja. Gee sendiri dah rasa banyak perubahan. Alhamdulillah dah jadi rutin harian, dah macam gaya hidup wajib. Malam je Gee tak makan sangat dah. Automatik akan puasa IF. 

Testimoni IF Shaklee

Ok bawah ni Gee kongsikan gambar Gee sendiri selama 6 bulan dengan Shaklee. Gambar sebelum kenal apa dia intermittent fasting dan selepas dan buat IF. Beza tak?

Testimoni IF Shaklee

Sebelum kenal if 20 september 2020

Masa tahun 2020 dan 2021 masa ni memang berat naik. Dekat 50 kg juga naik tu. Pkp duduk rumah makan saja. Berselera macam-macam makan. Seronok makan banyak. Dan tak bestnya sikit lagi BMI nak obesiti. Risau dah ni.

Tapi kan masa tu mmenag rasa badan berubah, rasa tak selesa. Nak duduk pun tak selesa lagi tang perut tu. Haha. Baju juga ada yang ketat.

Lepas naik 50kg kan ada juga gee cuba berdiet. Tapi tak jadi. Berat macam stay situ turun naik. Risau juga tu sebab bmi sikit lagi nak obes tambah tinggi tak tinggi mana😂

Selepas kenal if 11 februari 2023

Dan satu hari di tahun 2022 gee mula kenal if, intermittent fasting 6 bulan lepas. Dari situ gee cuba buat. Mula baca dan amik tahu semua pasal if. Gee terus buat dan buat tiap hari. Masa awal tu mencabar juga. Gee biasa buat jam 6-7 petang sampai pagi jam 8-9 pagi. lebih 12 jam lah. 

Kemudian lama-lama jadi terbiasa dah. Malam je tak makan. Biasa dalam seminggu dapat buat 7 hari terus dan ada juga 5-6 hari juga. 

Alhamdulillah nampak perubahan. Berat badan terutama body fat tu ada turun, dan selera makan lebih terkawal. Sampai sekarang berat maintain even makan macam-macam juga ada masa dia. 

Jika ada makan banyak juga biasa akan cepat kenyang. Selain turun berat, badan juga rasa lebih sihat, jarang kena demam selsema even kat rumah ada ahli keluarga yang kena demam. So boleh rasa sistem imun kebih kuat dari dulu. Best kan??


Apa yang gee amal masa if?

Pastinya gee ada amik produk shaklee juga. Ye lah masa if waktu makan tak lama pastu makan tak banyak mana. Pasti ada tak cukup nutrisi / vitamin dapat.

1. Gee ambil protein shake untuk bantu kenyang lama, ada otot agar proses bakar lemak juga aktif berlaku dan badan fit takda lemak menggelebeh✌

2. Gee juga ada minum cinch tea mix. Ni bagi tenaga masa if, badan tak letih juga bantu boost metabolisme badan.

3. Multivitamin juga ada makan. Ni gee ambil untuk cukupkan nutrien dalam badan. Kadang ada masa tak cukup sayur buah. So tambah vitamin bagi cukup.

4. Satu lagi yang best gee ada makan herblax. Ni untuk cuci usus dan bantu mudah membuang. Ada hari makan banyak so buang lagi esoknya dengan herblax😂

5. Yang penting rajin minum air kosong, kurangkan air manis dan enjoy buat.





Post a Comment

5 Comments

  1. Semoga terus rajin buat IF Dan kekal sihat. Best baca pengalaman Gee ni buat IF.

    ReplyDelete
  2. Ohh wowo... Thanks for sharing more of your own experience about IF you've done. Cheers Siennylovesdrawing

    ReplyDelete
  3. wah tahniah gee. betul, yang penting kena buat dengan enjoy. baru best nak buat berterusan

    ReplyDelete
  4. alhamdulillah, tahniah gee

    ReplyDelete
  5. saya teringin nak buat IF tapi ada simptom enemia takut pula nak cuba... tiba-tiba pengsan atau pitam

    ReplyDelete